• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1383/06/04

دیدار اعضای هیأت دولت با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی  صبح امروز در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت  با تشکر از زحمات و تلاش‌های فراوان و مخلصانه‌ی قوه‌ی مجریه، تشریح کارنامه‌ی دولت را برای افکار عمومی ضروری برشمردند و افزودند: در سال پاسخ‌گویی  اقدامات مثبت و نیز کارهای انجام‌نشده را صادقانه و شفاف به مردم گزارش دهید تا جامعه جمع‌بندی صحیحی از فعالیت‌های دولت به دست آورد که به اعتقاد این‌جانب، این جمع‌بندی مثبت خواهد بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  در آغاز این دیدار  با اشاره به حوادث غمبار عراق به‌ویژه شهر مقدس نجف تصریح کردند: اقدامات سیاه و فراموش‌نشدنی اشغال‌گران در عراق و به‌ویژه نجف اشرف، نشان‌دهنده‌ی سیاست آمریکایی‌ها مبنی بر کاربرد زور و سرکوب است، اما این سیاست کاملاً اشتباه، بدون شک شکست خواهد خورد و علاوه بر وارد آوردن ضربه‌های طاقت‌فرسا بر نظام آمریکا برای حداقل ده‌ها سال، دره‌ی عمیقی از نفرت را میان آمریکایی‌ها و دیگر اشغال‌گران با دنیای اسلام به وجود خواهد آورد.
رهبر معظم انقلاب  با اشاره به سابقه‌ی هزار ساله‌ی نجف در علوم مختلف و پرورش علمای برجسته‌ی جهان اسلام  افزودند: نجف یک دانشگاه است و دل‌های مسلمانان -به‌ویژه شیعیان- به علت وجود مرقد امیرالمؤمنین متوجه این شهر عظیم است، اما اشغال‌گران با نادیده گرفتن این یادگارهای عزیز تاریخ اسلام، نجف را بر خلاف همه‌ی معیارهای انسانی و بدون اعتنا به مخالفت‌های افکار عمومی جهان، این‌گونه مورد تهاجم قرار می‌دهند.
ایشان با ابراز همدردی ملت ایران با ملت عراق، ابراز امیدواری کردند خداوند متعال بار دیگر سنت همیشگی خود را در حمایت از حق آشکار کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  در ادامه‌ی سخنان خود، با گرامی‌داشت یاد شهیدان رجایی و باهنر به عنوان نمادها و نشانه‌های راه پیشرفت و سرافرازی ملت ایران و نظام اسلامی،  به آخرین سال فعالیت دولت آقای خاتمی اشاره کردند و افزودند: لازم است با همان انگیزه و همت سال اول  به کار و تلاش ادامه دهید و حتی در آخرین روز فعالیت، فرصت خدمت‌گزاری به مردم را از دست ندهید تا آثار مثبت اقدامات شما در سال‌های بعد نیز همچنان آشکار و ماندگار باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  با اشاره به تأثیر سیاست‌ها و فعالیت‌های دولت کنونی در حرکت دولت بعدی افزودند: باید پایه‌های استوار و محکم بنا گذارید تا در افتخارات دولت بعدی نیز سهیم شوید، همچنان که اگر خدای ناکرده در این زمینه کوتاهی شود، آثار سوء آن متوجه دولت فعلی نیز خواهد بود.
رهبر معظم انقلاب  خطاب به رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت افزودند: مردم هنوز از بسیاری از کارهای خوب شما مطلع نیستند. بنابراین در آخرین سال فعالیت خود و در مقام پاسخ‌گویی به مردم، عملکرد مثبت و منفی خود را با صراحت و صداقت با افکار عمومی در میان بگذارید و به طور دقیق به مردم گزارش بدهید که در آغاز کار چه تحویل گرفته‌اید و اکنون چه تحویل می‌دهید تا اعتماد مردم جلب شود.
