• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1378/05/14

دیدار جمع زیادی از دانشجویان و اعضای جهاد دانشگاهی

حضرت آیت‏الله خامنه‏ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار جمع زیادی از دانشجویان و اعضای جهاد دانشگاهی، ضمن سخنانی بر نقش مهم جهاد دانشگاهی در ایجاد یک حرکت علمی و پژوهشی در دانشگاهها تأکید کردند و گسترش ایمان متعهدانه به اسلام ناب در محیطهای دانشجویی را عامل تعیین‏کننده‏ای در حفظ عالیترین جایگاه علمی، اجتماعی و سیاسی دانشگاهها دانستند.
مقام معظم رهبری در این دیدار که پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر انجام شد، جهاد دانشگاهی را درختی تناور و ثمر بخش توصیف کردند و فرمودند: جهاد دانشگاهی از یک سو با امیدها و نویدهایی شکل گرفت و از سوی دیگر با مخالفتهایی روبرو شد و این امری بدیهی بود که حضور یک مجموعه جوان و برخوردار از انگیزه‏های دینی؛ ایمانی و انقلابی برای برخی از سلیقه‏ها به هیچ وجه خوشایند نباشد.
حضرت آیت‏الله خامنه‏ای از تحقیقات و فعالیت فرهنگی به عنوان دو سرفصل در مسؤولیتهای جهاد دانشگاهی یاد کردند و فرمودند: جهاد دانشگاهی با انجام مسؤولیت پژوهش خود می‏تواند دانشگاهها را حالت رکود، توقف، تکیه بر محفوظات و انقطاع از تحقیقات خارج کند و این مجموعه با تکیه بر خصوصیات ذاتی خود قادر است به پژوهشهای دانشگاهی معنا، کیفیت، جهش و رشد بی‏سابقه‏ای بدهد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی ایجاد تحول کیفی علمی و تحقیقی در دانشگاهها را یک هدف اساسی جهاد دانشگاهی دانستند و فرمودند: در دوران پیش از انقلاب، دانشگاههای کشور فاقد روحیه ابتکار، نوآوری و خودباوری بودند و روند کلی نظام دانشگاهی در آن هنگام به هیچ وجه تربیت‏کننده محقق، فراهم آورنده پژوهشهای عمیق و از بین برنده بن بستهای علمی نبود و چنین هدفی را نیز ترویج نمی‏کرد، اما دانشگاههای کشور طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون پیشرفتهای بسیار خوبی داشته‏اند و امروز جهاد دانشگاهی از پژوهشکده‏های متعدد برخوردار است و تحقیقات عمیق علمی در بسیاری از مسایل کشوری در حال انجام است.
مقام معظم رهبری فعالیت فرهنگی جهاد دانشگاهی را حائز اهمیت بسیار دانستند و فرمودند: برای برطرف ساختن عیوب ساختاری دستگاه علمی و دانشگاهی کشور و نیز از بین بردن تبعیضها، تفاوتها و گرایشهای احتمالی به سمت غیر حق در جامعه، تنها یک راه داریم و آن تکیه بر اسلام و مفاهیم اسلام ناب و گسترش و ژرف بخشیدن به ایمان اسلامی است و اگر بتوانیم ایمان متعهدانه اسلامی را در دانشگاهها و نظام اداری کشور عمق و گسترش دهیم، مشکلات کشور برطرف خواهد شد.
حضرت آیت‏الله خامنه‏ای در بیان معنا و مفهوم اسلام ناب فرمودند: معنای اسلام ناب، تفسیر فلان مستشرق یا مستشرق داخلی از اسلام نیست، اینها همان کفهایی است که متأسفانه مخلوط مواد اصلی می‏کنند و به کلی آن را از ناب بودن می‏اندازند. اسلام ناب در کتاب و سنت است. متن اسلام نیز همان قرآن و حدیث است و فهمیدن آن به شکل علمی، یک روش خاص دارد و خوشبختانه اسلام ناب امروز در اساسی‌ترین مسأله‏اش یعنی نظام حکومتی در ایران اسلامی پیاده شده است.
قالب کلی نظام ما قالب اسلامی است و هر چه اشکال، ریخت و پاش و ضایعات وجود دارد، ناشی از عیب و ضعف اشخاص است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، وجود برخی تلاشها برای حذف قید اسلامی از انجمنهای اسلامی و نیز حذف بار ارزشی کلمه جهاد از جهاد دانشگاهی را خاطر نشان کردند و با تأکید بر ضرورت مقابله و مبارزه با این تلاشها فرمودند: دانشجویان مؤمن و انقلابی ما می‏توانند با گسترش فرهنگ عمیق اسلامی، جهاد خود را در دانشگاهها به بهترین وجه انجام دهند. توجه به دین و اقبال به عباداتی مانند نمازهای جماعت و مراسم دعا و اعتکاف بسیار خوب است، اما دائره تأثیر و مدت تأثیر محدودی دارد، بنا بر این برای گسترش این دائره و نیز اثر گذاشتن بر دلهای اهل تحقیق، انجام کار عمیق و علمی یک ضرورت است.
مقام معظم رهبری بر ارادت قلبی خود نسبت به جریان جهاد دانشگاهی تأکید کردند و در پایان سخنانشان از دانشجویان مؤمن و انقلابی خواستند که این جریان اصیل دانشگاهی را روز به روز فیاض‏تر و پایه‏های دینی، ایمانی و انقلابی آن را مستحکم کنند؛ زیرا هم دانشگاه و هم کشور، نیازمند آن است.
بر پایه همین گزارش حضرت آیت‏الله خامنه‏ای رهبر معظم انقلابِ اسلامی روز چهارشنبه نیز در دیدار جمعی از دانش‏آموزان دختر شرکت‏کننده در اردوی تشکلهای دانش‏آموزی با ایشان، ضمن سخنانی کشور و انقلاب را به معنای حقیقی کلمه نیازمند احساسات، شور، تأمل، تفکر و نیروی عظیم نسل جوان دانستند و فرمودند: تشکلهای دانش‏آموزی باید مخاطبان خود را به سوی دینداری سوق دهند زیرا در سایه ایمان و تعالیم اسلام می‏توان تمام مشکلات را با برنامه‏ریزی صحیح و تلاش مستمر حل کرد.
حضرت آیت‏الله خامنه‏ای با بیان دستاوردهای مهم انقلاب فرمودند: ایران به برکت انقلاب اسلامی، اکنون تنها کشوری است که با استقلال، اقتدار و عزت و شجاعت مواضع خود را انتخاب و به دنیا اعلام می‏کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی دیگر از برکات انقلاب اسلامی را مردمی بودن دولت دانستند و افزودند: حضور مقتدرانه دولت ایران در عرصه بین‏المللی به پشتوانه عظیم ملت ایران ممکن شده است و همین عامل قادر است بسیاری از مشکلات کشور را حل کند.
مقام معظم رهبری مسؤولیت نسل جوان را بسیار سنگین خواندند و فرمودند: این نسل باید با هوشیاری، حفظ دین و تلاش مستمر علمی، خود را برای انجام مسؤولیتهای بزرگ آینده آماده کند.
یادآور می‏شود این دیدار نیز پس از اقامه نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آیت‏الله خامنه‏ای برگزار شد.