• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1383/04/07

دیدار مسئولان دستگاه قضایی با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی  صبح امروز در دیدار مسئولان دستگاه قضایی و خانواده‌های شهیدان سرافراز هفتم تیر تأکید کردند: وظیفه‌ی قوه‌ی قضاییه  ایجاد عدالت و احقاق حق است و دستگاه قضایی باید با همه‌ی وجود و بدون تأثیرپذیری از «ثروت، قدرت، دیوان سالاری و یا جوسازی و تهمت» تحقق کامل عدالت را پیگیری کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  با اشاره به پایان دوره‌ی اول و طلیعه‌ی دوره‌ی جدید ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی بر دستگاه قضایی  افزودند: آن‌چه در ۵ سال اخیر در دستگاه قضایی انجام ‌شده، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است، اما همه‌ی این کارها مقدمه‌ی حرکت به سمت تحقق عدالت و برآورده شدن انتظاراتی است که قانون اساسی و ذهنیت عمومی و اسلامی جامعه از دستگاه قضایی توقع دارند.
ایشان عمومیت‌یافتن و ملموس‌شدن عدالت در زندگی مردم را مهم‌ترین وظیفه‌ی قوه‌ی قضاییه برشمردند و خاطرنشان کردند: باید دستگاه قضایی به جایی برسد که هر کس در هر نقطه‌ی کشور مورد ستم واقع شد، با دلی مملوّ از امید به عدالت  به دستگاه قضایی پناه بیاورد و دادخواهی کند.
رهبر معظم انقلاب  وضع دستگاه قضایی را امیدآفرین خواندند و با قدردانی از آیت‌الله هاشمی شاهرودی به عنوان فردی فاضل، عالِم، مجتهد و روشنفکر افزودند: ظرفیت‌های موجود در دستگاه قضایی، آینده آن را روشن کرده است و مهم آن است که قوه‌ی قضاییه با تلاش و همت و عقل و علم و تدبیر  و بدون تأثیرپذیری از هیچ عامل منفی، راه دشوار تحقق عدالت را بااستواری بپیماید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  قاضی را محور دستگاه قضایی خواندند و افزودند: همه‌ی بخش‌های مختلف قوه‌ی قضاییه باید در خدمت قضاوت عادلانه‌ی قضات باشند تا دادگاه‌ها به عرصه‌ی جاری‌شدن عدالت، احقاق حق و ابطال باطل تبدیل شود.
ایشان نظام اسلامی را خادم، کارگزار و نماینده‌ی مردم دانستند و افزودند: بر خلاف حکومت‌های استبدادی و یا به‌ظاهر طرفدار دموکراسی در نظام اسلامی، مردم همه‌کاره و صاحب حقند و قوه‌ی قضاییه بازوی قدرتمندی است که باید هر جا انحرافی از مسیر عدالت روی داد با قاطعیت حق مردم را بستاند و عدالت را جاری سازد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  با اشاره به لزوم و رفتار عادلانه با محکومین  خاطرنشان کردند: گرایش دستگاه قضایی به زندان‌زدایی بسیار خوب است و باید با تدبیر و بر اساس برنامه دنبال شود، چرا که زندان نباید محیطی فسادآور باشد و شخصیت زندانی را از بین ببرد و یا خانواده‌ی او را بیچاره کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  کادرسازی در قوه‌ی قضاییه را مهم خواندند و افزودند: بخش‌های آموزشی، نظارتی، مدیریتی و سایر بخش‌های دستگاه قضایی باید نقش خود را در زمینه‌سازی برای تحقق عدالت ایفا کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  در بخشی دیگر از سخنانشان، حادثه‌ی هفتم تیر را سند مظلومیت ملت ایران و انقلاب اسلامی و نیز اثبات‌کننده‌ی اقتدار و استحکام نظام اسلامی ارزیابی کردند و افزودند: مظلومیت ملت ایران در حادثه‌ی هفتم تیر همچنان ادامه دارد، چرا که تروریست‌های جنایت‌کاری که آن فاجعه را به وجود آوردند و به آن افتخار کردند، تحت حمایت مدعیان مبارزه با تروریسم قرار گرفته‌اند و با آن‌ها همکاری می‌کنند.
ایشان قوّت فکر، اراده‌ی مستحکم، ابتکار، شجاعت اقدام، مدیریت عالی، روشنگری و تسلط بر مبانی فقهی و فلسفی را از ویژگی‌های آیت‌الله دکتر بهشتی برشمردند و خاطرنشان کردند: دشمنان ملت، نظام نوپای اسلامی را از شخصیتی چنین ارزشمند محروم کردند و این کار می‌توانست نظام را فلج کند، اما نظام اسلامی با تکیه بر استحکام درونی خود، نه‌تنها با شهادت بهشتی و دیگر شخصیت‌ها از پای نیفتاد، بلکه خون این عزیزان  نظام را در پیگیری اهداف خود مصمم‌تر، بانشاط‌تر و پرطراوت‌تر کرد.
 
در آغاز این دیدار، رئیس قوه‌ی قضاییه با گرامیداشت یاد شهیدان انقلاب اسلامی و از جمله شهیدان هفتم تیر و آیت‌الله دکتر بهشتی، به مصادف‌شدن پایان دوره‌ی پنج‌ساله‌ی مدیریت قوه‌ی قضاییه با سال پاسخ‌گویی اشاره کرد و به تشریح عملکرد دستگاه قضایی پرداخت.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی  طرح و تدوین مدل توسعه‌ی قضایی، تدوین و تصویب نهایی سیاست‌های کلان، اصلاح ساختار قضایی، به‌کارگیری فناوری نوین در رسیدگی به پرونده‌ها، اصلاح امور زندان‌ها و زندانیان، توجه به روحیه‌ی بشرگرایانه و حقوق شهروندی، حفظ استقلال قضایی، ایجاد هماهنگی درون‌بخشی، توسعه‌ی ارتباطات حقوقی بین‌المللی و فعال‌سازی بخش‌های نظارتی درون دستگاه قضایی را محورهای اصلی تحولات کیفی سال‌های اخیر دستگاه قضایی برشمرد.
رئیس قوه‌ی قضاییه با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی در سال‌های اخیر گفت: رسیدگی به پرونده‌ها در ۵ سال اخیر به ۱۱۳ درصد رسیده؛ یعنی شمار زیادی از پرونده‌های دوره‌ی گذشته نیز مورد رسیدگی قرار گرفته است.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی  همچنین با تشریح عملکرد کمی دستگاه قضایی تعداد قضات کشور را ۷۴۴۵ نفر و تعداد شعبه‌ها را ۳۰۶۹ شعبه اعلام کرد و افزود: در برنامه‌ی پنج ساله‌ی دوم توسعه‌ی قضایی، افزایش مشارکت مردمی و نهادهای مدنی، افزایش اعتماد عمومی، بهبود کارایی دستگاه قضایی، گسترش عدالت و ارتقای سطح دانش قضایی، مورد توجه ویژه قرار گرفته است.