ایشان در همین زمینه به خودکفایی کشور در تولید گندم اشاره کردند و افزودند: کسی باور نمی‌کرد که ظرف ۳ سال این هدف مهم محقق شود، اما به لطف پروردگار و همت و تلاش دست‌اندرکاران  این کار انجام شد که لازم است با تولید برنامه‌های رسانه‌ای جذاب  این‌گونه حقایق برای مردم بازگو شود.
ایشان  به اتمام رساندن کارها و طرح‌های ناتمام مانده‌ی دولت را از اولویت‌های برنامه‌ی دولت آقای خاتمی برشمردند و افزودند: به‌موازات این اقدام، کارهای جدید و نو  -از جمله تولید علم، افزایش تحقیقات و ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها- را همچنان پیگیری کنید.
رهبر معظم انقلاب  پاکسازی کامل قوه‌ی مجریه از فساد مالی را از دیگر اولویت‌های کاری آخرین سال دولت فعلی دانستند و تأکید کردند: تا هنگامی که قوای مجریه و قضاییه از فساد مالی پاک نشوند، کارها و خدمات ارزنده‌ی انجام‌شده نیز آن‌چنان که باید، به ثمر نمی‌رسد.
ایشان عزم جدی دستگاه‌ها در مبارزه با فساد اقتصادی را ضروری خواندند و در عین حال افزودند: این عزم جدی باید با «عمل»، «تحرک» و عدم اغماض توأم شود تا مبارزه با مفاسد اقتصادی به نتیجه‌ی لازم برسد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  کوچک‌کردن دولت و خصوصی‌سازی را تأیید کردند، اما خاطرنشان ساختند: نوآوری نظام جمهوری اسلامی این است که در همه‌ی زمینه‌ها توسعه و عدالت را در کنار یکدیگر دنبال می‌کند و این سیاست اصلی باید در همه‌ی برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مورد توجه کامل قرار داشته باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  ثبات سیاست‌های کلی را زمینه‌ساز استمرار حرکت رو به جلوی کشور خواندند و افزودند: با گذشت زمان  نیروهای پرنشاط و مبتکر  با تلاش و تحرک و دیدگاه‌های جدید خود ایران را به سمت رونق و پیشرفت بیشتر حرکت خواهند داد، اما همه‌ی این فعالیت‌ها فقط در چهارچوب ثبات سیاست‌های کلی به ثمر خواهد رسید. بنابراین سیاست‌ها نباید دچار التهاب شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  تکیه بر مردم و حرکت برای مردم را از جمله سیاست‌های کلی نظام برشمردند و افزودند: مسئولان نظام در چهارچوب اسلام و با نگاه اسلامی، همه‌ی کارهای خود را با تکیه بر مردم -به‌ویژه جوانان- و حمایت از محرومان به پیش می‌برند.
ایشان با تأکید بر ضرورت پرهیز از زیر سؤال بردن خدمات دولت افزودند: نقد و بررسی ایرادی ندارد و کمبودها قابل انکار نیست، اما مطبوعات و تریبون‌های دیگر نباید با بی‌انصافی  خدمات و تلاش‌های ارزنده‌ی دولت را زیر سؤال ببرند.
رهبر معظم انقلاب  با تأکید بر لزوم پرهیز از مناقشات بی‌حاصل در درون قوه‌ی مجریه یا در تعاملات سه قوه افزودند: نقد منصفانه و تذکر  از مسائل ضروری است و نظارت از جمله حقوق مسلّم مجلس به شمار می‌آید، اما این مسائل نباید با مناقشات بی‌مورد اشتباه شود و فرصت خدمت به مردم را از دستگاه‌ها و قوای مختلف سلب کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  همچنین آغاز کارهای جدید  از جمله مبارزه‌ی بنیانی با قاچاق کالا، تأسیس وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، تشکیل سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و تشکیل بنیاد شهید و ایثارگران را در آخرین سال فعالیت دولت اقداماتی مثبت و جالب توجه خواندند و افزودند: این‌گونه کارها نشان می‌دهد که دولت در آخرین سال فعالیت خود همچنان در پی خدمت به مردم است.
