• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1382/06/05

دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت با قدردانی از خدمات و تلاش‌های فراوان آقای خاتمی و هیأت وزیران برای پیشرفت کشور و بهبود وضع عمومی جامعه تأکید کردند: همراهی مردم با نظام و دولت، عامل اصلی توفیقات به دست آمده در سال‌های پس از پیروزی انقلاب است و مسئولان کشور در بخش‌های مختلف باید به گونه‌ای عمل کنند که ملت عزیز ایران همچنان در صحنه حضور داشته باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تکریم یاد شهیدان دولت به‌ویژه رجایی و باهنر، اطلاع‌رسانی کامل و هنرمندانه در مورد اقدامات و تلاش‌های گسترده‌ی دولت را موجب آگاهی مردم از دلسوزی مسئولان و امیدواری بیشتر آنان به آینده‌ی نظام و بهبود وضع معیشتی خود دانستند و صداوسیما، مطبوعات و در درجه‌ی اول هیأت وزیران را به این امر مهم توصیه کردند.
ایشان برنامه‌ریزی دولت برای کنترل تورم و اقدامات ماه‌های اخیر برای مهار کردن افزایش قیمت‌ها را خوب و موجب خرسندی مردم ارزیابی کردند و افزودند: ضمن اطلاع‌رسانی کامل به مردم در مورد این تلاش‌ها، مقابله با افزایش قیمت‌ها را مثل ماه‌های اخیر، همیشه به طور جدی پیگیری کنید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تلاش برای بهبود و تسهیل زندگی مردم و انجام دادن اقدامات زیربنایی و سازندگی را دو وظیفه‌ی اصلی دولت خواندند و خاطرنشان کردند: نتایج کارهای میان‌مدت و بلندمدت هم نهایتاً در خانه و سفره‌ی مردم دیده خواهد شد، اما لازم است که به نیازهای روزمره‌ی مردم با ظرافت و دقتی مضاعف توجه شود.
ایشان در تبیین راه‌های استمرار حضور مردم در صحنه و افزایش همراهی و همگرایی آنان با نظام و دولت به عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد و تبعیض اشاره کردند و افزودند: تکلیف اصلی مسئولان کشور تلاش برای استقرار عدالت است و مشروعیت همه‌ی مسئولان کشور در هر رده و مقامی به عدالت‌خواهی آن‌ها و مبارزه‌شان با تبعیض و فساد وابسته است. بنابراین هر مسئولی دنبال استقرار عدالت نباشد، حضورش در آن پست و مقام نامشروع است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم آبادکردن دنیای مردم در کنار توجه کامل به مسائل معنوی و اخروی افزودند: ایجاد دنیای حقیقتاً آباد مردم به استقرار عدالت در کشور بستگی دارد، چرا که اگر رشد اقتصادی و درآمدهای کشور افزایش یابد، اما عدالتی در کار نباشد، تنها دنیای عده‌ای خاص آباد می‌شود، در حالی که اسلام به دنبال بهبود وضع زندگی عموم مردم است.
رهبر معظم انقلاب مبارزه با عناصر افزون‌طلب و پرهیز از اعطای فرصت‌های خاص به افراد خاص را موجب افزایش امیدواری مردم برشمردند و خاطرنشان کردند: لازم است مبارزه با مفاسد اقتصادی، باقوّت و با میدان‌داری دولت ادامه یابد و مصوبات خوب ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در پیچ و خم‌های اداری از اجرا باز نماند.
ایشان پرهیز از ایجاد تشنج سیاسی در جامعه را از دیگر عوامل تداوم همراهی ملت با نظام و امیدواری آنان به آینده خواندند و خاطرنشان کردند: مجادلات بی‌مورد، فضای سیاسی کشور را زهرآگین و مردم را افسرده می‌کند و درنهایت به ضرر نظام و همه‌ی جناح‌ها تمام می‌شود. بنابراین همه‌ی مسئولان و گروه‌ها و جناح‌ها باید از ایجاد تشنج‌های سیاسی به‌شدت پرهیز کنند و فضایی منطقی، معتدل و معقول در کشور به وجود آورند.
