[ بازگشت ] | [ چـاپ ]

مربوط به :بیانات‌ در دیدار مردم شهرستان زرند - 1384/02/14
عنوان فیش :رحمت خداوند بر محکم‌کاران
کلیدواژه(ها) : اتقان کاری
نوع(ها) : حدیث

متن فیش :
کشور ما، کشور زلزله‌خیزی است. شهرستان زرند روی دو گسل فعال زلزله قرار دارد. این خطر وجود دارد، اما با این خطر می‌توان مبارزه کرد. یک وقت بلایی علاج ندارد؛ لیکن این بلا، علاج دارد. علاج، مقاوم‌سازی و اهمیت دادن به ساخت و ساز است. از قول پیغمبر اکرم نقل شده است که فرمود: «رحم اللَّه امرئاً عمل عملاً فاتقنه»؛(1) رحمت خدا بر انسانی که وقتی کاری انجام می‌دهد، محکم و متقن انجام دهد. پارچه را هم که می‌بافید، محکم باشد؛ کفش هم که می‌دوزید، محکم باشد؛ حرف هم که می‌زنید، محکم بزنید و منطق‌تان محکم و صحیح باشد؛ خانه هم که می‌سازید، محکم بسازید. سهل‌انگاری در هیچکدام از این کارها پذیرفته نیست. مقاوم‌سازی را باید بسیار جدی گرفت. مسؤولان، این مسأله را یکی از مسائل اصلی خودشان قرار داده‌اند.
1 )
مسائل علی بن جعفر و مستدركاتها، علی بن جعفر (علیه السلام) ص 93

لقوله [رسول الله] صلّى اللّه عليه و آله: رحم اللّه امرءا عمل عملا صالحا فأتقنه
ترجمه :
خداوند فردی را كه كار نیكویی انجام دهد و آن [كار] را محكم ومتقن گرداند، مورد رحمت قرار میدهد.


مربوط به :بیانات‌ در دیدار مردم شهرستان زرند - 1384/02/14
عنوان فیش : فرهنگ کار
کلیدواژه(ها) : فرهنگ کار
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
اهتمام به کار مردم و پیگیری مسائل و مشکلات آن‏ها مهم‏ترین دغدغه‏ی نظام جمهوری اسلامی است؛ و الّا جای گفتن به مسئولان، در ملاقات‏های کاری با آن‏هاست. اگر ما گاهی حرفها و نظرات خود یا نظرات آن‏ها را در مجامع مردمیِ عظیم- مثل امروز- مطرح می‏کنیم، برای معرفی فضای کاری و فرهنگ کار در جمهوری اسلامی است. بنابراین توصیه‏ی به مسئولان، سرعت در تصمیم‏گیری و عمل است. به من گزارش دادند که با استفاده از تجربه‏ی زلزله‏ی فاجعه‏آمیز بم، کار برای آبادسازی و پاک‏سازی و فعالیت‏های عمرانی در شهرستان زرند بسیار آماده‏تر است.

مربوط به :بیانات‌ در دیدار مردم شهرستان زرند - 1384/02/14
عنوان فیش : عزم ملی
کلیدواژه(ها) : عزم ملی
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
مصایب و بلایا- که زندگی تاریخی یک ملت هرگز از آن برکنار نمی‏ماند- کوچک‏تر از آن است که بتواند در عزم راسخ و تصمیم یک ملت و یک مجموعه‏ی انسانی در طریق آرمان‏های بزرگ اثر بگذارد. بنده زرند را به دوازده هزار رزمنده‏ی آن در جبهه شناخته‏ام؛ به جوانان پُرشور آن، به شهدای عالی‏قدر آن، به خانواده‏هایی که پشتیبانی جنگ را در طول دوران دفاع مقدس با گرمی و صفا بر عهده گرفته بودند، شناخته‏ام. زرند را به فتوح و گشایش و شکوفایی امر تعلیم- چه در بخش حوزه، چه در بخش دانشگاه- به زحمت‏کشی مردم آن در بخش‏های معدنی، به وفاداری آن‏ها به دین، به رغبت آن‏ها به نماز جمعه و اجتماع پُرشور آن‏ها در روز جمعه شناخته‏ام.

