• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1381/09/07

دیدار جمع کثیری از دانشجویان‌ ممتاز دانشگاه‌ها و اعضای‌ تشکلهای‌ دانشجویی‌ با رهبر انقلاب

صدها تن‌ از دانشجویان‌ نمونه‌ و ممتاز دانشگاهها و اعضای‌ تشکلهای‌ مختلف‌ دانشجویی‌ عصر امروز با رهبر معظم‌ انقلاب‌ دیدار کردند و در نشستی‌ صمیمانه‌ دیدگاههای‌ خود را در مورد مسائل‌ گوناگون‌ دانشگاهها با ایشان‌ در میان‌ گذاشتند.

در این‌ دیدار ابتدا خانم‌ قاضی‌خانی‌ رتبه‌ اول‌ گروه‌ علوم‌ انسانی‌ کنکور سال‌ 1381 و آقایان‌ خادم‌الحسینی‌ از جامعه‌ اسلامی‌ دانشجویان‌ ـ زینل‌زاده‌ از بسیج‌ دانشجویی‌ ـ نجاتی‌ جهرمی‌ دارنده‌ مدال‌ طلای‌ المپیاد زیست‌شناسی‌ و دانشجوی‌ رشته‌ بیوتکنولوژی‌ ـ حبیب‌اله‌ حسن‌خوان‌لو از اتحادیه‌ انجمن‌های‌ اسلامی‌ دانشجویان‌ مستقل‌ ـ سهیل‌ سلطانی‌ نفر اول‌ شاهد گروه‌ علوم‌ تجربی‌ ـ احمد علمشاهی‌ از اتحادیه‌ انجمن‌های‌ اسلامی‌ دانشجویان‌ (دفتر تحکیم‌ وحدت‌) ـ قدرت‌اله‌ نصیری‌ رتبه‌ اول‌ رشته‌ شیمی‌ المپیاد جهانی‌ دانشجویان‌ ـ رسالت‌ بوذری‌ از اتحادیه‌ تشکلهای‌ سیاسی‌ دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌ و سعید رضایی‌ دارنده‌ رتبه‌ اول‌ جشنواره‌ خوارزمی‌ در سال‌ 1380 دیدگاههای‌ خود را در مورد مسائل‌ مختلف‌ علمی‌ ـ فرهنگی‌ و سیاسی‌ بیان‌ کردند.

این‌ دانشجویان‌ در سخنان‌ خود بر این‌ محورها تأکید کردند:

ــ ضرورت‌ شناسایی‌ دقیق‌ استعدادها و نخبگان‌ جوان‌ کشور

ــ لزوم‌ حل‌ مشکل‌ بودجه‌ و کمبود امکانات‌ دانشگاهها

ــ برنامه‌ریزی‌ برای‌ بسیج‌ علمی‌ و ایجاد جنبش‌ نرم‌افزاری‌ در مراکز آموزش‌ عالی‌

ــ لزوم‌ پرهیز از سیاست‌زدگی‌ در دانشگاهها

ــ پیشنهاد تشکیل‌ مرکز پژوهش‌ اسلامی‌ در دانشگاهها

ــ ضرورت‌ تحول‌ در روش‌ فعلی‌ تدریس‌ در دانشگاهها و توجه‌ به‌ روشهای‌ متکی‌ بر تحقیق‌

ــ انتقاد از بی‌توجهی‌ برخی‌ مدیریتهای‌ آموزش‌ عالی‌ به‌ روشها و رشته‌های‌ پیشرفته‌ و نوین‌ علمی‌

ــ لزوم‌ ارتباط مسؤولان‌ آموزش‌ عالی‌ کشور با همه‌ دانشجویان‌ برای‌ آشنایی‌ با مشکلات‌ دانشگاهها

ــ ضرورت‌ وحدت‌ تشکلهای‌ دانشجویی‌ براساس‌ مبانی‌ فکری‌ و آرمانهای‌ امام‌ خمینی‌ (رض‌) در عین‌ حفظ سلیقه‌ها و دیدگاههای‌ مستقل‌

