• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1382/11/20

موافقت با عفو وتخفیف مجازات تعدادی از محکومان

رهبر معظم انقلاب اسلامی بمناسبت عید سعید غدیر و سالگرد پیروزی انقلاب عظیم اسلامی جمعی از محکومان دادگاههای عمومی، انقلاب و نظامی را مورد عفو یا تخفیف مجازات قرار دادند. ضوابط عفو این محکومان در کمیسیون عفو و بخشودگی دستگاه قضایی تهیه شد و رئیس قوه قضاییه در نامه ای به حضرت آیت الله خامنه ای آن را پیشنهاد کرد.
مقام معظم رهبری نیز با تبریک عید سعید غدیر و سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بر اساس اصل صد و ده قانون اساسی با عفو یا تخفیف مجازات این افراد موافقت کردند. به این ترتیب محکومان محاکم عمومی، انقلاب اسلامی، نظامی و تعزیرات حکومتی که محکومیت آنها تا تاریخ بیست و دوم بهمن هشتاد و دو قطعی شده است به این شرح مورد عفو یا تخفیف مجازات قرار می گیرند.
1- باقیمانده محکومیت حبس تا سه سال بشرط آنکه تا بیست و دوم بهمن امسال حداقل یک چهارم حبس گذرانده شده باشد.
2- دو سوم محکومیت حبس بیش از سه سال چنانچه تا بیست و دو بهمن یک پنجم آن تحمل شده باشد.
3- مجازات حبس ابد کسانیکه تا بیست و دوم بهمن حداقل پنج سال از آن گذشته باشد به پانزده سال کاهش می یابد.
4- باقیمانده محکومیت زنانی که قبل از بیست و دوم بهمن امسال سرپرستی حداقل یک فرزند را بر عهده دارند بخشیده می شود.
5- باقیمانده محکومیت حبس و جزای نقدی محکومان زیر هجده سال، زندانیان مرد بالای شصت و پنج سال و محکومان زن بالای پنجاه سال هم بخشیده می شود.
همچنین محکومانی که به جزای نقدی محکوم شده اند اما بعلت ناتوانی در پرداخت، در زندان بسر می برند به این شرح مشمول عفو یا تخفیف مجازات قرار می گیرند.
1- باقیمانده محکومیت به جزای نقدی تا پنجاه میلیون ریال بخشیده می شود
2- محکومیت جزای نقدی از پنجاه تا صد میلیون ریال به یک پنجم کاهش می یابد.
3- محکومیت جزای نقدی از صد تا پانصد میلیون ریال به دو پنجم کاهش می یابد.
4- باقیمانده اقساط محکومان به جزای نقدی تا پنجاه میلیون ریال هم به یک پنجم کاهش می یابد.
نداشتن بیش از دو فقره سابقه محکومیت در جرایم عمدی، نداشتن شاکی خصوصی و یا جلب رضایت شاکی تا پایان امسال از جمله شرایط استفاده از این عفو است.
ضمناً کسانی که بعلت سرقت مسلحانه و راهزنی، قاچاق مسلحانه مواد مخدر و سلاح و مهمات، اقدام بر ضد امنیت داخلی و خارجی، جاسوسی، آدم ربایی، تجاوز به عنف و دایر کردن یا اداره مرکز فساد و فحشا محکوم شده اند نمی توانند از این عفو استفاده کنند.