[ بازگشت ] | [ چـاپ ]

مربوط به :بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت‌ - 1387/09/24
عنوان فیش : دانشگاه‏, آرمانخواهی, دانشگاهیان, سیاستگذاری‌, پیشرفت علمی ایران, پیشرفت‏ علمی و فناوری
کلیدواژه(ها) : دانشگاه‏, آرمانخواهی, دانشگاهیان, سیاستگذاری‌, پیشرفت علمی ایران, پیشرفت‏ علمی و فناوری
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
از دانشگاه همیشه و در همه جا این انتظار هست که محل جوشش و اوج دو جریان حیاتی در کشور باشد: اول، جریان علم و تحقیق؛ دوم، جریان آرمان‏گرائی‏ها و آرمان‏خواهی‏ها و هدفگذاری‏های سیاسی و اجتماعی.

مربوط به :بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت‌ - 1387/09/24
عنوان فیش : پیشرفت علمی ایران
کلیدواژه(ها) : پیشرفت علمی ایران
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
یقیناً قبل از انقلاب- قبل از اینکه این حرکت و شوق در مردم به وجود بیاید؛ این احساس دلیری در مقابل موانع در مردم ما به وجود بیاید- اگر می‏گفتند که کشور ما خواهد توانست به این نقطه از دانش‏های گوناگون برسد، کسی باور نمی‏کرد. آن روزی که برای یک بیماری معمولی که امروز توی بیمارستان‏های درجه‏ی سه و چهار در شهرستان‏های دور ما به راحتی آن را علاج می‏کنند، افراد ناچار بودند به کشورهای خارج بروند، پول‏های زیادی بدهند، منت زیادی را بکشند- این مال خیلی قدیم نیست، مال همین پیش از انقلاب است- با این وضعی که امروز ما داریم در دانش‏های گوناگون و در بخش‏های مختلف، یقیناً یک روزی به نظر خیلی‏ها دست‏نیافتنی بود؛ اما ملت ما به او دست یافت، جوان‏های ما به او دست یافتند. همین مسئله‏ی هسته‏ای از این قبیل است، مسائل گوناگون در بخش‏های علمی‏ از این قبیل است. بنابراین، اینی هم که یک روزی کشور ما و ملت ما کاروان دانش را آن‏چنان پیش ببرد که بتواند در دنیا مرجع علمی‏ باشد، چیز ممکنی است. البته مقدماتی دارد، که این مقدمات بایستی طی شود و این مقدمات شروع هم شده. یکی از این مقدمات، همین خودآگاهی ماست که احساس کنیم که «باید»؛ و احساس کنیم که «می‏توانیم». یکی دیگر از مقدمات، تهیه‏ی نقشه‏ی علمی جامع کشور است که کشور از لحاظ تحصیل علم‏ و طلب علوم مختلف دچار سردرگمی نباشد. این کار خوشبختانه انجام گرفته. همین دوستان و محققین و برجستگان، برخاسته‏ی از دانشگاه‏ها و از این دانشگاه، توانسته‏اند نقشه‏ی جامع علمی را تهیه و فراهم کنند، که در شرف نهایی شدن است و این یک گام بسیار بلند در راه پیشرفت‏ علم در کشور است. البته بعد از آنکه نقشه‏ی جامع علمی تهیه و فراهم شد، کارهای دیگری هم بایستی انجام بگیرد؛ از جمله: ایجاد نظام مهندسی این نقشه، تبدیل نقشه‏ی جامع علمی به صدها پروژه‏ی علمی، و سپردن این پروژه‏ها به پیمانکاران امینی که عبارتند از همین دانشگاه‏ها و اساتید و مراکز تحقیقاتی دانشگاه‏ها. بعد، ایجاد شبکه‏ی نظارت بر این پیشرفت‏ علمی؛ حسن اجراء. و درگیر کردن استاد، دانشجو، محقق- که حالا دانشجویان پرسیدند در زمینه‏ی پیشرفت‏ علمی، تکلیف ما چیست- این‏ها حتماً باید در این طرح مهندسی نقشه‏ی جامع علمی دیده شود. هر تک‏تک دانشجو می‏تواند نقش ایفاء کند؛ هر مرکزی از مراکز تحقیقاتی، هر کارگاه آموزشی می‏تواند نقش ایفا کند و اساتید هم می‏توانند. بنابراین یک کار چندساله است. این کار چندساله با شدت، با حدت، با پیگیری تمام، با امید بایستی دنبال شود و إن شاء اللَّه به نتایجی خواهد رسید. یقیناً روزی خواهد رسید که شما ببینید مرجعیت علمی یافتن دانشگاه‏های ایران و دانشمندان ایران چیز دور از دسترسی نیست؛ خیلی نزدیک به شماست. شما جوان‏ها یقیناً این را خواهید دید؛ من تردیدی ندارم.

مربوط به :بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت‌ - 1387/09/24
عنوان فیش : پیشرفت علمی ایران
کلیدواژه(ها) : پیشرفت علمی ایران
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
تشکل‏های دانشجوئی مواظب باشند هدفهایشان را گم نکنند. هدفهای اصلی تشکل‏های دانشجوئی همان چیزهائی است که بر روی طاق بلند جنبش دانشجوئی نوشته شده: ضدیت با استکبار، کمک به پیشرفت‏ کشور، کمک به اتحاد ملی، کمک به پیشرفت علم‏، حضور و شرکت در مبارزه و پیکار همگانیِ ملت ایران برای غالب آمدن بر توطئه‏ها و بر دشمنی‏ها؛ این‏ها هدف اصلی است؛ این را باید فراموش نکنند. البته تشکل‏ها از بدنه‏ی دانشجوئی هم خودشان را نباید جدا کنند؛ یعنی این‏جور نباشد که تشکل، موجب تقسیم دانشجوها بشود. به دانشجوها نزدیک باشند. بحث در باب مسائل دانشجوئی را که طولانی هم شد، من همین‏جا خاتمه می‏دهم.

مربوط به :بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت‌ - 1387/09/24
عنوان فیش : نقشه‏ جامع علمی, پیشرفت‏ علمی و فناوری, پیشرفت علمی ایران, حرکت علمی ایران
کلیدواژه(ها) : نقشه‏ جامع علمی, پیشرفت‏ علمی و فناوری, پیشرفت علمی ایران, حرکت علمی ایران
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
تهیه نقشه‌ی جامع علمی کشور یك گام بسیار بلند در راه پیشرفت علم در كشور است.