ــ لزوم‌ هوشیاری‌ و توجه‌ کامل‌ همه‌ دانشگاهیان‌ به‌ دستهای‌ تفرقه‌افکن‌ در دانشگاهها

ــ ضرورت‌ اهتمام‌ به‌ حل‌ مشکلات‌ فرهنگی‌ دانشگاهها

ــ ضرورت‌ عدم‌ برخورد سیاسی‌ مسؤولان‌ آموزش‌ عالی‌ کشور با مسائل‌ دانشگاهها و تشکلهای‌ مختلف‌ دانشجویی‌

ــ تأکید بر قانون‌ اساسی‌ بعنوان‌ منشور رسمی‌ کشور و وصایای‌ امام‌ و شهدا بعنوان‌ منشور معنوی‌ انقلاب‌

ــ امیدواری‌ دانشجویان‌ و دانشگاهیان‌ به‌ آینده‌ روشن‌ انقلاب‌

ــ تأکید بر مردمسالاری‌ دینی‌ بعنوان‌ عالیترین‌ شکل‌ اداره‌ حکومت‌

ــ لزوم‌ هماهنگی‌ کامل‌ قوای‌ سه‌گانه‌ تحت‌ رهبری‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ و در چارچوب‌ قانون‌ اساسی‌

ــ تأکید بر ضرورت‌ هوشیاری‌ در مقابل‌ تهدیدات‌ واقعی‌ امریکا

ــ لزوم‌ توجه‌ به‌ منافع‌ ملی‌ و پرهیز از اصالت‌ دادن‌ به‌ منافع‌ گروهی‌ و سیاسی‌ در برخورد با مسائل‌ دانشگاهی‌

ــ انتقاد از برخوردهای‌ افراطی‌ و یا متحجرانه‌ با مسائل‌ دانشگاهی‌

ــ لزوم‌ برنامه‌ریزی‌ دقیق‌ دولت‌ برای‌ حل‌ مشکل‌ بیکاری‌ فارغ‌التحصیلان‌

ــ ضرورت‌ تلاش‌ بیشتر مسؤولان‌ برای‌ تحقق‌ منویات‌ رهبری‌ در حمایت‌ از نخبگان‌

ــ انتقاد از فضای‌ بسته‌ نقد در دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌

ــ لزوم‌ رسیدگی‌ مسؤولان‌ مراکز آموزش‌ عالی‌ به‌ محققان‌ جوان‌ بعنوان‌ زمینه‌سازان‌ پیشرفت‌ واقعی‌ کشور

ــ ضرورت‌ تجلیل‌ از پژوهشگران‌ و نخبگان‌ جوان‌ همچون‌ قهرمانان‌ ملی‌

ــ و تأکید بر عدالت‌ بعنوان‌ اصلی‌ترین‌ آرمان‌ جوانان‌ دانشجو در همه‌ عرصه‌های‌ اقتصادی‌ سیاسی‌ ـ علمی‌ و فرهنگی‌

