• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1381/12/25

دیدار رئیس‌ جمهور سوریه‌ با رهبر انقلاب

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی عصر امروز در دیدار رئیس‌ جمهور سوریه‌ بر لزوم‌ ادامه‌ تلاشهای بیوقفه‌ منطقه‌ای و جهانی برای پیشگیری از بروز جنگ‌ تأکید کردند. حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای با استقبال‌ از همکاری نزدیک‌ ایران‌ و سوریه‌ در همه‌ زمینه‌ها از جمله‌ مسئله‌ عراق‌ افزودند: امریکاییها درصددند با اشغال‌ عراق‌ و تسلط بر چاههای نفت‌، کار استعمارگران‌ قرن‌ 18 را در قرن‌ 21 دنبال‌ کنند اما اشغال‌ درازمدت‌ عراق‌ و تحقق‌ اهداف‌ دیرین‌ امریکا در اوضاع‌ کنونی جهان‌، ممکن‌ نیست‌.

ایشان‌ تغییر دادن‌ جغرافیایی سیاسی منطقه‌ را کاری فراتر از توان‌ و امکانات‌ امریکا برشمردند و خاطرنشان‌ کردند: ممکن‌ است‌ امریکاییها در کوتاه‌مدت‌، برخی ضررها و ضربه‌ها را به‌ منطقه‌ وارد آورند اما مقاومت‌ ملتها در نهایت‌ بزرگترین‌ ضربه‌ را به‌ امریکا میزند و به‌ فروپاشی ابرقدرتی این‌ کشور منتهی خواهد شد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ تهدیدهای امریکا را متوجه‌ همه‌ کشورهای منطقه‌ از جمله‌ برخی کشورهای عربی خلیج‌ فارس‌ خواندند و خاطرنشان‌ کردند: نقشه‌ امریکا فراتر از مسئله‌ عراق‌ است‌ و هر کس‌ امروز به‌ امریکا کمک‌ کند در حقیقت‌ به‌ خود ضربه‌ زده‌ است‌.

ایشان‌، وضع‌ اقتصادی و اجتماعی کنونی امریکا و وجهه‌ بین‌المللی این‌ کشور را در مقایسه‌ با زمان‌ جنگ‌ ویتنام‌ ضعیف‌تر و بدتر ارزیابی کردند و با اشاره‌ به‌ تنفر ملتها و بسیاری از دولتها از امریکا افزودند: امریکاییها میخواهند با ایجاد ترس‌ و وحشت‌، کشورها و ملتها را از مقاومت‌ بر حذر دارند اما ایستادگی ملتها، آنها را در تحقق‌ اهدافشان‌ ناکام‌ خواهد گذاشت‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای مسئله‌ فلسطین‌ را نیز از مسائل‌ بسیار مهم‌ جهانی برشمردند و با تحسین‌ مقاومت‌ حیرت‌انگیز ملت‌ فلسطین‌ در برابر اشغالگران‌ صهیونیست‌ تأکید کردند: مسئله‌ فلسطین‌ نباید در گرد و غبار قضایای عراق‌ کمرنگ‌ شود.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی، مقاومت‌ فلسطین‌ و لبنان‌ را یک‌ قدرت‌ واقعی و مانعی مهم‌ بر سر راه‌ تحقق‌ اهداف‌ امریکا خواندند و با تجلیل‌ از مواضع‌ شجاعانه‌ مقامات‌ سوری در مسئله‌ فلسطین‌ افزودند: با استمرار ایستادگی ملت‌ فلسطین‌، یقینا روند سقوط اسرائیل‌ نیز آغاز خواهد شد، بنابراین‌ کمک‌ به‌ مردم‌ فلسطین‌ وظیفه‌ همه‌ کشورهای اسلامی است‌.

در این‌ دیدار که‌ آقای خاتمی رئیس‌ جمهور نیز حضور داشت‌ آقای بشار اسد اوضاع‌ منطقه‌ را بسیار پیچیده‌ و حساس‌ خواند و با اشاره‌ به‌ دیدگاههای مشترک‌ ایران‌ و سوریه‌ در مورد عراق‌، همکاری تنگاتنگ‌ و رایزنی فشرده‌ و مستمر دو کشور را خواستار شد.

رئیس‌ جمهور سوریه‌، با اشاره‌ به‌ سخنان‌ صریح‌ مقامات‌ امریکایی در مورد اهداف‌ درازمدت‌ این‌ کشور برای مقابله‌ با ملتها و کشورهای استقلال‌طلب‌ گفت‌: امریکا در گام‌ اول‌، درصدد است‌ یک‌ فرماندار نظامی را به‌ مردم‌ عراق‌ مسلط کند اما توده‌های مردم‌ عراق‌ قطعا در برابر اشغالگری مقاومت‌ خواهند کرد و ایستادگی آنها در درازمدت‌ منجر به‌ فرسودگی و شکست‌ امریکا خواهد شد.

آقای بشار اسد، تقویت‌ رژیم‌ صهیونیستی و شکست‌ انتفاضه‌ را از دیگر اهداف‌ امریکا در لشکرکشی به‌ منطقه‌ توصیف‌ کرد و افزود: مقاومت‌ فلسطین‌، لبنان‌ و دیگر «ملتها و کشورهای منطقه‌» در برابر امریکا، ویتنام‌ دیگری را برای این‌ کشور رقم‌ خواهد زد.