[ بازگشت ] | [ چـاپ ]

مربوط به :‌بیانات در دیدار مردم شهرستان رفسنجان‌ - 1384/02/18
عنوان فیش : پیشرفت علمی ایران
کلیدواژه(ها) : پیشرفت علمی ایران
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
مسئولان کشور در رده‏های مختلف- در سطح کشور، در سطح استان‏ها و شهرها- موظفند عدالت را رعایت کنند و طبقات محروم را همواره مورد توجه قرار دهند. این خطاست اگر خیال کنیم اسلام با پیشرفت‏ و توسعه و رفاه مادی جامعه مخالف است؛ به‏هیچ‏وجه این‏طور نیست. جامعه‏ای که در آن، پیشرفت‏ علمی‏ و عملی، پیشرفت فناوری و پیشرفت دنیاییِ مردم وجود داشته باشد؛ اسلام این را برای پیروان خود می‏پسندد. تشویق اسلام به علم‏ و عمل و تلاش و فعالیت، از همین جهت است. سنت الهی بر این قرار گرفته است که هر ملتی تلاش و کار کند، بدون تردید نتیجه‏ی آن را خواهد دید. بنابراین اسلام حیات مادی مردم را هم تأمین می‏کند؛ منتها غرق شدن در حیات مادی، فراموش کردن ارزش‏های معنوی، ایجاد شکاف بین طبقات جامعه، و فاصله انداختن بین قشرهای مختلف مردم را نمی‏پسندد و نمی‏پذیرد؛ و این، نظام اسلامی را ممتاز کرده است.

مربوط به :‌بیانات در دیدار مردم شهرستان رفسنجان‌ - 1384/02/18
عنوان فیش : پیشرفت علمی ایران
کلیدواژه(ها) : پیشرفت علمی ایران
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
همین جاذبه‏ی نظام جمهوری اسلامی است که دشمنان غدار جهانیِ جمهوری اسلامی را در مقابل آن به صف‏آرایی وادار می‏کند و تا امروز وادار کرده است. بعضی تصور می‏کنند ما دشمنان جهانی خود را تحریک کرده‏ایم که بیایند با ما دشمنی کنند؛ بعضی خیال می‏کنند شعار «مرگ بر امریکا» امریکا را تحریک می‏کند که نسبت به نظام اسلامی و ایران اسلامی دشمنی بورزد؛ این خطاست. دشمنیِ نظام مستکبر امریکایی و هر مستکبری در دنیا با نظام اسلامی، به خاطر پرچم برافراشته‏ی عدالت است؛ به خاطر این است که می‏بیند با نام اسلام و با تعالیم والای اسلام کشوری دارد به سمت رشد و توسعه و پیشرفت علمی و عملی حرکت می‏کند؛ می‏داند که‏ این، جلوی نفوذ آن‏ها را خواهد گرفت. آن‏ها با هر کشوری که خارج از قلمرو قدرت آن‏ها به توسعه و پیشرفت علمی دست پیدا کند، مخالفند. آن‏ها با هر کشوری که در میدان علم و توسعه، به سمت رقابت با آن‏ها حرکت کند، مخالفند. آن‏ها در مناطق مختلف عالم- که از لحاظ منابع حیاتی و منابع اقتصادی و زیرزمینی، ثروتمند و غنی است- منافع خودشان را دنبال می‏کنند و در پی این هستند که ظالمانه و مستکبرانه بر این کشورها پنجه بیفکنند و با قدرت زور و زر و تزویرِ خودشان بتوانند این منابع را در اختیار بگیرند. آن‏ها برای مردم این کشور و کشورهای این منطقه‏ی از عالم حق حیات قائل نیستند؛ چه برسد به اینکه اجازه داده شود این ملتها با اراده‏ی خودشان نظامی را تشکیل دهند، حکومتی را سر کار بیاورند، رئیس‏جمهوری را انتخاب کنند، دولتی را بیارایند، قوانینی را تصویب کنند، راهی را طی کنند و ابتکارهایی به‏خرج دهند. دشمنی امریکا و استکبار با ایران اسلامی به‏خاطر این حرکت قدرت‏مندانه‏ی مردمی است؛ چون ایمان مردم، علاقه‏ی مردم به استقلال، و اطمینان به نفس مردم، به ضرر آن‏هاست. آن‏ها می‏خواهند کشور ما را همیشه وابسته نگه دارند. آن‏ها می‏خواهند از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشورهای این منطقه را وابسته‏ی به خودشان نگه دارند. وقتی کشوری مستقل است، وقتی اطمینان به نفس دارد و با اعتماد به خود، در راهی که او را به سمت اهداف والا می‏رساند، حرکت می‏کند، طبعاً این‏ها ناراضی می‏شوند. نارضایی دشمنان جهانی ما به این خاطر است. آن‏ها وقتی راضی می‏شوند که ملت ایران اختیار دین و دنیا و فرهنگ و اقتصاد خود را یکسره به آن‏ها بسپارد. ملت ایران امروز بیدار شده است و زیر بار چنین زورگویی‏ها و قلدری‏هایی نمی‏رود.

مربوط به :‌بیانات در دیدار مردم شهرستان رفسنجان‌ - 1384/02/18
عنوان فیش : پیشرفت علمی ایران
کلیدواژه(ها) : پیشرفت علمی ایران
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
همه‏ی ما پیشرفت‏های‏ این کشور را در زمینه‏ی علم‏، فناوری، تحقیقات و توسعه‏ی اقتصادی می‏دانیم و می‏بینیم. این پیشرفت‏ها برای این ملت طبیعی است. اگر این ملت پیشرفت نکند، غیر طبیعی است. آنچه باید روی آن تکیه و برای آن تلاش کرد، این است که این حرکت‏ها و این پیشرفت‏ها در سایه‏ی عدالت اجتماعی انجام بگیرد تا جوانان و همه‏ی مردم بخش‏های گوناگون ایران بتوانند از امکانات این کشور استفاده کنند.