• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1390/03/15
گفت‌وگو با عضو شورای سردبیری روزنامه «الاهرام» مصر

خاورمیانه جدید به نفع اسلام‌گرایان رقم می‌خورد

رهبر انقلاب در سخنان خود به مناسبت سالروز ارتحال حضرت امام(ره) مجدداً مواضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال بیداری اسلامی و انقلاب‌های منطقه بیان کردند. گفت‌وگوی زیر با احمد السیوفی، عضو شورای سردبیری روزنامه «الاهرام» مصر درباره اثرگذاری مواضع جمهوری اسلامی و آیت‌الله خامنه‌ای بر روند بیداری اسلامی منطقه است:

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif می‌خواهیم به بحث اثرگذاری مواضع و سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در جریان انقلاب‌های اخیر منطقه بپردازیم. شما چه انتظاری از ولی امر مسلمین در جریان انقلاب‌های منطقه داشتید؟
ما از ایشان توقع داشتیم که مؤید این انقلاب باشند؛ زیراکه روش این مرد بزرگ این است که از همه آزادگان در سراسر دنیا دفاع کند. ایشان از همه جریانات مقاومت و ایستادگی دفاع می‌کند، مخصوصاً از جریاناتی که در مقابل رژیم صهیونیستی و در مقابل سیطره آمریکا ایستادگی می‌کنند. هر کسی که در حیطه استقلال سیاسی فعالیت می‌کند مورد حمایت ایشان است. رهبر عزیز همیشه از این گروه‌ها حمایت کرده و ایشان دائماً در صفوف مقاومت و ایستادگی می‌ایستد؛ صف مخالفت با رژیم صهیونیستی و مبارزه با تسلط آمریکا. لذا پیش‌بینی می‌شد که ایشان در ابتدای صفوفی قرار گیرد که از انقلاب‌ها و استقلال ملت‌ها و آزادی‌ها حمایت می‌کنند.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif ارزیابی شما از مفاهیمی که در موضع‌گیری‌های آیت‌الله خامنه‌ای و به خصوص خطبه عربی ایشان عرضه شد چیست؟
تأکید ایشان بر عزت بود و عزت. آن چیزی است که ما آن را در سایه رژیم سابق و در سایه تسلط بسیاری از حکم‌رانان عرب و تصمیم‌گیری‌های سیاسی از دست داده بودیم. آن‌ها بر سر اراده این امت با رژیم صهیونیستی و آمریکای امپریالیست و شیطان بزرگ، شرط‌بندی کرده بودند.

برای همین، کلمه عزت به انسان نشان می‌دهد که چگونه با بزرگواری زندگی کند و چگونه انسان در مملکت خود دور از فشار حاکمان و دور از تسلط آمریکا و دور از اشغال‌گری رژیم صهیونیستی زندگی کند. همان رژیمی که همه‌ی این امت را تحقیر کرده است. وقتی که در کلمه‌ی عزت دقت می‌کنی، می‌بینی که چه مفهوم ارزشمندی دارد. در قرآن آمده است: عزت فقط برای خدا و رسولش و مؤمنان است.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif بعضی از رسانه‌های منطقه و جهان با انتشار اخبار حاشیه‌ای سعی دارند از تأثیر این سخنان در عرصه سیاسی خاورمیانه بکاهند ، آیا در کار خود موفق شدند؟
کار همیشگی این رسانه‌ها است که در مقابل صفوف مقاومت بایستند و همیشه در جانبی قرار می‌گیرند که در خدمت آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد و این امر جدیدی نیست. لذا شما از این تعجب نکنید که آن‌ها علیه ایران موضع‌گیری می‌کنند؛ زیرا ایران دائما در مقابل سیطره آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستادگی کرده است. به همین دلیل آن‌ها همیشه سعی بر این دارند که رابطه بین ایران و جهان اسلام را به سبب رهبری‌های ایران و ارشاداتش خراب کنند. ایران در ابتدای صفوفی است که تسلط و سیطره آمریکا و دولت‌های غربی را نمی‌پذیرند و با رژیم صهیونیستی به مواجهه برخاسته‌اند، اما آن‌ها هرگز نمی‌توانند به هدف خود برسند. آن‌ها فقط غوغا و سر و صدا می‌کنند که آن هم تأثیری ندارد.

