• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1382/08/15

دیدار اعضای تشکل‌ها و کانون‌ها و نشریات و هیأت‌های مذهبی دانشجویی با رهبر انقلاب

بیش از هزار تن از اعضای تشکلها، کانونها، نشریات و هیئت های مذهبی دانشجویی، بهمراه جمعی از نخبگان دانشجو عصر امروز با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند و دیدگاههای خود را در مورد "مسائل مختلف کشور و موضوعات گوناگون دانشجویی و دانشگاهی" با ایشان در میان گذاشتند.
در ابتدای این دیدار آقای قدرت الله نصیری، رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد و دارنده مدال طلای المپیاد جهانی شیمی و بیوشیمی در سخنانی برنامه ریزی صحیح و عینی برای ارتقای سطح علمی و فرهنگی دانشگاهها را زمینه ساز احیای تمدن بزرگ اسلامی - ایرانی برشمرد. آقای نصیری از مراکز تصمیم گیری خواست به دیدگاههای نخبگان دانشجویی توجه بیشتری کنند و زمینه شکل گیری نهضت نرم افزاری را فراهم سازند.
سپس دبیر جامعه اسلامی دانشجویان به تبیین عدالت خواهی جنبش دانشجویی در دو بعد داخلی و خارجی پرداخت.
آقای نیلی گفت: پیگیری عدالت اجتماعی و مبارزه با فقر و فساد در داخل و استکبارستیزی در عرصه بین المللی نشانه بیداری دانشجویی در ایران است.
سومین دانشجویی که در این دیدار صمیمانه به بیان مطالب خود پرداخت سیدمهدی طباطبایی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بود آقای طباطبایی بر لزوم تقویت اعتماد مردم و مسؤولان تأکید کرد و گفت: افزایش امید در مردم مبنای استمرار حضور پرشور و مشارکت آگاهانه آنها در عرصه های مختلف خواهد بود استقلال و برخورد قاطع قوه قضاییه با موانع تحقق عدالت اجتماعی، حاکمیت قانون اساسی، سعه صدر مسؤولان در برخورد با مسائل مختلف، وفادار بودن نسل جوان به اسلام و انقلاب و لزوم مسؤولیت پذیری دستگاهها در قبال اشتباهاتشان از دیگر مطالب این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بود.
طباطبایی گفت: باید با رفع بدسلیقگی ها، بهانه را از دست کسانی که آزادیهای گسترده موجود را انکار می کنند بگیریم.
پس از آقای طباطبایی، خانم حاج نجفی، دارنده طلای المپیاد و رتبه سوم علوم انسانی کنکور 82، در سخنانی احیای روح خودباوری و اعتماد به نفس در دانشجویان را از آثار رهنمودهای حضرت آیت الله خامنه ای به دانشجویان برشمرد.
خانم حاج نجفی افزود مدیریت اجرایی کشور برای مدیریت صحیح روند پرورش نخبگان جوان باید تقویت شود و مسؤولان با الگوپذیری از جوانان پرنشاط و با انرژی کشور، برای پیشرفت نظام همت بیشتری بخرج دهند.
دارنده مدال طلای المپیاد علوم انسانی افزود: با نظریه پردازی در علوم انسانی می توانیم از انفعال در برابر نظریه های غربی جلوگیری کنیم. مهدی بلوکات عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل دانشگاهها نیز در سخنان خود اسلام خواهی را اساس جنبش دانشجویی برشمرد و گفت عدالتخواهی، آزادیخواهی و استقلال طلبی ما در پرتو اسلام معنای صحیح می یابد.
آقای بلوکات به مسؤولان توصیه کرد نقدپذیر باشند و برای ورود نخبگان جوان به چرخه نخبگان حکومتی فرصت ایجاد کنند عضو اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل دانشگاهها پرهیز از معیارهای خویشاوندی، حزبی و سیاسی را در واگذاری مناصب و مدیریتها خواستار شد و با تأکید بر ایستادگی کامل جنبش دانشجویی در برابر زیاده خواهی مراکز قدرت جهانی در مورد فعالیتهای هسته ای ایران گفت: دانشجویان جنگ روانی امریکا و صهیونیزم با نظام اسلامی و ترفندهای عوامل داخلی آنها را هوشیارانه تحت نظر دارند.
سپس آقای اعلایی از مجمع تشکلهای اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی به مسؤولان توصیه کرد برای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه حل مشکلات مردم تلاش بیشتری کنند لزوم حل مشکل اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و برخورد بدون تبعیض دستگاهها با دانشجویان دانشگاه آزاد و دیگر دانشگاهها از دیگر مطالبی بود که آقای اعلایی بیان کرد.
آقای طهماسبی سرپرست سازمان بسیج دانشجویی نیز در این دیدار ضمن اعلام تجدید بیعت جنبش دانشجویی با آرمانهای اسلام و انقلاب و امام گفت: با پیروی کامل از رهنمودهای مقام معظم رهبری، انقلاب و کشور را به پیش خواهیم برد.
