• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1376/09/18

دیدار آقای کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب آقای کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد را به حضور پذیرفتند.
در این دیدار که در فضایی دوستانه و همراه با تفاهم و اشتراک نظر در مسائل گوناگون انجام شد، آقای کوفی عنان، سخنان مقام معظم رهبری را در مراسم افتتاحیه کنفرانس اسلامی، بسیار جالب توجه و عمیق توصیف کرد، و اهمیت بررسی آن را در سازمان ملل از زوایای مختلف، خاطر‌نشان ساخت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت ایران را یکی از ممتازترین و استثنایی‌ترین ملتهای جهان دانستند و خطاب به دبیرکل سازمان ملل فرمودند: حضور با نشاط و گسترده آحاد مردم بویژه جوانها در صحنه‌های مختلف، از جمله حماسه هشت سال دفاع مقدس و دوران سازندگی، از ویژگیهای بارز ملت متعهد ایران است و مسؤولین کشور با اعتماد به حمایت و پشتیبانی مردم همواره احساس کرده‌اند که می‌توانند کارهای بزرگی را انجام دهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با توجه به تابعیت آقای کوفی عنان از غنا، به سوابق مبارزاتی چند تن از رهبران آفریقا از جمله مرحوم نکرومه، موگابه، سامورا ماشل، جولیوس نایرره و نیز نلسون ماندلا اشاره کردند و فرمودند: آفریقا در دهه‌های اخیر مردان بزرگی داشته است و ما از آن جهت که آفریقا در مقابل ظلم ایستاد، به این منطقه از جهان عمیقاً علاقه‌مندیم.
ولی امر مسلمین با توصیه به دبیرکل سازمان ملل برای حفظ ریشه‌های آفریقایی خود فرمودند: یکی از سیاستهای استکباری در دنیا بریدن ریشه‌ها است، قدرتهای استکباری با بدترین شکل نژادپرستی، ریشه‌های فرهنگی و ملی افراد را قطع می‌کنند، بنابراین هر تلاشی برای حفظ ریشه‌های فرهنگی، یک مبارزه ارزشی و بر حق است.
بر پایه همین گزارش، آقای کوفی عنان از دیدار و آشنایی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اظهار خوشوقتی کرد و ضمن درخواست دعا از رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: من و هیئت همراهم تحت تأثیر دوستی و میهمان نوازی ایرانیان قرار گرفته‌ایم و به عنوان دوستان ایران، خاک کشور شما را ترک خواهیم کرد.
دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اشراف و تسلط کامل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر مسائل مختلف تاریخی، سیاسی و بین‌المللی، ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای و جهانی نقش برجسته‌ای ایفا کند.