ایشان با اشاره به انتخابات مجلس هفتم در سال جاری تأکید کردند: حضور پرشور مردم در این انتخابات از نتیجه‌ی آن مهم‌تر است و همه‌ی تلاش‌ها باید بر ایجاد فضایی آرام و دلنشین در جامعه متمرکز شود تا انتخابات مجلس هفتم در فضایی پرشور و شوق و با حضور گسترده‌ی مردم برگزار شود که به فضل پروردگار چنین خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی ریشه‌یابی صحیح مشکلات موجود را از دیگر عوامل افزایش امیدواری مردم خواندند و با اشاره به دو گرایش غلط تبلیغاتی در کشور افزودند: عده‌ای هرگونه مشکل کوچک و بزرگ را به کلیت نظام نسبت می‌دهند و تلاش می‌کنند قانون اساسی و قواره‌ی نظام را زیر سؤال ببرند. در مقابل، عده‌ای نیز نظام را تنها در رهبری و یا چیزی مثل رهبری خلاصه می‌کنند و با مبرّا دانستن آن از هر عیب و نقصی، تلاش می‌کنند هر مشکلی را به پای چهار-پنج تن از مسئولان یک بخش از نظام بنویسند که این هم غلط است.
ایشان غالب مشکلات موجود را ناشی از عملکرد دستگاه‌ها و مسئولان دانستند و تأکید کردند: برای رفع مشکلات باید آن‌ها را ریشه‌یابی کنیم و با نگاهی نقادانه به عملکرد خود، نقاط ضعف و قوّت را بشناسیم و با آن‌ها برخورد صحیح کنیم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی پرهیز کامل مسئولان از زندگی مرفّه را از دیگر عوامل امیدواری بیشتر مردم خواندند و افزودند: نباید در مسافرت‌ها، کارها و زندگی ما، مسائلی دیده شود که مردم را دلسرد کند.
ایشان در ادامه تبیین عوامل همگرایی یا واگرایی مردم از دولت از اقدام جناح‌های عمده‌ی سیاسی کشور در تبلیغ فقدان اقتدار مدیریتی در بخش‌های مختلف کشور انتقاد کردند و افزودند: این دو جناح با انگیزه‌های صددرصد مخالف، هر دو ضعف مدیریتی در کشور را تبلیغ می‌کنند و موجب دلسردی مردم می‌شوند، اما آیا این همه پیشرفت و فعالیت در کشور بدون وجود مدیریت‌های مقتدر در بخش‌های مختلف امکان‌پذیر بوده است؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه افزودند: البته نارسایی‌ها در مدیریت بخش‌های گوناگون وجود دارد که باید ترمیم شود، اما این نقائص به معنای فقدان مدیریت مقتدر در کشور نیست.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تجلیل از دلبستگی قشرهای مختلف مردم از جمله جوانان به اصل نظام و حضور آنان در اجتماعات ملی و عمومی از عملکرد تنگ‌نظرانه‌ی دو جناح کشور در برخورد با برخی مسائل انتقاد کردند و افزودند: متأسفانه یک جناح به عنوان سختگیری دینی و جناح دیگر با نگاهی انتقادی به نظام، با مشاهده‌ی اندک چیزی، فوراً افراد را بریده از نظام می‌خوانند، اما واقعیت آن است که تعداد معاندان با نظام در کشور بسیار معدود است و قشرهای مختلف مردم به نظام علاقه‌مندند؛ گرچه ممکن است انتقادها و اعتراض‌هایی نیز داشته باشند که باید آن‌ها را شنید و به آن‌ها ترتیب اثر داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان، تولید را اساس پیشرفت صنعتی، کشاورزی و علمی خواندند و افزودند: با وجود مدیران پرتلاش، متخصصان و فناوران خوب و استعدادهای درخشان، زمینه‌ی مناسبی برای افزایش تولید در بخش‌های گوناگون کشور وجود دارد.
