• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1389/08/05

آیا فیلم‌های هالیوودی از مسائل حوزه است؟


رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری به نشست خویش با کارگردانان اشاره کردند. ایشان در آن جلسه بر تبیین امور دینی برای اهل هنر و از آن طریق برای عموم مردم تأکید کرده و متولیان جایگاه دیانت را به این امر تشویق کردند.

رهبر انقلاب بار دیگر در روز سه‌شنبه 89/7/27 درمیدان آستانه‌ی قم و در میان مردم مذهبی‌ترین شهر ایران، در حالی از خطر فیلم‌‌های هالیوودی سخن به میان آوردند که سال‌ها پیش از این،  کسی نمی‌توانست از درب آستانه‌ی حرم وارد شود در حالی‌که سینما مشغولیت ذهنی او بود.

دیدار با رهبری از شئون مهم رهبری است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در شهر قم به برخی از ابعاد اساسی مدیریت کلان جامعه‌ی ایرانی یعنی دو عنصر دین و رابطه‌ی صمیمانه‌ی مردم و حاکمیت اشاره کردند. جمعیت فشرده و شیفته‌ی شهر قم در نخستین روز سفر رهبر انقلاب به شهرشان، پیام پیشوای مذهبی کشور را در جوار بارگاه حرم حضرت معصومه(س) با اشاره ایشان به اهداف دشمن شنیدند.

از سلمان رشدی تا هالیوود
رهبری اهداف دشمن را در دو بخش طرح کردند:
1. تضعیف دین و اعتقادات مردم؛ رهبر انقلاب به تشریح جزئیات این پرونده پرداختند. کتاب سلمان رشدی اولین مثال از حرکت‌های مدرن تخریب باورهای دینی جامعه‌ی اسلامی بود. اشاره به موج اهانت‌هایی که در قالب آثار هنری از جمله کاریکاتور، حیات و اعتقادات جوانان جامعه می‌شود، دیگر بخش مثال‌های رهبری بود. سایر موارد مطرح شده عبارتند از ترویج شیوه‌های بدلی عرفان، گسترش و تبلیغ بهائیت، توسعه شبکه کلیساهای خانگی و پخش فیلم‌های هالیوودی که در آن اسلام و مسلمانان چهره‌ای خشن و غیر متمدن دارند.
امروز حفظ دین مردم که از وظایف مهم روحانیت است با حفظ وفاداری به انقلاب رابطه‌ی مستقیم دارد. دین و دین‌داری خصوصیت اصلی انقلاب است. اگر دین مردم تخریب شود خودبه‌خود وفاداری به انقلابی که می‌خواهد و باید اسلامی باشد کمتر می‌شود.

2. تخریب وفاداری مردم به نظام جمهوی اسلامی که در این بخش فعالیت‌های زیر صورت می‌گیرد:
الف) عدم نمایش توان‌مندی‌های جمهوری اسلامی برای تخریب روحیه‌ی شوق و امید مردم به آینده‌ی کشور
ب) بزرگ‌نمایی نقاط ضعف کشور برای گسترش فضای بدبینی و بی‌اعتمادی
ج) تولید و پخش گسترده‌ی شایعه در جامعه

اما چرا رهبری در شهر قم این مسائل را مطرح کردند؟ دلیل طرح هر دو مسأله به اهمیت و جایگاه قم برمی‌گردد. قم خاستگاه انقلاب اسلامی است و بزرگ‌ترین مرکز علمی و دینی جهان اسلام در این شهر قرار دارد. مردم این شهر در حوادثی مانند حادثه فیضیه در سال 42 و نیز 19 دی سال 57، آمادگی و وفاداری خود را به نهضت اسلامی امام(ره) و آینده‌ی کشورشان نشان دادند.

رهیافت نوین تبلیغی
ایشان به قم و روحانیت حوزه علمیه قم خطرهایی که امروز انقلاب را تهدید می‌کند، گوشزد کردند. خطاب این هشدار، مردم و علمای قم بودند که دین‌داری وجه بارز آنهاست. حفظ ابعاد مختلف دین مردم و مقابله با انواع روش‌هایی که با آنها اعتقادات مرم تضعیف می‌شود از اهم وظایف قم به عنوان قلب تپنده‌ی جهان تشیع است. امروز حفظ دین مردم که از وظایف مهم روحانیت است با حفظ وفاداری به انقلاب رابطه‌ی مستقیم دارد. دین و دین‌داری خصوصیت اصلی انقلاب است. اگر دین مردم تخریب شود خودبه‌خود وفاداری به انقلابی که می‌خواهد و باید اسلامی باشد کمتر می‌شود.

روحانیت فداکار قم امروز علاوه بر وظیفه‌ی دینی خود که تبلیغ و ترویج علوم و معارف و زندگی دینی است، از همان وجه دینی موظف به تقویت پیوند مردم با نظام است.
نکته‌ی اساسی در این بین توجه ویژه‌ی رهبری به مسیرهای انحطاط دین‌داری در جامعه است. رهبری طی سخنرانی در جمع مردم قم به ابعاد هنری، روانی و رسانه‌ای دخیل در سیر بی‌اعتقاد کردن مردم اشاره کردند.

عنایت رهبر انقلاب به مقوله‌ی هنر، ادبیات و سینما در جمع مردم قم و در کنار حوزه علمیه نشان‌دهنده‌ی مطالبات جدیدتر و جدی‌تر ایشان در رهیافت‌های نوین تبلیغی حوزه است. رهبری در حضور مردم فرمان توجه بیشتر به ادبیات و هنر برای جلوگیری از انحطاط دینی و اخلاقی جامعه را صادر کردند. به‌نظر می‌رسد امروز توجه به قدرت نرم و به‌کارگیری ابزارهای آن برای حفظ دین و وفاداری و همدلی مردمی از مهمترین ضرورت‌های نهادهای دینی کشور است که حوزه علمیه قم به آن توجه ویژه نماید.