• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1384/01/17

دیدار رئیس بانک توسعه‌ی اسلامی و جمعی از رؤسای بانکهای مرکزی کشورهای اسلامی با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس بانک توسعه‌ی اسلامی و جمعی از رؤسای بانک‌های مرکزی کشورهای اسلامی با اشاره به توانایی‌ها و ظرفیت‌های دنیای اسلام خاطرنشان کردند: مسلمانان باید در عمل نشان دهند که توانایی‌ها و استعدادهای آنان یک واقعیت انکارناپذیر می‌باشد و می‌توانند به یک مجموعه‌ی تعیین‌کننده در شکل‌گیری سیاست‌های جهانی و حرکت عمومی بشریت تبدیل شوند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تشکیل بانک توسعه‌ی اسلامی و هیأت خدمات مالی اسلامی را گامی بلند در خصوص همکاری کشورهای اسلامی توصیف کردند و افزودند: دنیای اسلام باید باافتخار به اسلام و احکام اسلامی، بیش از پیش در جهت ارائه‌ی عملی دستورات مترقی اسلام در زمینه‌های مختلف تلاش نماید.
مقام معظم رهبری تلاش برای خارج‌کردن جهان اسلام از عرصه‌ی پیشرفت و تأثیرگذاری در سیاست جهانی را ظلم بزرگی در حق مسلمانان دانستند و تأکید کردند: مسلمانان باید با کار و تلاش و باور توانایی‌ها و امکانات خود، در مقابل جریانی که اصرار دارد جهان اسلام را از صحنه‌ی تصمیم‌گیری‌های جهانی حذف نماید، بایستند و تسلیم خواست‌های قدرت‌های استکباری نشوند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این‌که نقشه‌ی اصلی استکبار سیطره‌ی‌ کامل بر دنیای اسلام است، افزودند: آمریکا با ارائه‌ی طرح خاورمیانه‌ی بزرگ در صدد ایجاد کشوری بزرگ به نام خاور میانه و با مرکزیت رژیم صهیونیستی است تا تمام امکانات و منافع این منطقه در اختیار اسرائیل قرار گیرد و مسلمانان تحت سلطه و نفوذ غرب باشند.
ایشان با یادآوری برخی توانایی‌های دنیای اسلام، از جمله استعداد فراوان انسانی و در اختیار داشتن بخش عظیمی از منابع نفت و گاز دنیا تأکید کردند: جهان اسلام با چنین امکاناتی و با بهره‌گیری از فکر، عقل و تدبیر و حکمت و اتحاد کلمه می‌تواند به یک جایگاه تعیین‌کننده در دنیا دست یابد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین با قدردانی از تلاش‌های بانک توسعه‌ی اسلامی و هیأت خدمات مالی اسلامی، لزوم توسعه‌ی همکاری‌ها و تقویت بیش از پیش مبادلات میان کشورهای اسلامی را خاطرنشان کردند.
 
در این دیدار، آقای شیبانی -رئیس کل بانک مرکزی- با اشاره به چند صد میلیون دلار عملیات بانکداری اسلامی در جهان و استقبال روزافزون از بانکداری اسلامی -حتی در کشورهای غیر اسلامی- به بیان اهداف تشکیل «هیأت خدمات مالی اسلامی» پرداخت و گفت: ایجاد رویه‌ی یکسان برای عملیات بانکداری اسلامی، تبادل تجربیات بانکداری اسلامی، ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی و بررسی عقود جدید در بانکداری اسلامی از جمله وظایف این هیأت است.
آقای دکتر احمد محمدعلی -رئیس بانک توسعه‌ی اسلامی- نیز در سخنانی به جایگاه کنونی عملیات بانکداری اسلامی در جهان و استقبال شایان از آن اشاره و از نقش جمهوری اسلامی ایران در ایجاد بانکداری اسلامی و حمایت از همکاری کشورهای اسلامی در این خصوص، تشکر و قدردانی کرد.