• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1390/03/28
|خبرهای روزانه از خاورمیانه|

تهدید گستاخانه رژیم صهیونیستی

در حالی که خبر می‌رسد، علی عبدلله صالح به یمن باز خواهد گشت، اما اپوزوسیون یمن به دنبال متقاعد کردن حزب حاکم برای پیوستن به دولت انتقالی و اخراج صالح از قدرت هستند. رژیم اشغال‌گر قدس نیز اعلا کرد که کشتی‌های انسان‌دوستانه را در راه عزیمت به غزه متوقف خواهند کرد. مهم‌ترین اخبار خاورمیانه در 1390/3/27:

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif احتمال سفر خالد مشعل به غزه
منابع مختلف از احتمال سفر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس به غزه خبر می‌دهند. در صورتی که این سفر انجام شود، آن را باید نتیجه سیاست دولت جدید مصر در تسهیل اوضاع فلسطینیان و تلاش برای ایجاد وحدت میان احزاب فلسطینی ارزیابی کرد. سفر خالد مشعل به غزه، تأکیدی بر عزم حماس برای وحدت برای منافع فلسطینیان در مقابل رژیم صهیونیستی خواهد بود.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif تهدید گستاخانه رژیم صهیونیستی: شاید به کمک‌کنندگان به غزه آسیب وارد کنیم
دست‌اندرکاران کاروان‌های هم‌یاری به غزه اعلام کردند، برنامه اعزام کشتی‌های انسان‌دوستانه به غزه را طبق موعد در اوایل تیر ماه اجرایی خواهند کرد. این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی مانوری برای «تصرف کشتی‌ها و کاهش صدمات» برای مقابله با این کشتی‌ها اجرا کرده است. یک مقام ارشد ارتش صهیونیستی نیز هشدار داد که این کشتی‌های انسان‌دوستانه را در راه عزیمت به غزه متوقف خواهند کرد و اگر سربازان صهیونیست شاهد مقاومت از جانب سرنشینان کشتی باشند، این افراد باید منتظر تلفات باشند.

سال گذشته،‌ کماندوهای ارتش صهیونیستی به کاروانی مشابه حمله کرده بودند که نتیجه آن، کشته شدن 9 سرنشین آن کشتی و محکومیت گسترده جهانی آن بود. فشار افکار عمومی بر اسرائیل پس از این واقعه به حدی بود که این رژیم مجبور به رفع بخشی از حصر نوار غزه گردید. [پیام رهبر انقلاب درپی حمله به کاروان آزادی غزه را ایـنجا بخوانید + ویژه‌نامه زوال پروژه صهیون]

در همین حال، مقاومت  و اعتراضات جوانان دیر قدیس در کرانه باختری باعث شد تا سربازان رژیم صهیونیستی، دو تن را زخمی نمایند. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی به مانند همیشه مدعی شد که سربازان اسرائیلی در مقابل سنگ‌پراکنی فلسطینیان احساس خطر کرده و دست به شلیک زده‌اند. برخی گزارش‌ها از جراحت سطحی یک سرباز رژیم صهیونیستی حکایت می‌کند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif قذافی: ناتو را شکست می‌دهیم
جنگنده‌های ناتو، ظهر روز جمعه به مناطق جنوبی پایتخت لیبی حمله کردند. این حمله، انفجار‌های پیاپی را موجب شد که باعث پدید آمدن ابر دود سیاه رنگ بر فراز طرابلس گردید. این در حالی است که معمر قذافی در همین روز وعده داد ناتو را شکست می‌دهد و در قدرت خواهد ماند. به گفته قذافی، حمله ناتو به لیبی را می‌توان اولین مقابله ناتو با ملتی که میلیون‌ها مسلح دارد برشمرد و این ائتلاف شکست خواهد خورد.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif گفت‌وگو پیرامون لیبی در مقر اتحادیه عرب
دومین نشست مقامات منطقه‌ای و بین‌المللی با موضوع لیبی، روز شنبه در اتحادیه عرب در قاهره برگزار خواهد شد. در این نشست، نمایندگان سازمان ملل متحد، اتحادیه آفریقا، کنفرانس اسلامی، اتحادیه اروپا و دبیرکل اتحادیه عرب حضور خواهند داشت.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif رفراندوم در مراکش
بنابر نسخه مقدماتی قانون اساسی جدید مراکش، دولت این کشور از قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود و نیز بیشتر تحت نظارت قرار می‌گیرد. در حالی که ارتش و بخش‌های مذهبی مراکش کماکان در اختیار پادشاه این کشور خواهد بود. براساس  قانون اساسی جدید، پادشاه باید نخست‌وزیر را از حزب حائز اکثریت در انتخابات‌های پارلمانی انتخاب نماید. پادشاه مراکش قادر خواهد بود پارلمان را پس از مشورت با دادگاه جدیدالتأسیس قانون اساسی منحل نماید. این قانون اساسی قرار است به زودی به همه‌پرسی گذاشته شود.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif مردم صلح‌آمیز رفتار می‌کنند، نیروهای امنیتی به بحرین آسیب می‌زنند
شیخ عیسی قاسم، روحانی برجسته شیعی بحرین گفت: اقدامات نیروهای امنیتی بحرین به کشور در حالی آسیب می‌زند که مردم صلح‌آمیز رفتار می‌کنند. وی در خطبه نماز جمعه گفت: مردم خواهان اصلاحات واقعی هستند که حقوق آن‌ها را تضمین نماید. این اصلاحات نمی‌تواند با زندانی کردن مردم، اخراج آن‌ها از مشاغل و حمله به مراسم مذهبی‌شان روی دهد.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif حامیان صالح: رئیس‌جمهور برمی‌گردد؛ اپوزوسیون یمن: به ما بپویندید
یک مقام حزب حاکم یمن گفت: علی‌ عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن طی چند روز آینده  پس از پایان مداوای جراحات ناشی از حمله به کاخ ریاست‌جمهوری‌اش، از عربستان سعودی به یمن بازخواهد گشت. این در حالی است که اپوزوسیون یمن به دنبال متقاعد کردن حزب حاکم برای پیوستن به دولت انتقالی و اخراج صالح از قدرت هستند. صالح به شدت تحت فشار است تا قدرت را پس از سی سال ترک کند اما حامیان وی بر ادامه کار وی تأکید دارند.
پرس تی‌وی از اوضاع یمن گزارش داد که نیروهای امنیتی یمن در شهر تعز چندین معترض را زخمی کرده و به کشتن دادند.