• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1382/09/06

موافقت با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان به مناسبت عید سعید فطر

بمناسبت عید سعید فطر، حضرت آیت اللَّه خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با عفو و تخفیف مجازات جزای نقدی تعدادی از محکومان دادگاههای عمومی، انقلاب، نظامی و تعزیرات حکومتی که بخاطر عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان بسر می برند، موافقت کردند.
درخواست عفو و یا تخفیف مجازات جزای نقدی این محکومان، در اجرای بند 11 اصل یکصدوده قانون اساسی از طرف آیت اللَّه هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه به مقام معظم رهبری پیشنهاد شده بود.
براساس این دستورالعمل اعلام شده، محکومانی که بخاطر عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان بسر می برند و مشمول این عفو و یا تخفیف مجازات می شوند، عبارتند از:
1 - باقیمانده محکومیت جزای نقدی تا پنجاه میلیون ریال.
2 - محکومیت جزای نقدی از پنجاه میلیون و یک ریال تا یکصد میلیون ریال به یک چهارم تقلیل می یابد.
3 - محکومیت جزای نقدی از یکصد میلیون و یک ریال تا پانصد میلیون ریال به دو پنجم تقلیل می یابد.
همچنین براساس این دستور العمل محکومانی که مشمول این عفو و یا تخفیف مجازات می شوند، باید شاکی یا مدعی خصوصی نداشته باشند یا تا پایان سال جاری رضایت شاکی را جلب یا ضرر و زیان مدعی خصوصی و زیان دیده را جبران و پرداخت کرده باشند.
همچنین این محکومان نباید بیش از دو فقره سابقه محکومیت قطعی در جرائم عمدی داشته باشند.
سرقت های مسلحانه و راهزنی، قاچاق مسلحانه مواد مخدر، قاچاق سلاح و مهمات، اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی، جاسوسی، آدم ربائی، دایر کردن مراکز فساد و فحشاء و سرقت و ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری بیش از سی میلیون ریال از این عفو و یا تخفیف مجازات مستثنی هستند.