[ بازگشت ] | [ چـاپ ]

مربوط به :بیانات در دیدار نمایندگان مجلس - 1383/03/27
عنوان فیش : عزت ملی
کلیدواژه(ها) : عزت ملی
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
شما، نماینده و عصاره و خلاصه‏ی ملت هستید. موضع‏گیری شما در مسائل سیاسی و بین‏المللی، به یک معنا حاکی از موضع‏گیری ملت ایران است. این موضع‏گیری، دوگونه می‏تواند باشد: گاهی می‏تواند دشمن را به دخالت بیشتر امیدوار کند؛ او را نسبت به نظام اسلامی، گستاخ و طلبکار و فزون‏طلب و به زیاده‏خواهی تشویق کند؛ می‏تواند هم درست بعکس باشد؛ احساس کند که در ملت ایران و نمایندگان او، صلابت، ایستادگی، آگاهی به منافع و مصالح، ایستادگی بر سر منافع ملی و مصالح ملی، و ناسازگاری با کسانی وجود دارد که همه‏ی همتشان این است که منافع ملی را به بازیچه بگیرند و راهی برای سیطره‏ی بر این ملت پیدا کنند. امروز مشکل ما با دشمنانی که در دنیا با آن‏ها دعوا داریم، این است؛ برادران و خواهران عزیز! یک نقطه‏ی پُرفایده و پُرسود در یک نقطه‏ی بسیار حساس از لحاظ سوق‏الجیشی- سیاسی و نظامی- در دنیا به نام ایران وجود داشته و سالهای متمادی در قبضه‏ی قدرتهای مستکبر بوده است- یک روز روسیه، یک روز انگلیس، یک روز هم امریکا- بعد این ملت آمده با اتکاء به یک اندیشه و یک فکر و یک اراده، این کشور را از چنگال این‏ها خلاص کرده؛ این‏ها می‏خواهند دوباره سیطره پیدا کنند؛ همه‏ی دعوا بر سر این است. ما با کسی دعوا نداریم. ما به کسی که می‏خواهد دوباره بر ما سیطره پیدا کند، می‏گوییم نخیر، غلط می‏کنی؛ اجازه نمی‏دهیم. منازعه‏ی نظام اسلامی با کسانی که در پی چالش با این نظامند، سر این قضیه است؛ مشکل دیگری نیست. همه‏ی کشورهای دنیا در تعامل باهم، چالشهای قهری و طبیعی دارند- این‏ها که مهم نیست- آنچه مهم است، این است که ملت ایران و نظام اسلامی ایستاده است و می‏خواهد از هویت و استقلال و عزت ملیِ خود دفاع کند. عده‏یی می‏خواهند بر این اراده و عزم دست‏اندازی کنند؛ دعوا سر این است. مجلس در این دعوای اصولی، اساسی، تعیین‏کننده و سرنوشت‏ساز باید جایگاه روشنی داشته باشد؛ چون شما نماینده‏ی این ملتید. این ملت را در انتخابات می‏بینید، در تظاهرات و راه‏پیمایی‏ها می‏بینید، در شعارها می‏بینید، در درخواستها و مطالبات می‏بینید؛ می‏بینید این ملت، کیست و چیست. مجلس باید آینه‏ی تمام‏نمای اقتدار ملی و عزت ملی و ایستادگی بر سر منافع مالی و مقابله‏ی با سلطه‏جویان و سیطره‏خواهانِ جهانی و بین‏المللی باشد. این‏ها ظرفیتهای مهمی است که مجلس دارد.

مربوط به :بیانات در دیدار نمایندگان مجلس - 1383/03/27
عنوان فیش : عزت ملی
کلیدواژه(ها) : عزت ملی
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
تعبیر «ذوب در ولایت» را غالباً مخالفان شماها- کسانی که می‏خواهند نکته‏گیری کنند و مضمونی بگویند- به کار می‏برند؛ و الّا بنده این حرف را از آدم‏های حسابی کمتر شنیده‏ام. بنده نمی‏فهمم معنای ذوب در ولایت را. ذوب در ولایت یعنی چه؟ باید ذوب در اسلام شد. خود ولایت هم ذوب در اسلام است. روزی که شهید صدر گفت «در امام خمینی ذوب شوید؛ همچنان که او در اسلام ذوب شده است»، تنها شاخص صحت راه، شخص امام بود؛ نه قانون اساسی بود، نه جمهوری اسلامی بود، نه نظامی بود، نه دستگاهی بود. در صحنه‏ی آشفته‏ی هواها و جریانها و خطوط مختلف، یک قامتِ برافراشته و یک علمِ سرافراز وجود داشت و او امام بود؛ شهید صدر می‏گفت در او ذوب شوید. راست هم می‏گفت؛ ذوب در امام، ذوب در اسلام بود. امروز این‏طوری نیست. ذوب در رهبری، ذوب در شخص است؛ این اصلًا معنا ندارد. رهبری مگر کیست؟ رهبری هم باید ذوب در اسلام باشد تا احترام داشته باشد. احترام رهبری در سایه‏ی این است که او ذوب در اسلام و ذوب در همین هدفها بشود؛ پایش را یک‏قدم کج بگذارد، ساقط می‏شود. هیچ‏کس در شخص و در جهت ذوب نمی‏شود؛ در آن هدفها باید ذوب شد؛ در اسلام باید ذوب شد؛ در اهداف والای اسلامی- که خدای متعال برای ما معین کرده- باید ذوب شد؛ در واقع در ملت باید ذوب شد. به این هدفها و به آن نقطه‏ی اوج و والا چشم بدوزید. اسلام، عزت ملی، استقلال، عدالت اجتماعی و کم کردن فاصله‏ها بین طبقات جامعه؛ امروز ما به این‏ها خیلی نیاز داریم. یک قانونِ شما می‏تواند شکاف بین فقیر و غنی را عمیق‏تر کند؛ می‏تواند هم مقداری این را جمع کند. باید دنبال این باشید که این فاصله را کم و این شکاف را پُر کنید.

مربوط به :بیانات در دیدار نمایندگان مجلس - 1383/03/27
عنوان فیش : اقتدار ملی, عزت ملی, منافع ملی, مجلس شورای اسلامی
کلیدواژه(ها) : اقتدار ملی, عزت ملی, منافع ملی, مجلس شورای اسلامی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
مجلس باید آینه‌ی تمام‌نمای اقتدار ملی و عزت ملی و ایستادگی بر سر منافع مالی و مقابله‌ی با سلطه‌جویان و سیطره‌خواهان جهانی و بین‌المللی باشد.