پس از سخنان 7 تن از نمایندگان تشکلهای مختلف دانشجویی و نخبگان دانشجو، رهبر معظم انقلاب اسلامی، با ابراز خرسندی از اعتماد به نفس دانشجویان و جوانان کشور در طرح دیدگاههای خود درباره مسائل کلان "کشور و دانشگاهها" افزودند: مطالب عمده ای که جوانان عزیز دانشجو بیان کردند مقاصدِ مطلوب و هدفهای شایسته نظام است.
ایشان فکر کردن جوانان در مورد مسائل عمده کشور و اعتماد به نفس آنان در طرح مطالبات و دیدگاههایشان را نیاز مهم کشور و جامعه برشمردند و افزودند: از جوانان عزیزمان توقع داریم که با احساس تعهد در مورد آینده کشور، با مسائل اساسی جامعه و کشور جدی برخورد کنند و با تفکر عمیق در مورد این مسائل، دیدگاهها و خواسته های خود را با جدیت مطرح کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای، مطالبات جدی جوانان در مورد مسائلی نظیر عدالت خواهی، تولید علم و آزادیخواهی و آزاداندیشی را، پشتوانه ای مستحکم برای تعمیق و ماندگار شدن حرکات اصولی انقلاب و نظام برشمردند و افزودند: همینکه یک موضوع اساسی، بعنوان باور و خواست جدی جوانان مطرح می شود آثار مبارک و تعیین کننده ای بهمراه می آورد بهمین خاطر خواست و مطالبه جوانان در مورد مسائل اساسی کشور، یک نیاز قطعی و حیاتی جامعه و نظام است.
ایشان مطالبه دانشجویان و دانشگاهیان در مورد جنبش نرم افزاری و تولید علم را پشتوانه نهضت نرم افزاری خواندند و افزودند: این نمونه، نشان می دهد که هرجا جوانان و دانشجویان به باور برسند و بطور جدی مطالبه کنند، حرکت ماندگار می شود و به پیش خواهد رفت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی حرکت علمی، عدالتخواهی و "آزادیخواهی و آزاداندیشی" را از جمله آرمانهای دانشجویی برشمردند و خاطرنشان کردند: آزادیخواهی نباید در معنای سیاسی، منحصر و محدود شود البته آزادیهای سیاسی و اجتماعی از بحثهای مهم آزادیهای بشری است اما کسانیکه با شعار آزادی سیاسی دنبال تحقق اهداف فاشیستهای بظاهر دمکراتیک حاکم بر امریکا هستند، قطعاً دنبال آزادی و آزاداندیشی نیستند و با وجود اینکه شعارهای خود را رنگ و روغن آزادیخواهی می زنند اما شعار حقیقی آنها، شعار اسارت و خیانت است.
رهبر معظم انقلاب، آزادانه فکر کردن، آزادانه تصمیم گرفتن و دنباله روی نکردن از تلقین بلندگوهای تبلیغاتی غرب را جلوه های آزاداندیشی برشمردند و افزودند: آزاداندیشی با این معنای وسیع و ژرف، عرصه های مختلف علمی، معرفتی، سیاسی و اجتماعی را شامل می شود.
ایشان، دانشجویان را به آرمانگرایی مستمر فراخواندند و افزودند: البته مصلحت اندیشی چیز بدی نیست و در روند دشوار اداره کشور، گاه مسؤولان مجبور می شوند مصالحی را در نظر بگیرند اما ورود گرایش مصلحت اندیشانه به محیطهای فکری و روحی جوانان و دانشجویان، آرمانها را بکلی ریشه کن خواهد کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه افزودند: جوانان و دانشجویان همواره به قله های آرمانی نگاه کنند تا برآیند آرمانگرایی آنها و چالش مسؤولان با مصلحت ها، به نتیجه معتدلی منجر شود.
ایشان کار فکری و تئوریک در زمینه های مختلف را باعث مستحکم شدن پایه های معرفتی دانشجویان برشمردند و با اشاره به پیشرفتهای کشور در ابعاد مختلف دانشگاهی و آموزش عالی خاطرنشان کردند: بدنه دانشجویی و استادان ما مؤمن و شایسته اند و حرکت دانشجویی در مجموع خوب است اما دشمن می خواهد این کاروان را که بسوی قله های تعالی و پیشرفت در حرکت است از حرکت باز دارد که البته تا هنگامی که جوانان و دانشجویان، هوشیارانه در میدان هستند موفق نخواهد شد و حرکت نظام و کشور بسمت آرمانها ادامه خواهد یافت.
در پایان این دیدار نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر معظم انقلاب اقامه شد.
سپس حاضران روزه خود را بهمراه حضرت آیت الله خامنه ای افطار کردند.