others/content
نسخه قابل چاپ

چکیده مقاله

احیای هویت زنان تونسی با بیداری اسلامی

|چکیده مقاله‌ی ارائه شده به همایش|
سید مهدی حسینی

حکومت دیکتاتور و لائیک تونس با انتقال آموزه‌های غربی به فضای زیست جمعی و شخصی زنان تونسی، نه‌تنها مطلوب نظر آنان را فراهم نکرد، بلکه زمینه‌ی انحطاط بیشتر این قشر را نیز باعث گردید. بدین­‌گونه زنان در این فضا گرفتار نوعی سردرگمی و بی‌هویتی شدند. به‌رغم کنار زده شدن ظواهر دینی و احکام شرع در زمان حکومت بن‌علی، پیشرفت و تحولی در وضعیت زنان مشاهده نشد. ناکارآمدی آموزه‌های دیگر از جمله اندیشه‌های لائیک و فمینیست نیز به دلیل نگاه ابزاری به زنان، امکان برون‌رفت از بحران موجود را ناممکن جلوه می­‌داد.

مهمترین اتفاقی که پس از سقوط طاغوت در تونس رخ داد این بود که زنان به هویت اصیل و ریشه‌دار خود بازگشتند. در چنین فضایی، بیداری اسلامی مبتنی بر گفتمان هویت دینی و در راستای بازگشت زنان به اسلام برای برابری حقوقشان، به شدت مورد استقبال زنان تونسی قرار گرفت. در این مقاله به بررسی تغییرات رخ داده در هویت زنان مسلمان تونسی در اثر بیداری اسلامی با نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری پرداخته شده است.
 
واژگان کلیدی:
زنان تونسی، هویت دینی، بیداری اسلامی،کرامت زن.
 
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی