• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1382/07/28

دیدار آقای بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر وهیأت همراه با رهبر انقلاب

ایشان با اشاره به سالهای مبارزه مردم الجزایر و پیروزی انقلاب این کشور، خاطرنشان کردند: درآن سالها نام الجزایربرای مردم ایران به ویژه جوانان همراه با افتخار، عزت وشوق بود و این احساسات درموردالجزایر همچنان ادامه دارد. مقام معظم رهبری با اشاره به نزدیکی الجزایر به اروپا و سابقه فرهنگ فرانسوی دراین کشور خاطرنشان کردند: برغم این مسائل، مردم الجزایر، اعتقاد عمیقی به اسلام دارند و این مهمترین نقطه قوت برای کشور ودولت الجزایراست.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به فراز و نشیب های مختلف درروابط دو کشوروهمچنین سیاست کنونی وفاق ملی رییس جمهورالجزایرافزودند: امید است با ادامه این سیاست و همت آقای بوتفلیقه، همکاریهای دو کشور در همه زمینه ها گسترش و از سطح کنونی ارتقا یابد.

رهبرمعظم انقلاب اسلامی مهمترین مشکل کنونی دنیای اسلام را تفرقه وجدایی میان کشورهای اسلامی بر شمردند وتاکید کردند: باید مسئولین کشورهای اسلامی، همکاری میان این کشورها را به عنوان یک هدف بزرگ درنظرداشته باشند و با اتخاذ مواضع یکپارچه دربسیاری ازمسائل منطقه، برای رسیدن به این هدف بزرگ کمک نمایند.

ایشان حضورزیانبار آمریکا درمنطقه ومسئله فلسطین را ازجمله مسائل مهم کنونی دنیای اسلام دانستند و با اشاره به وضعیت بسیار حساس و خطیر فلسطین تاکید کردند: امروز ملت فلسطین نیازمند کمک و همراهی کشورهای اسلامی است و کشورهای اسلامی باید بدون هراس از تهدیدهای آمریکا، به وظیفه خود برای حمایت از مردم فلسطین عمل نمایند.

حضرت آیت الله خامنه ای تاکید کردند: شکست رژیم صهیونیستی موجب شکست سیاستهای استکباری آمریکا درمنطقه خواهد شد واین مسئله امکانپذیر است.

دراین دیدار که آقای خاتمی رییس جمهور نیز حضور داشت، آقای بوتفلیقه رییس جمهور الجزایر ضمن ابراز خرسندی از دیدار با حضرت آیت الله خامنه ای، بر لزوم گسترش بیش از پیش روابط دو کشور در تمام زمینه ها تاکید و خاطرنشان کرد: سطح روابط ایران و الجزایر در سالهای اخیرارتقا یافته است اما هنوز ظرفیت های زیادی برای گسترش روابط وجود دارد.

وی با اشاره به سابقه تاریخی روابط دو کشورافزود: باید با کنارگذاشتن برخی مسائلی که درگذشته میان دو کشور وجود داشته است، به سوی گسترش روابط حرکت کرد که دراین زمینه گامهای خوبی برداشته شده است.

رییس جمهورالجزایرهمچنین به بیان مشکلات کشورش درسالهای گذشته پرداخت وتاکید کرد: الجزایر در سالهای اخیر از آن شرایط بحرانی خارج شده و با اتخاذ سیاست مصالحه ملی تلاشهای زیادی برای بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم و ارتقای جایگاه سیاسی الجزایر انجام شده است.