• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1390/02/13
گزارش روزانه از اخبار بیداری اسلامی

بیداری اسلامی به فلسطینیان روحیه داده است / گزارش روز دوم

نگاهی به خاورمیانه در روز دوشنبه دوازدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۰

صفحه دیگران قصد دارد تا به بهانه راه‌اندازی صفحه‌ی ویژه‌ی «بیداری اسلامی»، گزارش‌های روزانه‌ای را از روند تحولات در خاورمیانه و بیداری اسلامی مردم منطقه در اختیار کاربران و مخاطبین قرار دهد. گرچه بیداری اسلامی و درگیری مردم منطقه با حاکمان خویش در روز دوشنبه نیز کماکان ادامه داشت، اما پوشش خبری جهان بر انتشار خبر کشته شدن اسامه بن‌لادن، رهبر گروه القاعده متمرکز بود. نگاهی داریم به اخبار روز گذشته خاورمیانه:

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif آمریکا دیگر بهانه‌ای برای اشغال منطقه ندارد
صبح روز دوشنبه، مقامات آمریکایی اعلام کردند که اسامه بن‌لادن، رهبر گروه القاعده را در نزدیکی پایتخت پاکستان غافل‌گیر کرده و با دو گلوله کشته شده‌اند. تصاویر اولیه منتشر شده از جسد رهبر گروه القاعده «جعلی» خوانده شد. در عین حال، برخی از دفن فوری بن‌لادن در دریا و هم‌چنین ابهامات در مورد نحوه پیدا کردن وی و اقامتش به عنوان موارد مشکوک در این خبر یاد می‌کنند. آمریکا و هم‌پیمانان‌اش در پی واقعه یازده سپتامبر، دو جنگ را در افغانستان و عراق به راه انداختند و ده سال به دنبال بن‌لادن بودند؛ ده سالی که هزاران تن از مردم بی‌گناه افغانستان، عراق و دیگر کشورها کشته شدند.
جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد با اعلام خبر مرگ بن‌لادن، دیگر آمریکا نباید دلیلی برای باقی ماندن در افغانستان و منطقه داشته باشد. برخی از صاحب‌نظران از جمله جرج فریدمن معتقدند که یکی از دلایل اصلی تعلل و شک آمریکا در خروج از منطقه، هراس از قدرت ایران است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif بازداشت دو قانون‌گذار بحرینی
با قیام گسترده مردم بحرین علیه حاکمان خود، سران این کشور کماکان در راستای سیاست خود برای القای اختلاف میان شیعه و سنی و مقصر جلوه دادن شیعیان این کشور حرکت می‌کنند. در این رابطه، دو نماینده سابق مجلس این کشور و از اعضای حزب الوفاق، بزرگترین حزب شیعه بحرین دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شدند. رویترز گزارش داد که دولت بحرین از اظهارنظر در مورد جواد فیروز و متار متار خودداری کرده است.
در رابطه با بحرین، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با شیخ حامد بن خلیفه آل‌ثانی، امیر قطر از نیروهای خارجی حاضر در بحرین خواست تا از این کشور خارج و سرنوشت بحرین را به دست مردم آن کشور بسپارند. صالحی با امیر قطر در حالی دیاره کرده که محمود عباس، رئیس دولت خودگران فلسطین نیز به قطر سفر کرده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif بیداری اسلامی به فلسطینیان روحیه داده است
یک یادداشت‌نویس روزنامه گاردین معتقد است که روحیه‌ای که امروز در قبال فلسطین وجود دارد، بسیار بهتر از مدت مشابه سال قبل و همزمان با افزایش فشارهای رژیم صهیونیستی در غزه است. طمیمی به دیدار خود با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس پس از سقوط مبارک در مصر اشاره می‌کند که آقای مشعل گفته است که آینده این تحولات به آزادی فلسطین منتهی خواهد شد. وی می‌افزاید: «بهترین خبر برای فلسطینیان در دهه گذشته»، تحولات اخیر خاورمیانه بوده است.
خبرگزاری شین‌هوا هم گزارش داد اسماعیل هنیه گفت که با وجود برخی چالش‌ها میان فتح و حماس، توافق‌نامه وحدت میان دو گروه برای مقابله با اسرائیل امضا خواهد شد؛ چراکه اختلاف بین این دو گروه به نفع رژیم صهیونیستی است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif ادامه بمباران مخالفان قذافی
نیروهای قذافی، بمباران روز یکشنبه بندر مصراته لیبی را در روز دوشنبه نیز ادامه دادند. این بمباران، عملیات نیروهای مخالف قذافی و دریافت کمک‌های بین‌المللی از طرف آن‌ها را دچار مشکل کرد. به گفته سخنگوی مخالفان قذافی، این بمباران حداقل برای ۳۶ ساعت مداوم با شلیک ۱۰۰ موشک ادامه داشته است. وی افزود: «ظاهراً ناتو ما را دیگر فراموش کرده است.» بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که نیروهای ناتو به قصد دستیابی به نفت، وارد درگیری با این کشور شده‌اند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif هزاران یمنی خواهان خروج دیکتاتور شدند
خیابان‌های یمن، روز دوشنبه شاهد تظاهرات هزاران معترض بود که خواهان خروج فوری علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور این کشور از قدرت بودند. این تظاهرات در پی خودداری صالح از امضای توافق‌نامه با مخالفان بود. گزارش آسوشیتدپرس از مجروح شدن دست کم یک زن در جریان این تظاهرات خبر داد. سرکوب دیکتاتور یمن، تا کنون حداقل ۱۴۰ نفر را به کشتن داده است. روز دوشنبه، شیخ خلیفه بن زاید آل‌نهیان، رئیس‌جمهور امارات متحده عربی با عبداللطیف بن رشید آل‌زیانی، دبیرکل شورای همکاری‌های خلیج فارس در مورد یمن مذاکره کرد. این شورا، پیشنهاددهنده توافق صلح بوده است.
موج بیداری اسلامی در یمن، سومین ماه خود را می گذراند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif دستگیری ۵ نفر در امارات
یک فعال سیاسی اماراتی به آسوشیتدپرس گفته است که چند تن از امضاکنندگان فراخوان برگزاری انتخابات مجلس در این کشور بازداشت شده‌اند. این کشور حاشیه خلیج فارس با این‌که از دولت‌های دیکتاتور منطقه حمایت کرده، اما تا به امروز شاهد اعتراضات آشکار نبوده است. همچنین ماه گذشته نیز خبر دستگیری ۵ فعال سیاسی اماراتی منتشر شده بود.