رهبر معظم انقلاب همچنین همه‌ی دستگاه‌ها را به جدی‌گرفتن مسأله‌‌ی صرفه‌جویی فراخواندند و افزودند: در تأمین نیاز دستگاه‌ها باید به تولیدات داخلی تکیه شود و از خرید و استفاده از کالاهای خارجی که مشابه آن در داخل وجود دارد، به‌شدت خودداری گردد.
رهبر معظم انقلاب وضع ایران را با اوضاع کشور در زمان پیروزی انقلاب غیر قابل مقایسه خواندند و خاطرنشان کردند: این پیشرفت‌های چشمگیر با اتکای به پروردگار و تکیه بر هویت ملی و اسلامی و توانایی‌های داخلی حاصل شده است و سیره‌ی مبارکِ تلاش و مجاهدت برای رضای الهی که بی‌تردید رضایت مردم را نیز در پی خواهد داشت، باید در کشور ادامه یابد.
 
در این دیدار و قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور در سخنانی با گرامیداشت یاد شهیدان انقلاب و دفاع مقدس -از جمله ۱۵ هزار شهید دولت و به‌ویژه شهیدان رجایی و باهنر- گفت: این دو بزرگوار اسوه‌های ساده‌زیستی و خستگی‌ناپذیری در خدمت به خدا و مردم هستند و ما امیدواریم با الگوپذیری از آن‌ها در تحقق اهداف انقلاب اسلامی تلاش بیشتری کنیم.
آقای خاتمی هفته دولت را هفته ارائه‌ی خدمات دولت به افکار عمومی و نقد و ارزیابی صحیح اقدامات دولت دانست و در مورد ایجاد فصای مناسبی در نقد عملکرد دولت ابراز امیدواری کرد.
پس از رئیس‌جمهور، آقای حجتی -وزیر جهاد کشاورزی- در بیان دستاوردهای دولت در این بخش گفت: سال زراعی گذشته با رشدی بیش از ۱۰ درصد، سالی بی‌نظیر را در تاریخ ایران پشت سر گذاشتیم و امسال نیز با رشدی معادل ۷ درصد، سال پربرکتی را خواهیم داشت.
وزیر جهاد کشاورزی ضمن تشریح محورهای اصلی برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی، به افزایش تولید محصولات استراتژیک کشاورزی -از جمله گندم و دانه‌های روغنی- اشاره کرد و گفت: تا دیروز -چهارم شهریور ماه- حدود ۹ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری‌ شده که در مقایسه با روز مشابه خود در سال گذشته، بیش از ۱۷ درصد افزایش نشان می‌دهد و البته ما امیدواریم خرید گندم از کشاورزان امسال به ۱۰ میلیون تن برسد.
آقای حجتی افزود امسال در بخش تولیدات دامی نیز مجموعاً ۸/۶ درصد رشد خواهیم داشت که این آمار از بهبود وضع عمومی بخش کشاورزی حکایت می‌کند.
پس از وزیر جهاد کشاورزی، وزیر راه و ترابری گفت: با توجه به افزایش سریع تعداد خودروها در کشور، ایجاد اتوبان‌های برون‌شهری و درون‌شهری و مدیریت ترافیک در اولویت وزارت راه و ترابری قرار گرفته است.
آقای خرم افزود: با مشارکت فعال بخش خصوصی، بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر اتوبان در دست ساخت داریم و کارهای مقدماتی احداث ۱۰۰۰ کیلومتر اتوبان دیگر نیز در دست اجراست.
وزیر راه و ترابری گفت: در ابتدای انقلاب کلاً حدود ۸ هزار کیلومتر جاده آسفالت روستایی در سراسر کشور داشتیم که امروز به ۵۰ هزار کیلومتر افزایش یافته، ضمن آن‌که ۴۵ هزار کیلومتر دیگر نیز آماده بهره‌برداری است.
