• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1390/04/22
توصیه رهبر انقلاب به فعالان اقتصادی از زبان دکتر نهاوندیان

با جرأت و جسارت در صحنه اقتصاد حاضر شوید

رهبر انقلاب در دیدار با اعضای هیئت رئیسه اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران گفتند: «باید این نگاه امیدآفرین را مقدمه‌ای برای هر پیشنهاد و طرحی قرار داد و در توضیح و تشریح وضعیت از نگاه منفی و سیاه‌نمایی پرهیز کرد چراکه در سایه امید، نشاط حاصل می‌شود.» دکتر محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت و معدن ایران در گفتاری به تشریح توصیه‌های رهبر انقلاب در این دیدار پرداخته است:

دیدار اعضای هیئت رئیسه‌ی اتاق‌های بازگانی ایران و تهران، برای نخستین بار در طول 32 سال گذشته برگزار شد. موضوعاتی که قرار بود در این جلسه  با رهبر معظم انقلاب در میان گذاشته شود، از پیش با سایر دوستان مشخص و جمع‌بندی شده بود.
ویژگی این جلسه‌ی صمیمانه، گفت‌وگوهای دوسویه بود. در واقع این جلسه به گفت‌وشنود پیرامون مسایل بخش خصوصی و اقتصاد اختصاص یافت. واقعیت این است که برگزاری این جلسه و البته فضای صمیمانه‌ای که بر آن حاکم بود، در آغاز  فعالیت اتاق‌های بازرگانی، به عنوان سرمایه‌ای ارزنده، افق اثرگذاری اتاق را بسیار روشن‌تر از گذشته خواهد کرد. ارتباطات اتاق بازرگانی با دیگر ارکان نظام و رویکرد تعامل با دولت، قوه مقننه و قضائیه، بی‌تردید حضور مؤثر بخش خصوصی در اقتصاد را نیز تضمین خواهد کرد.

با این اوصاف، توجه به هفت نکته در این جلسه حائز اهمیت ویژه است:
یکم: هدفی که در این پنج سال  با عنوان «ارتقای جایگاه اتاق» دنبال می‌شد در نقطه اوج حاصل شد و اتاق به عنوان نماینده قانونی بخش خصوصی فرصتی به دست آورد تا دیدگاه‌های خود را در دیدار با  رهبر معظم انقلاب مطرح کند که امیدواریم این ارتباط ادامه پیدا کند.

دوم:
«ضرورت نقش‌آفرینی بخش خصوصی در اقتصاد» که در بیانات ایشان مورد تصریح قرار گرفت. ایشان تأکید کردند که فعالان اقتصادی با جرأت و جسارت در صحنه اقتصاد حضور یابند. در واقع بیانات دیروز ایشان، تأکیدی دوباره بر پیام اصلی سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی بود که نسبت به واگذاری مدیریت به بخش خصوصی صراحت دارد. به تعبیر ایشان، سیاست‌های اصل 44،  ریل‌گذاری و جهت‌گیری جدیدی را در اقتصاد ایجاد کرده که باید مورد اهتمام  قرار گیرد.

سوم:
در گزارشی که خدمت رهبری ارائه شد، ایشان نسبت به سازماندهی بخش خصوصی که یکی از رویکردهای اصلی اتاق‌های بارگانی است تأکید ویژه‌ای کردند.  ایشان به طور مشخص «نظم‌دهی بخش خصوصی» زیر چتر اتاق بازرگانی را مورد اشاره قرار دادند و تصریح کردند که در این‌باره باید طرح‌هایی منسجم ارائه  و به مرحله اجرا گذاشته شود.
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/12903/C/13900421_0112903.jpg
چهارم: در میان درخواست‌هایی که از جانب بخش خصوصی به ایشان تقدیم کردیم، این موضوع نیز مطرح شد که در کنار سایر مراجع دولتی که گزارش‌هایی از حوزه اقتصاد ارائه می‌کنند، به اتاق بازرگانی نیز این مأموریت داده شود تا گزارش وضعیت شاخص‌های اقتصادی را به صورت منظم و موضوعی ارائه کند که این درخواست مورد استقبال ایشان قرار گرفت و مقرر شد که گزارش‌ها به صورت منظم  در اتاق بازرگانی تهیه و ارائه شود.

پنجم: موضوع حضور بخش خصوصی در صحنه اقتصاد جهانی، موضوع محوری دیگری از بیانات رهبر معظم انقلاب بود. ایشان نسبت به بهره‌گیری هرچه بیشتر از فرصت‌های موجود در صحنه اقتصاد بین‌الملل تأکید کردند. ایشان همچنین، موانعی را مورد اشاره قرار دادند که تحریم‌کنندگان در مسیر رشد اقتصادی ایران ایجاد می‌کنند و از لزوم مقابله با این موانع سخن گفتند. رهنمود ایشان برای مقابله با این سیاست‌های خصمانه این بود که باید از هر شیوه‌ای برای توانمندسازی بخش خصوصی  و نقش‌آفرینی آن‌ها در صحنه اقتصاد جهانی بهره گرفت.

ششم: نام‌گذاری سال 90 به سال «جهاد اقتصادی» و اینکه حوزه اقتصاد می‌تواند به عنوان میدان فعالیت‌های اقتصادی تلقی شود، به عنوان یکی از موضوعات مهم، مورد تأکید قرار گرفت. ایشان در این دیدار تلاش اقتصادی را مصداقی از مفهوم مقدس جهاد برشمردند.

هفتم: یک محور دیگر از سخنان ایشان به این موضوع اختصاص یافت که بخش خصوصی برای پیشرفت و رفع چالش‌های اقتصادی باید از دیدگاهی امیدوارانه و روحیه‌ای بانشاط برخوردار باشد.
این‌ها محورهای مهمی بود که در راه بازگشت از دیدار رهبر انقلاب، در مورد آن بحث و گفت‌وگو کردیم و اکنون می‌دانیم تلاش خود را معطوف به چه مسائلی کنیم.