مربوط به :بیانات‌ در دیدار مردم شهرستان زرند - 1384/02/14
عنوان فیش : عزم ملی
کلیدواژه(ها) : عزم ملی
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
قدرت‏های استکباری خیال می‏کنند کلید خوشبختی و بدبختی ملتها دست آن‏هاست. البته اگر ملتی خودش را رها کند، همین‏طور است. اگر ملتی عزم و اراده را شعار خود نسازد، همین‏گونه است؛ کمااینکه ملتهای مسلمانی را دیدیم که اراده‏ی خودشان را به کار نگرفتند؛ لذا زندگی و مرگشان در دست قدرت‏های بیگانه افتاد تا بر آن‏ها مسلط شوند. اما اگر ملتی عزم و ایمان و اراده‏ی راسخ خود را به کار بگیرد و هویت و شخصیت خود را بشناسد و آن را قدر بداند، هیچ قدرتی قادر نیست بر او مسلط شود.
آنچه ما اصرار داریم در همه‏ی مراحل به ملت ایران عرض کنیم، این است که ملت ایران به برکت نگاه به خود توانست قدرت طاغوتی و حکومت فاسد و تا گلو غرق در فساد و وابستگی را سرنگون کند و یک حکومت مردمی برپا سازد. امروز هم که عربده‏های دشمنان اسلام علیه نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران از اکناف بلندگوهای استکباری بلند است، باز ملت ایران می‏تواند با اعتماد به خود، با ایستادگی، با عزم و اراده‏ی راسخ و با حفظ همبستگی و اتحاد- که امسال به عنوان یک کار نمادین، سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی اعلام شد- هم به ثروت و رفاه مادی برسد؛ هم به پیشرفت علمی برسد؛ هم فناوری‏های نویِ دنیا را تأمین کند؛ هم از لحاظ ایمان و معنویت، چیزی را که دنیای مادی غرب در خلأ آن قرار دارد، برای خود به وجود بیاورد؛ ایمان را برای خودش تأمین کند و معرفت دینی را در خود عمق ببخشد.
امریکایی‏ها و مستکبران و مسلطین بر رژیم ایالات متحده‏ی امریکا خیال می‏کنند همه چیز، دست آن‏هاست؛ اشتباه می‏کنند. البته عقلا و خردمندان و پخته‏ترهایشان می‏دانند عربده‏هایی که کشیده می‏شود، بیجاست؛ اما جاهل‏هایشان مستانه فریاد می‏کشند و دنیا را به چالش می‏طلبند.
ملت ایران راهی را انتخاب کرده و خواهد رفت؛ این راه، راه عزت و علم و ایمان و عزم است. باید دنبال علم بود. بحمد اللّه شهر شما از لحاظ حوزه و دانشگاه، شهر شکوفایی است. باید دنبال ایمان بود. خوشبختانه شما مردمِ این شهر و مردم استان کرمان، مردمان مؤمن و دین‏باورید؛ کسانی هستید که از بن دندان دین خدا و ایمان الهی را قبول کرده‏اید؛ اگرچه ملت ما در همه‏ی نقاط این کشور از ایمان به دین اسلام و زلال معارف الهی برخوردارند. از لحاظ کار و عزم و اراده هم بحمد اللّه ملت ما نشان داده‏اند، و شما مردم زرند و مردم استان کرمان هم نشان داده‏اید که اهل اراده هستید. بخواهید، تصمیم بگیرید و عمل کنید.

مربوط به :بیانات‌ در دیدار مردم شهرستان زرند - 1384/02/14
عنوان فیش : کارگزاران نظام, عمل, وظیفه مسئولان
کلیدواژه(ها) : کارگزاران نظام, عمل, وظیفه مسئولان
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
توصیه‌ی به مسؤولان، سرعت در تصمیم‌گیری و عمل است.