حتی رادیو دولتی مصر و برخی رسانه‌های رسمی و وابسته با پخش خطبه عربی رهبر انقلاب سعی کردند این را القا کنند که انقلاب مردم مصر از انقلاب مردم ایران الهام گرفته و رهبر ایران علناً به حمایت انقلابیون مصر برخاسته است. با این نقشه سعی کردند دولت‌های عربی را بترسانند که انقلابی مثل انقلاب ایران در راه است.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif رهبر انقلاب در قبال انقلاب‌های منطقه با صراحت و قاطعیت وارد شدند و حتی قبل از سقوط حسنی مبارک از مردم انقلابی مصر حمایت کرد. اما هم‌زمان رؤسای دولت‌های غربی موضع مشخصی در قبال تحولات آن روز نداشتند و نوعی دوگانگی در مواضع آن‌ها به چشم می‌خورد. ارزیابی شما چیست؟
آن‌ها هیچ‌کدام توقع نداشتند که این انقلاب با این شدت و قوت باشد. این انقلاب خیلی از دولت‌ها را شگفت‌زده کرد. دولت‌های غربی، اروپایی و دولت‌های خاورمیانه و همه دنیا از این حرکت شگفت‌زده شدند و شروع به برنامه‌ریزی کردند؛ مخصوصاً اروپا که از نظر استراتژی هم‌پیمان دولت مصر بود و از طرفی هم شعار انقلابیون، آزادی و دفاع از حقوق و خواست ملت‌ها بود. آن‌ها از طرفی هم‌پیمان خود را از دست می‌دادند و از طرفی هم خواست انقلابیون به‌جا بود. آن‌ها در حیرت بودند و تا زمان سقوط دولت حاکم، موضع خودشان را اعلام نکردند.
الان جوّ اسلامی بر منطقه خاورمیانه حاکم شده است و نیروهای اسلامی به تدریج در منطقه جان می‌گیرند و دین و اخلاق و معنویات خود را ابراز می‌کنند. رهبر معظم هم به همین تغییرات معادلات سیاسی به نفع گروه‌های مقاومت اشاره کرده‌اند.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif دشمنان جهان اسلام درصدد هستنند تا ایران را به تبلیغ شیعه‌گری و یا تلاش برای استقرار نظام ولایت فقیه در این کشورها متهم کنند. به نظر شما هدف اصلی از عنوان کردن چنین اتهاماتی چیست؟
این‌ها بهانه‌هایی برای مقابله با ایران است. این اتهامات، حرف‌های باطلی است که هیچ اساس ندارد؛ زیرا اگر ایران می‌خواست این کار را بکند، در داخل ایران و در مناطق سنی‌نشین این کار می‌کرد و یا در جاهایی مثل عراق و لبنان و سوریه این کار را انجام می‌داد و یا در مقابل کمک‌ها و مساعداتش به فلسطینی‌ها این هدفش را عملی می‌کرد. در حالی که چنین کاری نکرده است و لذا آن‌ها یک روز به بهانه تشیع و یک روز به بهانه تروریسم و یک روز به بهانه دیگر با ایران دشمنی می‌کنند. اگر حکومت ایران در داخل بنشیند و کاری به کار دیگران نداشته باشد، باز هم آن‌ها با ایران دشمنی خواهند کرد و این چیز جدیدی نیست.

یادم می‌آید که 25 سال قبل برای عید فطر به ایران دعوت شده بودم و دیداری با امام(ره) داشتم. ما را با بالگرد بردند تا نمازگزاران عید را ببینیم. جمعیت میلیونی آمده بود و سپس ما را به منزل امام در جماران بردند. ما از قبل برای این دیدار برنامه‌ریزی نکرده بودیم و من تنها خبرنگار مصری بودم که خدمت ایشان می‌رسیدم. ایشان در جای مخصوص سخنرانی خود نشسته بودند و ما از ایشان سؤال می‌کردیم . من دستم را بلند کردم و گفتم: من مصری هستم و می‌خواهم با شما روبوسی کنم. در این لحظه محافظان به طرفم آمدند ولی امام فرمود که رهایش کنید و به من اشاره کرد که به پیششان بروم. بعد از اتمام جلسه من خواستم دیداری با ایشان ترتیب دهم که ایشان نکاتی را در رابطه با اهمیت وحدت اسلامی به من فرمود که هرگز آن را فراموش نمی‌کنم. ایشان فرمود که استعمار در زمان شاه یادش نبود که شیعه و سنی وجود دارد ولی الان یادش آمده و تلاش خواهد کرد که بین این دو گروه تفرقه بیاندازد. پس مراقب باشید و مراقب باشید و مراقب؛ و بدانید که قدرت ما در اتحاد ماست. این سخنان از آن زمان در گوش من طنین‌انداز است و مدام در آن مورد مطلب می‌نویسم.
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/9491/C/13890311_049491.jpg
https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif قبل از شکل‌گیری این انقلاب‌ها، رهبر انقلاب گفتند که برخلاف اراده و خواست آمریکا، شاهد شکل‌گیری خاورمیانه‌ی اسلامی در منطقه خواهیم بود. تحلیل شما از ارتباط این انقلاب‌ها با تحقق این امر چیست؟
رهبر معظم به نکته‌ی مهمی اشاره داشته‌اند. می‌دانیم که در معادلات سیاسی منطقه، تغییراتی به وجود آمد. وقتی که انقلاب ایران در سال 1979 به ثمر نشست، از اولین اقدامات این انقلاب این بود که امام خمینی(ره) دستور به بسته شدن سفارت رژیم صهیونیستی در ایران و تسلیم آن را به فلسطینی‌ها دادند. همچنین با سر کار آمدن حزب عدالت اسلامی در ترکیه شاهد بعضی از تغییرات در سراسر ترکیه بودیم که بعد از آن حال و هوای اسلامی-عربی بر ترکیه حاکم شد و روابط رژیم صهیونیستی با این کشور را دچار تزلزل کرد. زیرا بین آن دو پیمان نظامی و استراتیژیک وجود داشت، چنان‌که در زمان شاه مخلوع این پیمان وجود داشت.

لذا با سقوط شاه و تغییرات در ترکیه معادلات منطقه به هم ریخت و با سقوط رژیم حسنی مبارک، بزرگترین هم‌پیمان رژیم صهیونیستی، اوضاع منطقه به کلی دگرگون شد و به نفع مقاومت و اسلام‌گرایان کلید خورد. الان جوّ اسلامی بر منطقه خاورمیانه حاکم شده است و نیروهای اسلامی به تدریج در منطقه جان می‌گیرند و دین و اخلاق و معنویات خود را ابراز می‌کنند. قبل از این خاورمیانه تحت سلطه رژیم صهیونیستی و آمریکا بود ولی الان مردم منطقه خود را نشان داده‌اند و رهبر معظم هم به همین تغییرات معادلات سیاسی به نفع گروه‌های مقاومت اشاره کرده‌اند.