• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1368/03/08

پیام آیت‌الله خامنه‌ای به گردهمائی اعضای هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری سراسر کشور

بسم الله الرحمن الرحیم
ما در برهه ی خاصی از تاریخ زندگی می کنیم و در دورانی به سر می بریم که پیروزی انقلاب اسلامی ایران پویایی بی سابقه ای در تاریخ بشریت ایجاد کرده است.به راستی پیروزی انقلاب اسلامی را می توان سرآغاز تغییرهای رشیه ای در نظام اجتماعی و پیشرفت انسان بشمار آورد. پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها کانون توجه جهانیان رااز اروپا و آمریکا به ایران، لبنان، فلسطین و افغانستان تغییر داد بلکه دگرگونی عمیق در نحوه ی تفکر و وجدان آگاه بشریت پدید آورد که می تواند نتیجه ی تلفیق وهماهنگی دین، سنت و عرفان از یک طرف با فن، دانش و اندیشه از طرف دیگر تلقی گردد. این تلفیق نشان داد که بشریت، بدون غفلت از پیشرفت فن و دانش، می تواند با برنامه ریزی آن را هدایت کند.
سازمان اداری و به دنبال آن تمهیدات اجتماعی، پایه و اساس هر نوع اعمال قدرت و حاکمیت ملت ها است. با توجه به جهان شمول و دائمی بودن احکام اسلامی، سازمان اداری و اجرائی حکومت اسلامی باید برخوردار از ویژگی های مثبت و الهی حکومت ها و بری از خصوصیات منفی و شیطانی آنها در تمام زمان ها و مکان ها باشد.سازمان هائی که بر اساس علم و فن اداره بنا شده است به ضرورت دارای ویژگی هائی نظیر: تعطیل بردار نبودن کار اداری، پیشرفت امور بر طبق قوانین و مقررات اداری، مشخص بودن وظایف و تکالیف اشخاص، شکل گرفتن اقتدار و مسوولیت افراد در قالب سلسله مراتب اداری، جدا بودن درآمد اداری و درآمد شخصی، وابسته ماندن مقامات و سمت های اداری به صلاحیت ها، می باشد. اگر به این ویژگی ها ارزش هایی مانند: تقوی، توکل به خدا، عدالت، امانتداری، مردم داری، دور اندیشی، اعتماد به نفس، تکیه بر ابداع و ابتکار، سعه ی صدر، مسؤولیت پذیری و وظیفه شناسی نیز که از ارزش های ناب اسلامی هستند، اضافه شود، سازمان اداری ای به وجود خواهد آمد که شایسته و بایسته ی نظام اسلامی است. امروزباید جلوه های درخشان تحول بزرگ کشور و مردم ما به وضوح در هر گوشه نظام اداری مشهود و عیان گردد و با بکار بستن امر به معروف و نهی از منکر شیوه ها و رفتارهای درخور تحسین و تشویق رواج یابد و ضمنا با خطاکاران، سهل انگاران و اقدام کنندگان علیه منافع نظام جمهوری اسلامی و حقوق مردم صریح و قاطع برخورد شود. حساسیت و سنگینی مسؤولیت هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری نیز در تشخیص درست همین موازین و اجرای دقیق آنها نهفته است.
اجرای دقیق قوانین و ضوابط اسلامی، مراعات عدالت، دوری ازاجتهاد شخصی و اعمال سلیقه، اهمیت دادن به آبرو و حیثیت افراد، در نظر گرفتن رضایخدا در تمام مراحل رسیدگی و اخذ تصمیم و قبل از هر اقدام و صدور هر حکم از وظایفاصلی افراد و هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری می باشد.
ثمره ی انجام وظیفه قاطع شما حکم فرمایی نظم و صداقت در ادارات و تسری آن به جامعه است لذا یک بار دیگر توجه شما را به مسؤولیت خطیری که بر عهده گرفته اید جلب می کنم و از خداوند بزرگ می خواهم شما را در اجرای قانون جلوگیری از تخلفات اداری که خدمتی بزرگ به میهن اسلامی ما است یاری دهد و از او موفقیت همه ی شما شرکت کنندگان در سمینار هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری را مسألت دارم.
و السلام علیکم و رحمةالله و برکاته
سیدعلی خامنه‌ای
رییس جمهوری اسلامی ایران
8 خردادماه 1368