مربوط به :بیانات‌ در دیدار مردم شهرستان زرند - 1384/02/14
عنوان فیش : مردم, کارگزاران نظام, مسکن
کلیدواژه(ها) : مردم, کارگزاران نظام, مسکن
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
مردم، سازندگان خانه‌ها، انبوه‌سازان و همچنین مسؤولان دولتی باید مقاوم‌سازی را یکی از مسائل اصلی قرار دهند.

مربوط به :بیانات‌ در دیدار مردم شهرستان زرند - 1384/02/14
عنوان فیش : اتقان کاری
کلیدواژه(ها) : اتقان کاری
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
همه باید مقاوم‏سازی را جدی بگیرند؛ هم مسئولان و هم مردم. توصیه‏ی به مقاوم‏سازی، فقط توصیه‏ی به مسئولان نیست. طرحی که در باره‏ی ساختن روستاها، برادران بنیاد مسکن به کمک دولت دارند دنبال می‏کنند، یک مقاوم‏سازیِ عمومی است؛ اما شهرها هم همین‏طور است. مردم، سازندگان خانه‏ها، انبوه‏سازان و همچنین مسئولان دولتی باید مقاوم‏سازی را یکی از مسائل اصلی قرار دهند.کشور ما، کشور زلزله‏خیزی است. شهرستان زرند روی دو گسل فعال زلزله قرار دارد. این خطر وجود دارد، اما با این خطر می‏توان مبارزه کرد. یک‏وقت بلایی علاج ندارد؛ لیکن این بلا، علاج دارد. علاج، مقاوم‏سازی و اهمیت دادن به ساخت‏وساز است. از قول پیغمبر اکرم نقل شده است که فرمود: «رحم الله امرأ عمل عملًا فاتقنه‏»؛ رحمت خدا بر انسانی که وقتی کاری انجام می‏دهد، محکم و متقن انجام دهد. پارچه را هم که می‏بافید، محکم باشد؛ کفش هم که می‏دوزید، محکم باشد؛ حرف هم که می‏زنید، محکم بزنید و منطقتان محکم و صحیح باشد؛ خانه هم که می‏سازید، محکم بسازید. سهل‏انگاری در هیچ‏کدام از این کارها پذیرفته نیست. مقاوم‏سازی را باید بسیار جدی گرفت. مسئولان، این مسئله را یکی از مسائل اصلی خودشان قرار داده‏اند.

مربوط به :بیانات‌ در دیدار مردم شهرستان زرند - 1384/02/14
عنوان فیش : پیشرفت علمی ایران
کلیدواژه(ها) : پیشرفت علمی ایران
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
آنچه ما اصرار داریم در همه‏ی مراحل به ملت ایران عرض کنیم، این است که ملت ایران به برکت نگاه به خود توانست قدرت طاغوتی و حکومت فاسد و تا گلو غرق در فساد و وابستگی را سرنگون کند و یک حکومت مردمی برپا سازد. امروز هم که عربده‏های دشمنان اسلام علیه نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران از اکناف بلندگوهای استکباری بلند است، باز ملت ایران می‏تواند با اعتماد به خود، با ایستادگی، با عزم و اراده‏ی راسخ و با حفظ همبستگی و اتحاد- که امسال به عنوان یک کار نمادین، سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی اعلام شد- هم به ثروت و رفاه مادی برسد؛ هم به پیشرفت‏ علمی‏ برسد؛ هم فناوری‏های نویِ دنیا را تأمین کند؛ هم از لحاظ ایمان و معنویت، چیزی را که دنیای مادی غرب در خلأ آن قرار دارد، برای خود به وجود بیاورد؛ ایمان را برای خودش تأمین کند و معرفت دینی را در خود عمق ببخشد.

