[ بازگشت ] | [ چـاپ ]

مربوط به :بیانات در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی - 1385/01/01
عنوان فیش : عزت ملی
کلیدواژه(ها) : عزت ملی
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
دولت در هر دوره‏ای، دولت مردم است؛ نشان‏دهنده‏ی خواست مردم و جهت‏گیری مردم است. این دولتی که تقریباً شش ماه است مشغول به کار شده، دولت جدید، شاخصه‏اش عبارت است از: تصمیم قاطع بر خدمت خستگی‏ناپذیر به مردم، به میدان آوردن همه‏ی توان خود و پُررنگ کردن هدفهای بلند انقلاب. این‏ها مشخصه‏های این دولت است. این دولت با تکیه بر شعارهای انقلاب و شعارهای امام بزرگوار، بر آن است که همه‏ی توان خود را به میدان بیاورد؛ با همه‏ی وجود کار کند؛ گره‏های زندگی مردم را باز کند؛ زیرساخت‏های کشور را هرچه زودتر و هرچه بهتر و جامع‏تر به وضعیت مطلوب برای پیشرفتهای آینده بسازد و در عرصه‏ی بین‏المللی بر استقلال ملی و عزت ملت ایران تکیه کند. در عرصه‏ی بین‏المللی، بازیگران سیاسی، یکی از ابزار عمده‏شان، مکر است و یکی تهدید. اگر دولتی در مقابل مکاری و تهدید آن‏ها خود را نبازد و به ملت خود تکیه کند، موفقیتهای بسیاری خواهد داشت. می‏بینیم و حس می‏کنیم که این دولت بنا دارد عزت و استقلال ملی را آن‏چنان که در شأن ملت ایران است، حفظ کند.

مربوط به :بیانات در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی - 1385/01/01
عنوان فیش : عزت ملی
کلیدواژه(ها) : عزت ملی
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
آمریکاییها در همین قضیه هم روح سلطه‏جویی و زیاده‏طلبی و دروغ‏گویی خودشان را نشان دادند. این‏طور وانمود کردند که گویا ایران می‏خواهد در مسائل گوناگون خود با امریکا مذاکره کند. تعبیرات بسیار نامناسب و زشتی را هم به کار بردند؛ بعضی از مسئولین امریکایی بر اثر همان خوی تکبر و دروغ‏گویی، حتی گفتند این به‏منزله‏ی احضار مسئول ایرانی است. من عرض می‏کنم، دولت امریکا غلط می‏کند که مسئول ایرانی را احضار کند. مسئولین ذی‏ربط کشور ما اگر می‏توانند با هدف تفهیم و حالی کردن به آمریکاییها در قضیه‏ی عراق، مطلبی را به آن‏ها منتقل کنند، مانعی ندارد؛ اما اگر مذاکره به معنای این است که یک عرصه‏ای باز شود برای اینکه طرف زورگو و پُررو و مکّار با اتکای به زور بخواهد حرفهای خودش را به طرف تحمیل کند، این مثل بقیه‏ی موارد، همچنان که اعلام کردیم، ممنوع خواهد بود. عزت، ایستادگی و مقاومت ملت ما مایه‏ی اقتدار و پیشرفت کشور ماست؛ این را نمی‏شود با توهمات مخدوش کرد.
در باره‏ی مسئله‏ی هسته‏ای من یک جمله عرض بکنم. خلاصه‏ی حرف دشمن این است که به ملت ایران می‏گوید شما فناوری هسته‏ای را نداشته باشید. چرا؟ برای اینکه فناوری هسته‏ای، شما را در عرصه‏های مختلف نیرومند می‏کند؛ شما این فناوری را نداشته باشید تا ضعیف بمانید، تا بتوان راحت‏تر به شما زورگویی کرد. مردم باید توجه کنند که اعماق حرف دشمن چیست. مسئله این است، انرژی هسته‏ای و توانایی تولید سوخت هسته‏ای، در طول سالهای نه‏جندان دورِ آینده، یک نیاز مبرم و قطعی برای ملت ایران است. اگر ملت ایران امروز برای کشور خود فناوری هسته‏ای را تحصیل نکند، چند سال بعد، آن روزی که این جوانها وارد بازار کار و فعالیت می‏شوند، آن روزی که جمعیت ملت ایران میلیونها نفر از حالا بیشتر است؛ آن روز، ملت در یکی از اساسی‏ترین نیازهای خود مجبور است دستش را به طرف بیگانگان و احیاناً دشمنان دراز کند. مثل اینکه امروز ما نفت نداشته باشیم؛ نفت یک منبع تمام شدنی و تجدیدناپذیر است. نفت تا ابد که باقی نمی‏ماند؛ اگر این‏طور که امروز مصرف می‏شود، مصرف شود، تا بیست سال، بیست و پنج سال دیگر نفت ملت ایران تمام خواهد شد. دنیا به جای نفت به سراغ انرژی‏های جایگزین رفته است که از همه مهم‏تر و قابل‏اطمینان‏تر، انرژی هسته‏ای است. اگر کشور ما بیست سال دیگر انرژی هسته‏ای نداشته باشد، برای راه‏اندازی یک کارخانه، دستش به سمت کسانی دراز است که پیشرفت ملت ایران را به هیچ قیمتی نمی‏پسندند. آبرو و عزت ملت را می‏گیرند تا یک مختصری از آنچه که در اختیار دارند، به این ملت بدهند.

مربوط به :بیانات در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی - 1385/01/01
عنوان فیش : مقاومت, مردم, پیشرفت, عزت, عزت ملی, عزت ملت ایران, مقاومت ملت ایران, اقتدار ملی, پیشرفت ملت ایران
کلیدواژه(ها) : مقاومت, مردم, پیشرفت, عزت, عزت ملی, عزت ملت ایران, مقاومت ملت ایران, اقتدار ملی, پیشرفت ملت ایران
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
عزّت، ایستادگی و مقاومت ملّت ما مایه‌ی اقتدار و پیشرفت کشور ماست؛ این را نمی‌شود با توهّمات مخدوش کرد.