• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1384/01/01

دیدار زائران و مجاوران حرم رضوی با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز سال نو در جمع ده‌ها هزار نفر از زائران و مجاوران حرم رضوی، ضمن تبیین مهم‌ترین مسائل سال جدید، به تشریح حقوق و وظایف ملت و مسئولان در قبال انتخابات ریاست‌جمهوری و راهکارهای خنثی‌سازی توطئه‌ها و تهدیدات دشمنان پرداختند و تأکید کردند: در پرتو تقویت همبستگی ملی و مشارکت عمومی و بهره‌گیری از نشاط و نیرو و توانمندی مردم، آینده‌ی ایران بزرگ به‌مراتب بهتر و روشن‌تر خواهد بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نام‌گذاری سال جدید را به سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی، ضرورتی برخاسته از نیاز استراتژیک کشور به حضور مردم در صحنه‌های گوناگون برشمردند و خاطرنشان کردند: این نامگذاری‌ها امری تشریفاتی نیست، بلکه جهت‌گیری کلی مردم و مسئولان را نشان می‌دهد.
ایشان با اشاره به نام‌گذاری سال‌های اخیر به رفتار علوی، خدمت‌رسانی و سال پاسخ‌گویی افزودند: این شعارها و مسائلی نظیر نهضت عدالت‌خواهی، نهضت نرم‌افزاری و تولید علم، نهضت آزاداندیشی، توجه کامل مسئولان به ایمان و ارزش‌های اسلامی، انقلابی و نیز استمرار جهاد علمی، جهاد عدالت‌خواهی و جهاد مدیریتی و اقتصادی در واقع مطالبات همیشگی ملت و نیاز مستمر کشور است و مردم و مسئولان باید با استفاده از تجربه‌های سال گذشته، هر سال محکم‌تر و استوار‌تر از قبل به سمت تحقق این شعارها و اهداف حرکت کنند.
رهبر معظم انقلاب با انتقاد از کسانی که به جای مسابقه‌ی کار و تلاش و خدمت به ملت، مسابقه‌ی تخریب و سوءظن و یأس‌آفرینی به راه می‌اندازند، افزودند: باید با ترسیم آینده‌ی پر‌امید و افق روشن این سرزمین و تقویت روح برادری و وحدت، حرکت ملت بزرگ، شجاع و مؤمن ایران را برای دست‌یابی به اهداف و آرمان‌های والای این مردم شتاب بیشتری بخشید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به در پیش بودن مسأله‌ی‌ بسیار مهم انتخابات ریاست‌جمهوری و لزوم خنثی‌کردن توطئه‌ها و تهدیدات دشمنان ایران همبستگی ملی و مشارکت عمومی را در سال جدید دارای اهمیتی ویژه خواندند و افزودند: حضور مردم در صحنه‌های گوناگون در ۲۶ سال اخیر، طمع‌ورزان به این آب و خاک را ناکام گذاشته و اکنون نیز حضور آگاهانه و انتخاب هوشمندانه‌ی ملت در انتخابات ۲۷ خردادماه علاوه بر متجلی ساختن مشارکت حقیقی مردم در اداره‌ی کشور، بزرگ‌ترین نقش را در خنثی‌سازی تهدیدات دشمن ایفا خواهد کرد.
ایشان شرکت در انتخابات را هم حق ملت و هم وظیفه‌ای ملی دانستند و افزودند: آحاد مردم در أقصی‌نقاط کشور، به طور یکسان حق دارند در انتخاب مدیریت کشور شریک باشند؛ ضمن آن‌که این مشارکت وظیفه‌ای ملی نیز هست، چرا که روح نشاط و احساس مسئولیت را در جامعه زنده نگه‌می‌دارد و حضور تعیین‌کننده‌ی مردم را به رخ دشمن می‌کشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با یادآوری آغاز اجرای برنامه‌ی چهارم عمران و توسعه‌ی کشور در سال جدید، انتخابات آتی ریاست‌جمهوری را در مقایسه با انتخابات گذشته، دارای اهمیت بیشتری خواندند و خاطرنشان کردند: برنامه‌ی چهارم توسعه نخستین گام در اجرای سند مهم چشم‌انداز ۲۰ ساله‌ی کشور است. بنابراین کشور در سال جدید نیازمند مدیری قوی، کارآمد، باکفایت و پر‌نشاط و شاداب است که بتواند پایه‌ها و سازه‌های اجرای این سند روشن را مستحکم و استوار بنا سازد.