آقای خرم صادرات حدود یک میلیارد دلار خدمات فنی-مهندسی در دست ساخت بودن ۳۴۰۰ کیلومتر راه آهن، توسعه و تجهیز بندرهای شهید رجایی، چابهار و بوشهر، نوسازی ناوگان جاده‌ای و کاهش عمر متوسط این ناوگان از ۲۵ سال به ۸ سال تا پایان سال آینده، تجهیز ناوگان ریلی از رده خارج کردن هواپیماهای قدیمی و افزایش حداقل ۲۵ فروند هواپیما جدید به ناوگان هوایی کشور و افزایش درآمدهای ترانزیتی را از دیگر فعالیت‌های این وزارتخانه برشمرد.
وزیر نفت نیز در این جلسه در تشریح دستاوردهای صنعت نفت به پروژه‌ی میدان عظیم گازی پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: با بهره‌برداری کامل از بیست فاز پیش‌بینی شده برای توسعه‌ی این میدان گازی، تولیدات آن، مجموعاً برای کشور ۱۴/۵ میلیارد دلار درآمد در برخواهد داشت خواهد داشت.
آقای زنگنه افزود: تاکنون حدود ۱۱ میلیارد دلار برای بهره‌برداری میدان گازی پارس جنوبی با کشورهای مختلف قرارداد بسته شده است. وزیر نفت انعقاد قرارداد شش مجتمع عظیم پتروشیمی در منطقه‌ی پارس جنوبی به ارزش ۵/۵ میلیارد دلار را از دیگر فعالیت‌های این وزارتخانه برشمرد و گفت: ارزش صادرات محصولات پتروشیمی امسال به دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بالغ خواهد شد.
آقای زنگنه گفت در چشم‌انداز توسعه‌ی پتروشیمی، صادرات ۲۲ میلیارد دلاری در سال ۱۳۹۴ پیش‌بینی شده که این هدف بزرگ کاملاً قابل تحقق است.
وزیر نفت در گزارش خود به ایجاد امکانات استفاده‌ی ۳۸ میلیون نفر از هموطنان از گاز شهری و تکیه بر توانایی‌های داخلی در اجرای طرح‌های مختلف صنعت نفت و پتروشیمی نیز اشاره کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم در این دیدار در گزارشی از بهبود شاخص‌های عمومی بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی، معدنی، آب و فاضلاب، بهداشت و درمان، آموزش وپرورش و اصلاح ساختار اداری کشور خبر داد آقای ستاری فر تأکید کرد: موقعیت برای برداشتن یک جهش و خیز بزرگ اقتصادی مهیاست
پس از آقای ستاری‌فر، وزیر بازرگانی به تشریح اقدامات دولت برای کنترل افزایش قیمت‌ها پرداخت و گفت: مهار کردن تورم از اولویت‌های برنامه‌ی سوم است، به گونه‌ای که میزان تورم از حدود ۲۰ درصد در سال ۷۸ به حدود ۱۵ درصد در پایان سال ۸۱ رسید.
وزیر بازرگانی با اشاره به تلاش‌های جدی دولت برای عمل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در زمینه‌ی مقابله با افزایش ناگهانی قیمت‌ها در ماه‌های اول امسال گفت: دولت علاوه بر کاهش نرخ اقلامی نظیر آرد، نان، برق، آب، قند و شکر، بلیط هواپیما و قطار، سیمان، خدمات پستی، پودر شوینده و تلفن شهری، کالا برگ ویژه‌ای برای توزیع در مناطق محروم در نظر گرفته و این‌گونه اقدامات موجب سیر نزولی تورم در ماه‌های اخیر شده است.
آقای شریعتمداری کنترل مستمر رشد نقدینگی، هدایت منابع مالی به سمت تولید مولد و اهتمام شرکت‌های دولتی به افزایش بهره‌وری را از محورهای مورد تأکید هیأت دولت برای مقابله با تورم دانست و گفت: دولت در سال آینده هیچ افزایش قیمتی را از هیچ دستگاهی نخواهد پذیرفت و دستگاه‌ها باید از طریق افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید مشکلات خود را حل کنند.
وزیر بازرگانی همچنین از رشد ۲۰ درصدی ارزش صادرات غیر نفتی کشور در چهارماه اول سال خبر داد.