مربوط به :بیانات‌ در دیدار مردم شهرستان زرند - 1384/02/14
عنوان فیش : مشارکت مردم
کلیدواژه(ها) : مشارکت مردم
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
آنچه ما اصرار داریم در همه‌ی مراحل به ملت ایران عرض كنیم، این است كه ملت ایران به بركت نگاه به خود توانست قدرت طاغوتی و حكومت فاسد و تا گلو غرق در فساد و وابستگی را سرنگون كند و یك حكومت مردمی برپا سازد. امروز هم كه عربده‌های دشمنان اسلام علیه نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران از اكناف بلندگوهای استكباری بلند است، باز ملت ایران می‌تواند با اعتماد به خود، با ایستادگی، با عزم و اراده‌ی راسخ و با حفظ همبستگی و اتحاد- كه امسال به عنوان یك كار نمادین، سال همبستگی ملی و مشاركت عمومی اعلام شد- هم به ثروت و رفاه مادی برسد؛ هم به پیشرفت علمی برسد؛ هم فناوری‌های نویِ دنیا را تأمین كند؛ هم از لحاظ ایمان و معنویت، چیزی را كه دنیای مادی غرب در خلأ آن قرار دارد، برای خود به وجود بیاورد؛ ایمان را برای خودش تأمین كند و معرفت دینی را در خود عمق ببخشد.

مربوط به :بیانات‌ در دیدار مردم شهرستان زرند - 1384/02/14
عنوان فیش : سلاح هسته‏‌ای
کلیدواژه(ها) : سلاح هسته‏‌ای
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
امروز دنیا در واهمه‌ی سلاح اتمی ملت ایران است. ما دنبال سلاح اتمی نیستیم؛ اما ظرفیت و قابلیت ملت ایران به آن‌جا رسیده است كه دنیای مدرن و دنیای دارنده‌ی سلاح‌های مخرب و وحشتناك و دارنده‌ی سلاح اتمی، از ملت ایران، از جوانان ایران و از دانشمندان ایران در واهمه است؛ این خیلی پیشرفت است؛ این پیشرفت را چگونه و از كجا به‌دست آوردیم؟ ملت ایران توانست از آن تنگناها و سختی‌ها و مصیبت‌ها به عنوان نردبانی استفاده كند و خودش را بالا بكشد، و كشاند.

مربوط به :بیانات‌ در دیدار مردم شهرستان زرند - 1384/02/14
عنوان فیش : ظرفیت درون‌زا
کلیدواژه(ها) : ظرفیت درون‌زا
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
نكته‌ی دوم كه اشاره كردیم، این است كه همه‌ی مصایب دنیا می‌تواند نردبانی باشد برای پیشرفت یك انسان و یك ملت. در دوران جنگ و دفاع مقدس، اطراف این كشور را بستند؛ راه‌های علم و معرفت و فناوری و محصولات مورد نیاز را بر روی ما بستند؛ گلوله‌ی معمولی و سلاح معمولی به ما ندادند؛ اما ملت ما از این تنگنا و سختیِ بزرگ برای پیشبرد خود استفاده كرد. امروز دنیا در واهمه‌ی سلاح اتمی ملت ایران است. ما دنبال سلاح اتمی نیستیم؛ اما ظرفیت و قابلیت ملت ایران به آن‌جا رسیده است كه دنیای مدرن و دنیای دارنده‌ی سلاح‌های مخرب و وحشتناك و دارنده‌ی سلاح اتمی، از ملت ایران، از جوانان ایران و از دانشمندان ایران در واهمه است؛ این خیلی پیشرفت است؛ این پیشرفت را چگونه و از كجا به‌دست آوردیم؟ ملت ایران توانست از آن تنگناها و سختی‌ها و مصیبت‌ها به عنوان نردبانی استفاده كند و خودش را بالا بكشد، و كشاند.

مربوط به :بیانات‌ در دیدار مردم شهرستان زرند - 1384/02/14
عنوان فیش : مردم, راه انقلاب, اهداف نظام جمهوری اسلامی, آرمان‌های اسلامی, اهداف انقلاب اسلامی, راه ملت ایران, عزت, حرکت علمی ایران, پیشرفت علمی ایران, پیشرفت‏ علمی و فناوری, همت, عزم ملی
کلیدواژه(ها) : مردم, راه انقلاب, اهداف نظام جمهوری اسلامی, آرمان‌های اسلامی, اهداف انقلاب اسلامی, راه ملت ایران, عزت, حرکت علمی ایران, پیشرفت علمی ایران, پیشرفت‏ علمی و فناوری, همت, عزم ملی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
ملت ايران راهى را انتخاب كرده و خواهد رفت؛ اين راه، راه عزت و علم و ايمان و عزم است.