ایشان در تبیین اهمیت انتخاب هوشمندانه‌ی رئیس‌جمهور آینده‌ی کشور افزودند: در سال‌های پس از جنگ تاکنون، کارهای فراوانی در عرصه‌های مختلف انجام شده است و اکنون کشور نیازمند مدیری توانا و قوی است تا در دوره‌ای جدید که با اجرای سند چشم‌انداز شروع می‌شود، حرکتی تازه را آغاز کند و با برداشتن قدرت‌مندانه‌ی موانع موجود، تأثیر کارها و فعالیت‌های چشمگیر دو دهه‌ی اخیر را در زندگی مردم و بر سر سفره‌های آنان عینی و ملموس سازد.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به جایگاه بسیار والا و اختیارات قانونی فراوان ریاست‌جمهوری افزودند: رئیس‌جمهور ثروت عظیم ملی -یعنی بودجه، امکانات و مدیریت‌های سطوح مختلف کشور- را در اختیار دارد و می‌تواند با مدیریت صحیح و مبارزه‌ی واقعی با فساد، این ثروت عمومی را افزایش دهد و آثار آن را در زندگی مردم جاری سازد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع‌بندی مباحث خود درباره‌ی انتخابات تأکید کردند: انتخابات ریاست‌جمهوری به دلایلی که مطرح شد، بسیار مهم است، بنابراین لازم است مردم از همین حالا به فکر ۲۷ خرداد باشند و با تفحص در میان نامزدهایی که به طور رسمی معرفی می‌شوند، به انتخابی هوشمندانه و آگاهانه دست بزنند و فردی باکفایت، شجاع، بااخلاص، بانشاط، دارای روح مردمی، مؤمن به مردم و نیروی مردم، معتقد به حق مردم و مؤمن به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب را انتخاب کنند تا رأی سهمگین و اراده‌ی مستحکم و عزم راسخ ملت، زمینه‌ی مساعدی را برای آبادی کشور و دفع دشمنان فراهم سازد.
رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان، با اشاره به تهدیدات اخیر دولتمردان آمریکایی افزودند: ملت و مسئولان ما در ۲۶ سال اخیر به زبان خشن و تهدید‌آمیز دشمن عادت کرده‌اند و اکنون نیز ضمن حفظ هوشیاری کامل، به این جنجال‌ها بی‌اعتنا می‌مانند و به انجام وظایف خود در راه پیشرفت کشور ادامه می‌دهند.
ایشان دروغ‌های مقامات آمریکایی درباره‌ی تلاش ایران برای ساخت بمب اتمی را یادآوری کردند و افزودند: آمریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانند که تولید بمب اتم در ایران افسانه است و هیچ واقعیتی ندارد. آن‌ها در واقع از شکل‌گرفتن ایران قدرتمند، مستقل، اسلامی، پیشرفته و برخوردار از فناوری‌های مدرن نگرانند و سعی می‌کنند با جار و جنجال، راه پیشرفت ملت ایران را سد کند و این کشور را همیشه نیازمند خود نگهدارند، اما ملت ایران برخورداری از انرژی و فناوری مدرن هسته‌ای را حق خود می‌داند و از این حق نمی‌گذرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به استفاده‌ی آمریکایی‌ها از بمب اتم برای نابودکردن ملت‌ها افزودند: این‌جور کارها فقط از دولتمردان امریکایی برمی‌آید و ما دنبال تولید بمب اتم نیستیم، چرا که اسلام به ما اجازه نمی‌دهد حتی با دشمنانمان این‌گونه برخورد کنیم.
ایشان با انتقاد از کسانی که با تکرار حرف‌های دشمن، تأکید ملت ایران بر استفاده از انرژی هسته‌ای را نادرست می‌دانند، افزودند: انرژی هسته‌ای فقط بهانه است. اگر این بهانه هم نباشد، آمریکایی‌ها برای توطئه‌چینی بر ضد ملت ایران مسائل دیگری همچون حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر را بهانه می‌کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به جنایات نظامیان آمریکایی در ابوغریب، گوانتانامو و نیز نقض آشکار و مستمر حقوق بشر در آمریکا افزودند: کسانی پرچم حقوق بشر را در دست گرفته‌اند و ملت بزرگ ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند که بزرگ‌ترین نقض‌کنندگان حقوق بشر هستند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به بی‌اعتنایی ملت و مسئولان ایرانی به تهدیدات آمریکا خاطرنشان کردند: البته ما مثل دولتمردان امریکا جنگ‌طلب نیستیم، اما اگر پای عزت ملت و منافع کشور به میان آید، مسئولان ایران نیز مثل آحاد ملت و بر خلاف دولتمردان امریکا اهل فداکاری هستند و اگر تجربه‌ی تلخی برای ملت پیش آید، بنده نیز لباس رزم می‌پوشم و آماده‌ی فداکاری می‌شوم.
ایشان همبستگی و اتحاد ملت، مشارکت عمومی و اعتصام به ریسمان الهی را مهم‌ترین سلاح ملت ایران برای خنثی‌سازی توطئه‌ها و تهدیدات دشمن دانستند و با اشاره به اعلام دولتمردان آمریکایی مبنی بر سرمایه‌گذاری برای ایجاد اپوزیسیون در ایران خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها بیخود به نفوذی‌ها و مزدوران خود در ایران دل نبندند، زیرا کسانی که می‌خواهند با پول امریکا منافع بیگانگان را در این کشور دنبال کنند و ضمناً قیافه‌ی اپوزیسیون هم بگیرند، در چشم ملت ایران منفورترین انسان‌ها به شمار می‌آیند.
 
در آغاز این دیدار، حجت‌الاسلام‌والمسلمین واعظ طبسی -نماینده‌ی ولی فقیه در آستان و تولیت آستان قدس رضوی- ضمن خیر مقدم به رهبر معظم انقلاب، گزارشی از عملکرد آستان قدس در سال ۸۳ را بیان کرد.