 
در این دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاتمی -رئیس‌جمهور- ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهیدان دولت به‌ویژه شهید رجایی و شهید باهنر، به کارهای بزرگی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام گرفته، از جمله تحقیقات و فعالیت‌های برجسته‌ی علمی اشاره کرد و در گزارشی از عملکرد دولت در هفت سال گذشته گفت: راه‌اندازی صندوق ذخیره‌ی ارزی یکی از اقدامات بسیار مؤثر دولت بود که ایجاد پشتوانه برای بودجه‌ی کشور و ایجاد زمینه‌ی عملی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از اهداف مهم تأسیس این صندوق بوده است.
رئیس‌جمهور با تأکید بر استفاده از صندوق ذخیره‌ی ارزی برای اجرای طرح‌های عمرانی، به میزان بهره‌مندی بخش خصوصی از این صندوق اشاره کرد و افزود: در ۲ سال گذشته حدود ۵/۴ میلیارد دلار به بخش خصوصی اختصاص یافته است، در حالی که در ۲۳ سال قبل از آن  رقم اختصاص‌یافته به بخش خصوصی حدود ۴ میلیارد دلار بوده است.
آقای خاتمی  تصویب قانون جدید مالیات‌ها و کاهش رقم مالیات دریافتی از بخش‌های تولیدی و افزایش سقف معافیت مالیات حقوق‌بگیران را از دیگر فعالیت‌های دولت ذکر کرد و گفت: در حالی که در برنامه‌ی سوم توسعه پیش‌بینی رشد ۲۳ درصدی مالیات‌ها شده بود، در آمدهای مالیاتی طی سال‌های گذشته حدود ۲۶ درصد رشد داشته است.
رئیس‌جمهور  با اشاره به مشکل اشتغال در کشور و ایجاد ۵۹۰ هزار فرصت شغلی و کاهش رقم میانگین بیکاری از ۱۵ درصد به ۱۳ درصد افزود: تک‌نرخی شدن ارز نیز یکی از دستاوردهای مهم دولت است که این اقدام با حفظ معادل تورم در حدود ۱۳ درصد انجام گرفت و امید است با کاهش نقدینگی، میزان تورم نیز کاهش یابد.
آقای خاتمی  جلوتر بودن رشد اقتصادی در بخش‌های دولتی و خصوصی از برنامه‌ی سوم را از جمله افتخارات دولت ارزیابی کرد و با اشاره به تلاش دولت برای بهبود وضعیت حقوق‌بگیران و افزایش حداقل دریافت بازنشستگان افزود: در بخش سدسازی نیز دولت موفقیت‌های بزرگی داشته است، به گونه‌ای که از ابتدای انقلاب تا سال ۷۶،  ۳۵ سد به بهره‌برداری رسیده بود، ولی مجموع سدهای به بهره‌برداری رسیده تا سال آینده به ۸۵ سد خواهد رسید.
رئیس‌جمهور با یادآوری اتمام ۳۲ هزار طرح نیمه‌تمام در یک سال گذشته، برقراری عدالت اجتماعی را از اولویت‌های مهم دولت برشمرد و با اشاره به اجرای طرح توازن منطقه‌ای در ۸ استان محروم کشور گفت: افزایش جمعیت شهری و روستایی تحت پوشش آب آشامیدنی سالم، برق و فاضلاب، افزایش تولید مسکن شهری و توجه بیش از پیش برای حل مشکلات جانبازان، از دیگر اقدامات و خدمات دولت است.
رئیس‌جمهور  با تأکید بر این‌که بیان خدمات و اقدامات دولت به معنی نادیده گرفتن مشکلات نیست، لزوم هدفمندکردن یارانه‌ها و استفاده از مبالغ غیر ضروری یارانه‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی، کاهش حجم تصدی‌گری دولت، اصلاح سیستم اداری و مبارزه‌ی جدی با قاچاق کالا را از جمله اقدامات مورد نیاز کشور دانست و افزود: در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز اقدامات مؤثر انجام گرفته و اگر این مبارزه به صورت همه‌جانبه و فراگیر انجام گیرد، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.
