• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1383/05/25

دیدار مسئولان وزارت امور خارجه و رؤسای نمایندگی‌ها در خارج از کشور با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی  عصر امروز در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، تأکید کردند: اهداف راهبردی و چهارچوب کلی سیاست خارجی ایران، همان اهدافی است که ۲۵ سال پیش از درون پدیده‌ی عظیم، عمیق و ماندگار انقلاب اسلامی پدیدار شد و تا به امروز در عرصه‌ی دیپلماسی جهانی و منطقه‌ای دنبال شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  مخالفت با سلطه‌گری و سلطه‌پذیری، دفاع از مسلمانان و ملت‌های مظلوم و طرفداری از اسلام را از جمله اصول مستحکم سیاست خارجی ایران برشمردند و خاطرنشان کردند: ممکن است در مقاطعی  اهداف تاکتیکی و استفاده از ابزارهای تاکتیکی در عرصه‌ی سیاست خارجی مورد توجه قرار گیرد، اما روح و جوهره‌ی سیاست خارجی نظام اسلامی به هیچ‌ وجه تغییر نکرده و نخواهد کرد.
ایشان با اشاره به پیشرفت‌های انکارناپذیر ملت ایران در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و دیگر عرصه‌ها افزودند: دشمنان ملت ایران نیز به افزایش قدرت جمهوری اسلامی معترفند؛ ضمن آن‌که بیداری اسلامی، فروریختن ترس ملت‌ها از ابرقدرت‌ها و احساس هویت توده‌های مسلمان از آثار گران‌قدر انقلاب اسلامی و پایداری ملت ایران است.
رهبر معظم انقلاب  با اشاره به تغییرات اساسی که در هندسه‌ی معرفتی و هندسه‌ی سیاسی جهان ایجاد شده است، افزودند: امروز لیبرال‌دموکراسی غرب در افکار عمومی ملت‌ها با مخالفت‌های روزافزون مواجه شده است و با افزایش نفرت جهانی از امریکا، دولت این کشور در حضیض شکست سیاسی قرار دارد و در دنیا عملاً منزوی شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  با تأکید بر پرهیز مطلق ایران در گذشته، حال و آینده  از استفاده از ابزارهایی همچون تروریسم خاطرنشان کردند: اسلامی که ما طرفدار و مروج آن هستیم، بر سه اصل معنویت، عقلانیت و عدالت استوار است و با اسلام متحجر و یا لیبرال، کاملاً متفاوت است.
ایشان معنویت را روح و جوهره‌ی اسلام واقعی  و عقلانیت را مهم‌ترین روش و ابزار جمهوری اسلامی برشمردند و افزودند: اسلام ما  اسلامی است که حکمت و تدبیر را مبنای کارها می‌داند و بر پیگیری عدالت به عنوان اساسی‌ترین هدف تأکید می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  با اشاره به مخالفت اسلام واقعی با اسلام طالبانی و نیز اسلام آغشته به تفکرات غربی خاطرنشان کردند: نهضت اسلامی ملت ایران از همان آغاز، نهضت اصیل روشنفکری و عقلانی بود و این تفکر روزبه‌روز تقویت شده است.
رهبر معظم انقلاب  اعلام مواضع صریح و مستحکم جمهوری اسلامی را باعث اعتبار و عزت بیشتر کشور دانستند و با اشاره به دو نگرش افراطی و تفریطی درباره‌ی معادلات جهانی افزودند: ما معادلات جهانی را کلاً نفی نمی‌کنیم و آن‌ها را به طور کامل نیز قبول نداریم، بلکه معتقدیم این معادلات تجزیه‌پذیر است و می‌توان بدون کوتاه‌آمدن از اصول سیاست خارجی، اهداف نظام را به پیش برد.
ایشان استفاده‌ی کارگزاران سیاست خارجی از همه‌ی ظرفیت‌ها، امکانات و توانمندی‌ها را برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی کشور، ضروری برشمردند و خاطرنشان کردند: باید انضباط و نظمی قوی در محیط سیاست خارجی حاکم باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  با تشکر از فعالیت‌های مخلصانه و خوب دستگاه سیاست خارجی افزودند: باید در عرصه‌ی ارتباطات دوجانبه و منطقه‌ای و مجامع جهانی، حضوری کاملاً فعال داشته باشیم و با شناخت مؤلفه‌های قدرت نظام اسلامی، اهدافمان را دنبال کنیم.
ایشان مواضع جمهوری اسلامی را در موضوعات و مسائل مختلف، موضعی منطقی توصیف کردند و افزودند: در مسائلی همچون حقوق بشر، حقوق اقلیت‌ها، مبارزه با تروریزم، حقوق زنان، ممنوعیت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی، برابری دولت‌ها و انرژی هسته‌ای، ما باید مدعی باشیم نه غربی‌ها، چرا که مواضع ما کاملاً بحق است و باید در همه‌ی مجامع و مراودات، با اعتماد به نفس کامل و از موضعی تهاجمی و فعال، این مواضع اصولی را به طور مستمر بیان کرد و سلطه‌گران را با چالش‌هایی جدی روبه‌رو کرد.
ایشان با تأکید بر حق ملت ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای خاطرنشان کردند: حرف قابل قبول در مباحث فعالیت‌های هسته‌ای، ضرورت اعتمادسازی است که ما نیز از سال گذشته، ضمن تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، این هدف را دنبال می‌کنیم، اما جلب اطمینان باید از راه‌های معقول صورت گیرد.
رهبر معظم انقلاب  در همین زمینه افزودند: غربی‌ها معتقدند ما برای اعتمادسازی باید دور مسأله‌‌ی استفاده از انرژی هسته‌ای را به طور کلی خط بکشیم، اما این حرف کاملاً غیر منطقی و غیر قابل قبول است.
ایشان با اشاره به جنجال ماه‌های گذشته‌ی غربی‌ها درباره‌ی فعالیت‌های هسته‌ای ایران افزودند: آن‌ها اکنون این جنجال را درباره‌ی ساخت قطعات سانتریفوژ به راه می‌اندازند، در حالی که این کار مخالف هیچ قراردادی نیست، اما آن‌ها در صددند کار را به جایی برسانند که ما حق نداشته باشیم حتی اسم تکنولوژی هسته‌ای را بیاوریم که البته جمهوری اسلامی بی‌اعتنا به این جنجال‌ها، هدف منطقی استفاده از فناوری هسته‌ای را دنبال می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  کارگزاران سیاست خارجی را به تلاش مستمر برای تبیین مواضع ایران در میان نخبگان جهان توصیه کردند و افزودند: نخبگان حرف حق و مواضع منطقی ایران را می‌فهمند و می‌پذیرند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  در بخش دیگری از سخنانشان، استحکام عقیده، اعتقاد به صحیح بودن راه و اعتماد به نفس را از ویژگی‌های لازم دست‌اندرکاران سیاست خارجی خواندند و کارگزاران دیپلماسی کشور را به تقوا و تقویت ارتباط با پروردگار توصیه کردند.
 
در ابتدای این دیدار، وزیر امور خارجه در گزارشی از همایش رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج اعلام کرد: فرصت‌ها و چالش‌های فراوانی در پیش روی کشور قرار دارد و مجموعه‌ی دست‌اندرکاران سیاست خارجی با اعتماد به نفس و عقلانیت، راه تحقق اهداف انقلاب اسلامی را دنبال خواهند کرد.