در این‌ دیدار پس‌ از سخنان‌ ده‌ تن‌ از دانشجویان‌، حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با ابراز خرسندی‌ فراوان‌ از تشکیل‌ این‌ جلسه‌ صمیمانه‌، اینگونه‌ نشستها را حرکتی‌ نمادین‌ برای‌ توجه‌ افکار عمومی‌ به‌ نقش‌ بسیار مهم‌ دانشجویان‌ در حال‌ و آینده‌ کشور برشمردند و تأکید کردند: نظام‌ اسلامی‌ از رشد جریان‌ دانشجویی‌ با همه‌ خصوصیات‌ آن‌ از جمله‌ جوشش‌ شوق‌ و استعداد، آرمانگرایی‌ و انگیزه‌های‌ پرشور جوانی‌ استقبال‌ می‌کند. ایشان‌ با ابراز خوش‌بینی‌ در مورد محیط دانشگاهها و حرکت‌ دانشجویی‌ افزودند: این‌ ارزیابی‌ متکی‌ بر اطلاعات‌ گسترده‌ و واقع‌بینانه‌ است‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ برخی‌ مشکلات‌ و کمبودهای‌ علمی‌ ـ مدیریتی‌ و مالی‌ در دانشگاهها خاطرنشان‌ کردند: برغم‌ این‌ مسائل‌، شور و شوق‌ علمی‌ و شکوفایی‌ استعدادها در دانشگاهها رو به‌ پیشرفت‌ است‌ و آمار روزافزون‌ شرکت‌ کنندگان‌ در المپیادها و موفقیت‌ جوانان‌ ایرانی‌ در مسابقات‌ مختلف‌ علمی‌ جهان‌ نشانه‌ای‌ از این‌ حرکت‌ و تلاش‌ بشمار می‌آید.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ استعداد ایرانیان‌ افزودند: توقع‌ نظام‌ از جامعه‌ علمی‌ این‌ است‌ که‌ ایران‌ تا 50 سال‌ دیگر در زمره‌ صادر کنندگان‌ علم‌ به‌ جهان‌ قرار گیرد و این‌ هدف‌ به‌ فضل‌ الهی‌ و به‌ برکت‌ نظام‌ اسلامی‌ محقق‌ خواهد شد. ایشان‌ نسل‌ دانشجوی‌ کشور را از لحاظ اخلاقی‌ در میان‌ دانشجویان‌ همه‌ کشورها، بی‌نظیر خواندند و افزودند: نباید در مورد برخی‌ مشکلات‌ فرهنگی‌ موجود در دانشگاهها مبالغه‌ کرد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر اینکه‌ در ایران‌ اسلامی‌، دانشجو باید یک‌ روشنفکر تمام‌ عیار مسلمان‌ و متدین‌ باشد افزودند: جریانهایی‌ در جهان‌ و در ایران‌ وجود دارد که‌ دانشجوی‌ مسلمان‌ و روشنفکر را نمی‌پسندند چرا که‌ می‌دانند این‌ دانشجو تسلیم‌ تعصبها و تحجرهای‌ حزبی‌ و سیاسی‌ و افکار وارداتی‌ نمی‌شود.

ایشان‌ با انتقاد از تحجر مذهبی‌ تأکید کردند: تحجر سیاسی‌ که‌ در برخی‌ محیطهای‌ دانشگاهی‌ نیز متأسفانه‌ دیده‌ می‌شود از تحجر مذهبی‌ خطرناکتر است‌ چرا که‌ اصلا امکان‌ فکر کردن‌ را از شخص‌ می‌گیرد و تشکیلات‌ سیاسی‌ را مثل‌ پدرخوانده‌ی‌ مافیا بر ذهن‌ و عمل‌ او حاکم‌ می‌کند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ لازمه‌ روشنفکری‌ را حق‌طلبی‌ و تکیه‌ بر منطق‌ و استدلال‌ برشمردند و خاطرنشان‌ کردند: اردوگاه‌ استکبار بویژه‌ امریکا و صهیونیزم‌ از خودآگاهی‌ مسلمانان‌ بشدت‌ دچار دردسر شده‌ و بهمین‌ علت‌ از دانشجوی‌ مسلمان‌ روشنفکر بشدت‌ ناخشنود است‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ اتحاد تشکلهای‌ دانشجویی‌ را به‌ معنای‌ تفاهم‌، حق‌بینی‌ و همکاری‌ مورد تأکید قرار دادند و خاطرنشان‌ کردند: دانشگاه‌ مرکز علم‌ و آگاهی‌ است‌ و هر چیزی‌ که‌ مزاحم‌ علم‌ یا آگاهی‌ باشد جایش‌ در دانشگاه‌ نیست‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ ضربات‌ عمده‌ای‌ که‌ دانشگاه‌ از دخالتهای‌ سیاسی‌ و نقش‌ آفرینی‌ متحجرین‌ سیاسی‌ متحمل‌ شده‌ است‌ افزودند: کسانی‌ که‌ غوغازیست‌ هستند و بدون‌ جنجال‌ و فریب‌ و تقلب‌ امکان‌ زندگی‌ کردن‌ ندارند نباید در دانشگاهها نقش‌ ایفا کنند.