در این دیدار  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  نیز با بیان گزارشی از فعالیت‌های وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری  از ارتقای جایگاه علمی ایران در جامعه‌ی جهانی خبر داد.
آقای توفیقی  تقویت روحیه‌ی پژوهشی در آموزش و پرورش، کسب میانگین ۲۳ مدال المپیادهای جهانی دانش‌آموزی در هر سال، تدوین سند ملی در حوزه‌های زیست‌فناوری و نانو‌فناوری، طراحی و اجرای پروژه‌ی ماهواره‌ی علمی-تحقیقاتی مصباح با همکاری چند وزارتخانه، تأسیس ۱۰ پارک علوم و فناوری در استان‌ها و حضور فعال در مرکز تحقیقات هسته‌ای اروپا را نمود تلاش مستمر دولت برای ارتقای وضع علمی-پژوهشی کشور اعلام کرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  همچنین گفت: در سال ۸۲ حدود ۲۰ هزار مقاله‌ی علمی از پژوهشگران و دانشمندان ایرانی در مجلات علمی معتبر داخلی و خارجی و کنفرانس‌های جهانی ارائه شده است.
آقای حجتی -وزیر جهاد کشاورزی- نیز ضمن بیان گزارشی از اقدامات انجام‌گرفته در جهت حفظ و تقویت منابع پایه در بخش‌های منابع طبیعی و کشاورزی گفت: در خصوص افزایش تولید و بسترسازی آن در بخش کشاورزی نیز اقدامات مهمی همچون ایجاد سیستم‌های نوین آبیاری، تجهیز و نوسازی اراضی، بهسازی انهار و افزایش بهره‌وری از منابع آب صورت گرفته که نتیجه‌ی آن  افزایش تولید در بخش کشاورزی به میزان ۲۲ میلیون تن است.
وزیر جهاد کشاورزی  با اشاره به خودکفایی کشور در تولید گندم، از آن به عنوان یک افتخار ملی بعد از ۴۰ سال یاد کرد و افزود: در خصوص تولید ذرت، توسعه‌ی باغ‌های زیتون، تولید شیر، گسترش کشت گلخانه‌ای و افزایش باغات نیز اقدامات بسیار مهمی انجام گرفته و امسال بعد از حدود ۴۰ سال  تراز بازرگانی بخش کشاورزی مثبت شده است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در این دیدار با اشاره به برخی دستاوردهای دفاعی کشور در سال‌های اخیر اعلام کرد: در حال حاضر حدود ۱۷۰۰ نوع محصولات نظامی در عرصه‌های مختلف زمینی، دریایی و هوایی و موشکی در صنایع نظامی وزارت دفاع تولید می‌شود.
دریابان شمخانی گفت: حدود ۴ هزار دانشمند و محقق در بخش صنایع دفاعی در حال فعالیتند و هر سال حدود ۱۳۰ طرح پژوهشی دفاعی در وزارت دفاع اجرا می‌شود.
آقای جهانگیری -وزیر صنایع و معادن- نیز در این دیدار گفت: تصویب لایحه‌ی نوسازی صنایع و نوسازی صنایع نساجی و خروج این صنایع از بحران چند سال گذشته، اصلاح مقررات جهت کاهش مداخلات دولت در بنگاه‌های صنعتی، حمایت از تولید داخلی، راه‌اندازی بیش از هزار واحد تحقیقی در کنار مراکز تولیدی و صنعتی به منظور برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت و خصوصی‌سازی، از جمله اقدامات مهم بوده است.
وزیر صنایع و معادن  با اشاره به رشد ارزش افزوده‌ی صنعت، ۳/۱۲ میلیارد دلار صادرات صنعتی، ۱۴۰ میلیون تن استخراج مواد معدنی، بهره‌برداری از ۴۵۰۰ طرح صنعتی در سال جاری و افزایش تولید صنایع کشاورزی افزود: کشور در بخش حمل و نقل  نیز به تحول بزرگی رسیده و ایران در چند سال آینده به یکی از بزرگ‌ترین خودروسازهای منطقه تبدیل خواهد شد.