[ بازگشت ] | [ چـاپ ]

مربوط به :بیانات در دیدار رئیس و مسئولان قوه‌ی قضائیه‌ - 1388/04/07
عنوان فیش : قانون‌‌گرایی
کلیدواژه(ها) : قانون‌‌گرایی
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
‌در همین‌جا هم برای حل و فصل قضایا، معیار قانونی وجود دارد. اگر قانون‌ حاكم نشد، آن چیزی كه از بی‌‌قانونی بر سرِ همه خواهد آمد، بسیار تلخ‌تر است از آنچه كه اجرای قانون‌ ممكن است در كام بعضی تلخی به وجود بیاورد؛ «و من ضاق علیه العدل فالجور علیه اضیق». عدل همان رعایت قانون‌ است. اگر ما از رعایت قانون‌ احساس ضیق كردیم، نخواستیم به قانون‌ تن بدهیم، آنچه كه بر سر ما از بی‌‌قانونی خواهد آمد، بمراتب از این تلخیِ تحمل قانون‌، سخت‌تر است. این را باید همه توجه كنند.
مردم ما به توفیق الهی، به هدایت الهی، به دستگیری الهی، مردم مؤمنی هستند؛ هم آگاهند، هم مؤمنند، هم حاضر در صحنه‌‌اند، پابه‌‌ركابند در هرجائی كه لازم باشد. ماها باید خودمان را اصلاح كنیم. نخبگان و خواص سیاسی بایستی مراقب كار خودشان، حرف زدن خودشان باشند؛ این خطاب به همه‌‌ی نخبگان است، خطاب به یك طرفِ خاصی، جناح خاصی نیست. همه باید مراقب باشند. همه بدانند این ملت، یك ملت یكپارچه است. احساسات این طرف را علیه آن طرف تحریك كنند، آن یكی بیاید احساسات این طرف را علیه آن طرف تحریك كند، این‌ها راه به جائی نمی‌‌برد. وقتی شما متحد بودید، وقتی شما همدل بودید، وقتی شما احساس و ابراز اعتماد به كشورتان و نظامتان كردید، آن وقت این وسوسه‌‌های خناسان بین‌‌المللی، این سیاستمداران ظالم، مداخله‌‌گر، دور از انسانیت، دیگر اثری نخواهد كرد.

مربوط به :بیانات در دیدار رئیس و مسئولان قوه‌ی قضائیه‌ - 1388/04/07
عنوان فیش : قانون‌‌گرایی, قانون, اهمیت به قانون, عدالت, اجرای عدالت
کلیدواژه(ها) : قانون‌‌گرایی, قانون, اهمیت به قانون, عدالت, اجرای عدالت
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
در همه‌ی قضایا - قضایای فردی، قضایای اجتماعی - اگر قانون ملاك عمل باشد، عدالت تامین میشود.

مربوط به :بیانات در دیدار رئیس و مسئولان قوه‌ی قضائیه‌ - 1388/04/07
عنوان فیش : قانون‌شکنی, قانون‌‌گرایی, قانون, اهمیت به قانون
کلیدواژه(ها) : قانون‌شکنی, قانون‌‌گرایی, قانون, اهمیت به قانون
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
اگر ما از رعایت قانون احساس ضیق كردیم، نخواستیم به قانون تن بدهیم، آنچه كه بر سر ما از بی‌قانونی خواهد آمد، بمراتب از این تلخی تحمل قانون، سخت‌تر است.