ایشان‌ اختلاف‌ نظر و سلیقه‌ را طبیعی‌ و مایه‌ پیشرفت‌ برشمردند و تصریح‌ کردند: طرح‌ مطالبی‌ که‌ مخالف‌ نظر مشهور باشد اشکالی‌ ندارد بشرط آنکه‌ نحوه‌ مطرح‌ کردن‌ و پرداختن‌ به‌ آن‌ علمی‌ باشد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ ضرورت‌ بررسی‌ همه‌ مسائل‌ از جمله‌ مسائل‌ سیاسی‌ در فضایی‌ آرام‌ و با دید علمی‌ خاطرنشان‌ کردند: ضدیت‌ با نظم‌ و جهت‌گیری‌ آنارشیستی‌ شایسته‌ محیطهای‌ دانشگاه‌ نیست‌ و صددرصد مخالف‌ لوازم‌ و ضروریات‌ محیطهای‌ علمی‌ است‌.

ایشان‌ دفاع‌ از نظام‌ اسلامی‌ را وظیفه‌ همه‌ قشرها از جمله‌ دانشجویان‌ خواندند و افزودند: ایران‌ اسلامی‌ امروز تنها سنگر دفاع‌ از آزادیخواهی‌ و عدالت‌طلبی‌ و دیگر آرمانهای‌ انسانی‌ و بین‌المللی‌ در برابر مراکز ظلم‌ و استکبار محسوب‌ می‌شود و دفاع‌ از آن‌ وظیفه‌ای‌ همگانی‌ است‌ و اگر کسی‌ در دانشگاه‌ یا هر جای‌ دیگر درخلاف‌ این‌ جهت‌ حرکتی‌ کرد دانسته‌ یا ندانسته‌ خواستهای‌ سیا و موساد را پیگیری‌ کرده‌ است‌.

ایشان‌ با اشاره‌ به‌ تحمیل‌ برخی‌ جریانها و حرکات‌ به‌ دانشگاهها افزودند: اینگونه‌ سیاست‌ بازی‌ها خیلی‌ از دانشجویان‌ را به‌ سیاست‌ بی‌رغبت‌ کرده‌ اما دانشگاه‌ این‌ جریانهای‌ مزاحم‌ و معارض‌ با علم‌ و آگاهی‌ را پس‌ خواهد زد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ عدالت‌ را روح‌ و معنای‌ نظام‌ اسلامی‌ خواندند و افزودند: تلاش‌ برای‌ ایجاد عدالت‌ و مقابله‌ با فساد برغم‌ همه‌ سختی‌ها، ادامه‌ خواهد یافت‌.

در پایان‌ این‌ مراسم‌ نماز مغرب‌ و عشاء به‌ امامت‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ اقامه‌ شد.

پس‌ از اقامه‌ نماز مغرب‌ و عشاء دانشجویان‌ روزه‌ خود را همراه‌ با رهبر معظم‌ انقلاب‌ افطار کردند.

در این‌ دیدار نخبگان‌ دانشگاهها در مسابقات‌ جهانی‌ ــ دانشجویان‌ ممتاز و نمونه‌ علمی‌ ــ دانشجویان‌ رتبه‌ برتر کنکور 81 ـ 80 ــ دانشجویان‌ برتر المپیادهای‌ جهانی‌ ــ دانشجویان‌ برنده‌ در جشنواره‌ خوارزمی‌ ــ دانشجویان‌ ممتاز و نمونه‌ دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌ و جمعی‌ از: دانشجویان‌ شاهد و ایثارگر ــ اعضاء جامعه‌ اسلامی‌ دانشجویان‌ ــ اعضاء بسیج‌ دانشجویی‌ ــ اعضاء اتحادیه‌ انجمنهای‌ اسلامی‌ دانشجویان‌ مستقل‌ ــ اتحادیه‌ انجمنهای‌ اسلامی‌ دانشجویان‌ سراسر کشور (دفتر تحکیم‌ وحدت‌) ــ تشکلهای‌ علمی‌ و فرهنگی‌ دانشجویان‌ ایران‌ ــ مجمع‌ صنفی‌ نشریات‌ و کانونهای‌ دانشجویی‌ حضور داشتند.