مربوط به :بیانات‌ در دیدار مردم شهرستان زرند - 1384/02/14
عنوان فیش : صبر
کلیدواژه(ها) : صبر
نوع(ها) : فیش موضوعی

متن فیش :
یک توصیه‌ی اصلی این است که مردم [مردم زرند] این حوادث تلخ[زلزله] را به عنوان تجربه‌های لاینفک زندگی بشر، وسیله‌یی برای رشد و تعالی و تکامل قرار دهند و هر چه میتوانند، صبر و استقامت و عدم تزلزلِ خودشان در پیگیری راه هدایت الهی را در این حوادث تحکیم و تقویت کنند. البته این معنایش این نیست که مردم حقوق مادىِ خود را نخواهند. اگر ما به مردم میگوییم در برابر مصایب صبر کنند، معنای این حرف این نیست که وقتی مصایب را در مقابل خودشان دیدند، منفعل شوند و دست‌بسته تسلیم مصایب شوند؛ نه، درست بعکس باید عمل کرد. یکوقت مادیونِ دوران جوانی ما این‌طور تبلیغ میکردند که ادیان الهی مردم محروم و مستضعف و فقیر و طبقات کارگر را به صبر توصیه میکنند؛ یعنی حق خودتان را نطلبید. این، تهمت به ادیان الهی است؛ درست عکس این است. ما معتقدیم هر انسانی در سایه‌ی نگاه درست به واقعیت‌های زندگی - چه تلخ و چه شیرین - میتواند خودش را به تعالی معنوی برساند؛ میتواند در برابر حوادث طبیعی تسلایی برای خود به‌دست بیاورید؛ این تسلا خیلی مهم است. معنای تسلای قلبی این نیست که اگر انسان حقی در عرصه‌یی دارد، آن را دنبال نکند؛ نه، حق را باید دنبال کند. اما این را هم همه بدانند که هیچ تلخییی در زندگی برای انسان پیش نمی‌آید، مگر این‌که اگر در برابر آن تلخی برای خدا صبر کند، خدا عوض آن را در زندگی اصلی انسان - که زندگی بعد از عبور از مرز حیات و مرگ است - به او خواهد داد. هیچ‌کس در محاسبات الهی سرش کلاه نمیرود.

مربوط به :بیانات‌ در دیدار مردم شهرستان زرند - 1384/02/14
عنوان فیش : صبر
کلیدواژه(ها) : صبر
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
هیچ تلخییی در زندگی برای انسان پیش نمی‌آید، مگر این‌که اگر در برابر آن تلخی برای خدا صبر کند، خدا عوض آن را در زندگی اصلی انسان به او خواهد داد.

مربوط به :بیانات‌ در دیدار مردم شهرستان زرند - 1384/02/14
عنوان فیش : هویت
کلیدواژه(ها) : هویت
نوع(ها) : فیش موضوعی

متن فیش :
اگر ملتی عزم و ایمان و اراده‌ی راسخ خود را به‌کار بگیرد و هویت و شخصیت خود را بشناسد و آن را قدر بداند، هیچ قدرتی قادر ‌نیست بر او مسلط شود‌.‌

مربوط به :بیانات‌ در دیدار مردم شهرستان زرند - 1384/02/14
عنوان فیش : هویت ملی
کلیدواژه(ها) : هویت ملی
نوع(ها) : فیش موضوعی

متن فیش :
اگر ملتی عزم و ایمان و اراده‌ی راسخ خود را به‌کار بگیرد و هویت و شخصیت خود را بشناسد و آن را قدر بداند، هیچ قدرتی قادر ‌نیست بر او مسلط شود‌.‌

مربوط به :بیانات‌ در دیدار مردم شهرستان زرند - 1384/02/14
عنوان فیش : هویت
کلیدواژه(ها) : هویت
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
‌ اگر ملتی عزم و ایمان و اراده‌ی راسخ خود را به‌کار بگیرد و هویت و شخصیت خود را بشناسد و آن را قدر بداند، هیچ قدرتی قادر ‌نیست بر او مسلط شود.