others/content
نسخه قابل چاپ

ارائه مقاله

نیاز به نهادسازی در بهره‌برداری از رویش بیداری

|مقاله‌ی قرائت شده در همایش|

«تأثیر اندیشه‌ی امام (ره) و رهبری در اندیشه‌ی بیداری جهان اسلام» موضوع مقاله‌ی برگزیده‌ی حسن نیلی، استاد ممتاز دانشگاه شیراز بود که در روز همایش نظریه‌ی بیداری اسلامی در اندیشه‌ی سیاسی حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) قرائت شد.

حسن نیلی در این مقاله با طرح سؤالی سه گانه درباره‌ی بیداری اسلامی عنوان می‌کند: برای رسیدن به فلسفه‌ی بیداری اسلامی باید ببینیم بذر این رویش چه بوده است؟ چه شرایطی آن را بارور ساخته؟ و بسترهای مناسب برای پرورش این بذر چه بوده است؟

وی در ادامه‌ی این مقاله آورده است: با تأمل در بیداری‌های اسلامی در کشورهای مسلمان باید گفت بذر اصلی این بیداری، «آموزه‌های دینی» است و «کشتار میلیونی مردم در جنگ‌های جهانی اول و دوم»، «مسأله‌ی اسرائیل» و «وابستگی حاکمان کشورهای اسلامی به عوامل سلطه و کشورهای غربی» شرایط این بیداری را ایجاد کرده است. باغبانی و هدایت حضرت امام خمینی (ره) نیز باعث بالندگی و رشد این رویش شده است.

این استاد دانشگاه در ادامه به نتیجه‌ی این بیداری‌ها اشاره کرده و می‌گوید: یکی از سرسبزترین جوانه‌های این بیداری را در جنوب لبنان شاهد بوده‌ایم. حزب‌الله لبنان دستاوردهایی داشته است که هیچ دولت عربی حتی تصور آن را هم نمی‌کرد.

نویسنده‌ی مقاله با اشاره به وجود دو نوع غنی‌سازی در نظام جمهوری اسلامی ایران می‌نویسد: نظام جمهوری اسلامی ایران دو نوع غنی‌سازی را صورت داده است؛ اول در حوزه‌ی سخت‌افزاری که همان «غنی‌سازی اورانیوم» است و دیگری در حوزه‌ی نرم‌افزاری است. این غنی‌سازی که به تدریج شکل گرفته و پیش رفته است، «تأثیرگذاری بر حکومت‌ها و ملت‌های اسلامی» است که نتیجه‌ی آن بیداری اسلامی بوده است.

در بخش دیگر مقاله، تأثیر اندیشه‌ی امام و رهبری بر بیداری جهان اسلام آمده است: هر اتفاقی در دهه‌های اخیر درصدی از این غنی‌سازی را بالا برده است. راهپیمایی‌های مردمی به مناسبت‌های گوناگون مانند بیست و دوم بهمن‌ماه، پیام‌های رهبری، دفاع مقدس و ... زمینه‌های بالندگی این جوانه‌ها را بیشتر فراهم کرده است.

بخش پایانی این مقاله به ضرورت نهادینه‌سازی در بهره‌برداری از بیداری اشاره دارد: اکنون بذری که امام (ره) در عرصه‌ی بین‌المللی کاشته است به بهره‌برداری رسید، اما متأسفانه ما شرایط بهره‌برداری از آن را نداریم و دشمن به هر ابزاری در تلاش برای بهره‌برداری از این خیزش دست می‌زند. این امر باعث می‌شود این بیداری در نهایت به نفع آرمان‌های لیبرالی مصادره شود. کشورهای عربستان و کویت اصلاً نباید جرأت اظهار نظر در زمینه‌ی این بیداری را به خود بدهند، اما با عقب نشستن ما، آنها وارد عرصه شده‌اند. ما در این برهه‌ی حساس نیاز به نهادسازی در زمینه‌ی بهره‌برداری از رویش‌های بیداری را داریم.
 
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی