[ بازگشت ] | [ چـاپ ]

مربوط به :بیانات در دیدار هیأت علمی و دست‌اندرکاران برگزارى همایش ملى «فقه هنر» - 1394/10/21
عنوان فیش :ورود حرفه ای بعضی از علما به هنر
کلیدواژه(ها) : سید رضی, تاریخ علما و فقهای سلف, تاریخ حوزه‌های علمیه و مجاهدتهای علما, کارهای هنرمندانه‌‌‌‌‌‌‌
نوع(ها) : روایت تاریخی

متن فیش :
در بین فقهاى ما در حوزه‌هاى علمیّه بااینکه بحث هنر به‌معناى هنر هیچ مطرح نبوده، هنرمندان بزرگى در خود حوزه حضور پیدا کرده‌اند؛ ایشان(1) میفرمایند به تفنّن، بعضى به تفنّن، بعضى‌ها هم واقعاً حرفه‌اى؛ مثلاً سیّدمحمّدسعید حَبّوبى شاعر حرفه‌اى است و یک شاعر برجسته‌ى عرب است. فرض بفرمایید سیّدمحمّد هندى یا سیّدرضا هندى که آن قصائد گوناگون مفصّل را گفته، یک شاعر حرفه‌اى نجف است؛ اینها مال زمان قدیم هم نیستند. یا سیّد رضى؛ من سالها پیش یک‌وقتى از یک عرب باذوقى خواستم مقایسه کند بین شعر سیّدرضى و شعر یک نفر دیگر -که نمیخواهم اسم بیاورم، یک آدم معروف و شاعر معروف- گفت اصلاً قابل مقایسه نیست. او شعرشناس بود؛ بنده شعر عربى را نمیتوانم مثل یک عرب بشناسم و بفهمم که وزن شعر و به‌اصطلاح اندازه و قواره‌ى شعر چقدر است؛ این را یک عربِ شاعر میتواند بفهمد. میگفت اصلاً قابل مقایسه نیست؛ یعنى شعر سیّد رضى در ردیف اوّل اشعار عرب قرار دارد. خب، یعنى میشود گفت این هم همان حرفه‌اى [است‌]؛ یعنى خیلى تفنّنى هم نبوده؛ واقعاً حرفه‌اى وارد شدند. و زیاد داریم؛ خود سیّد مرتضى شاعر است، محقّق حلّى شاعر است، پدر علّامه شاعر است؛ این علماى بزرگ ما همه شاعرند، منتها در مقوله‌ى شعر وارد شدند؛ فرض کنید در مقوله‌ى معمارى وارد نشدند یا در مقوله‌ى موسیقى وارد نشدند و از این قبیل. بنابراین این نشان‌دهنده‌ى این است که وقتى این مایه‌ى طبیعى، یعنى آن ذوق و تخیّل در جایى به‌وجود آمد، این بُروز خواهد کرد ولو فضا فضاى پروراننده‌ى این هم نباشد؛ مثل حوزه‌هاى علمیّه که اصلاً فضاى این‌جورى‌اى نبوده است.
1.ابوالقاسم على‌دوست (دبیر علمى - محتوائى همایش)

مربوط به :بیانات در چهارمین کنگره بین‌المللی نهج‌‌البلاغه - 1363/01/26
عنوان فیش : سید رضی
کلیدواژه(ها) : سید رضی
نوع(ها) : كتاب

متن فیش :
كتاب نهج‌‌‌‌البلاغه - این مجموعه‌‌‌‌ای كه به همت و تلاش سید بزرگوار شریفِ رضی تهیه شده و بحمدالله تا امروز محور ملاحظه و مطالعه‌‌‌‌ی خواص و اندیشمندان بوده اگر چه نه محور معرفت و كار عمومی مردم - این كتاب شاید در تمام دورانی كه تألیف شده و بوجود آمده تا امروز به قدر این روزگار مورد نیاز و متناسب با اوضاع زمان و مكان نبوده.

مربوط به :بیانات در چهارمین کنگره بین‌المللی نهج‌‌البلاغه - 1363/01/26
عنوان فیش : سید رضی
کلیدواژه(ها) : سید رضی
نوع(ها) : كتاب

متن فیش :
یكی از كارهایی كه از مدتها پیش من همواره احساس می‌‌‌‌كردم كه این خلأی در نهج‌‌‌‌البلاغه است، پیوستن بخشهای متفرق از یك خطبه است كه اینها را مرحوم سیدرضی رحمه‌‌‌‌الله از هم جدا كردند. یك جاهایی ملاحظه كردید در نهج‌‌‌‌البلاغه بعد از آنی كه یك خطبه‌‌‌‌ای شروع می‌‌‌‌شود بعد گفته می‌‌‌‌شود و منها، این از جمله‌‌‌‌ی بخشهای همان خطبه است. یقیناً بین اینها یك چیزی افتاده، و الّا تعبیر منها لازم نبود. یك جاهایی معلوم است كه این شروع خطبه نیست، شروع خطبه افتاده. یك جاهایی معلوم می‌‌‌‌شود كه این‌‌‌‌جا پایان خطبه نیست، مطلب نیمه‌‌‌‌كاره است، یقیناً یك بخشی افتاده. شاید بعضی از بخشها را در خود نهج‌‌‌‌البلاغه بشود پیدا كرد، و یقیناً بسیاری از آنها را در كتب متفرق حدیث می‌‌‌‌توان گشت و جستجو كرد و پیدا كرد. مرحوم سیدرضی رضوان‌‌‌‌الله‌‌‌‌علیه این كتاب را بنده تصور می‌‌‌‌كنم از دیدگاه فصاحت و بلاغت و زیبائی‌های هنری بیشتر مورد توجه قرار داده، اسم كتاب هم همین را تایید می‌‌‌‌كند، نهج‌‌‌‌البلاغه. امروز برای مردم ما مسأله‌‌‌‌ی بلاغت این كلمات در درجه‌‌‌‌ی اول نیست، ما به محتواها امروز كار داریم؛ ما به مضامین احتیاج داریم؛ اصلاً مردم ما از زیبایی این كلمات چیز زیادی نمی‌‌‌‌فهمند ما فارسی زبان هستیم.