[ بازگشت ] | [ چـاپ ]

مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج و مسئولان برگزارکننده مراسم دهه فجر - 1380/11/03
عنوان فیش : مفاسد اقتصادی
کلیدواژه(ها) : مفاسد اقتصادی
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
این‏که ما اصرار می‏کنیم باید با فساد و سوء استفاده مالی و اقتصادی با جدّیت برخورد شود، به خاطر همین است؛ چون اگر دستهای سودجو بتوانند فساد اقتصادی را در میان مسؤولان رایج کنند، ضربه‏ای به کشور می‏خورد که با هیچ چیز جبران نمی‏شود. لذا عرض کرده‏ایم، باز هم تکرار می‏کنیم: مبارزه با فساد، یک جهاد واقعی و البته کار بسیار دشواری است. اگر این جهاد بزرگ بخواهد موفّق شود و پیش برود - که ان‏شاءاللَّه به فضل الهی و به پشتیبانی شما مردم، این کار خواهد شد - یک شرط مهم و اصلی آن این است که همه مسؤولان کشور با یکدیگر همدل و شریک باشند. البته رؤسای قوا بحمداللَّه در این کار همکاری و همدلی می‏کنند؛ اما در همه‏ی سطوح، مسؤولان کشور و قوای سه‏گانه باید در این راه با یکدیگر همکاری کنند و عزم جدّی نشان دهند.

هر کدام از قوا در این زمینه سهمی دارند و باید نقش خود را ایفا کنند. در میان مسؤولان - چه در دولت، چه در قوّه قضایّیه و چه در مجلس - هیچ کس نمی‏تواند نسبت به این کار بزرگ، که برای سرنوشت کشور و ملت و نظام اسلامی تعیین‏کننده است، خود را کنار بکشد و شانه از این کار خالی کند. همه باید در این زمینه فعال باشند.

لازم است در این خصوص هیچ تبعیضی وجود نداشته باشد. دستگاههایی که با فساد مبارزه می‏کنند، نباید بگویند فساد در فلان‏جا بد است؛ اما در جای دیگر - اگر باشد - به آن بدی نیست. فساد، فساد است؛ در هرکس فساد وجود داشته باشد، باید با او مبارزه کنند. کسانی که با فساد مبارزه می‏کنند، باید قاطعانه و بدون مجامله مبارزه کنند و در حقّ فاسد و مفسد، مُرّ قانون را اعمال کنند. من به شخص یا پرونده یا موضوع خاصّی نظر ندارم. برای من اشخاص مطرح نیستند؛ این کار باید به نحو صحیح و قاطع انجام گیرد و دنبال شود.

کسی که وسوسه می‏شود وارد میدان فساد مالی شود، باید بداند دردسر این کار زیاد است. بفهمد مردم و مسؤولان کشور با این قضیه برخورد می‏کنند. این یکی از شرایط بسیار مهم است.

از جمله مسائلی که در این مبارزه وسیع حتماً باید مورد توجّه قرار گیرد، این است که تنها با کسی که فساد کرده و فسادی که تحقّق پیدا کرده است، برخورد نشود؛ مواظب باشند فساد به وجود نیاید. بنده به مسؤولان دستگاههای اجرایی و قضایی تأکید کرده‏ام، بگردند ببینند جاهایی که گلوگاه فساد است، کجاست؛ آن‏جا را تحت نظارت قرار دهند و نگذارند از اوّل فسادی به وجود بیاید.

البته مواظب باشند تمایلات و احساسات و بازیهای سیاسی و خطّی و جناحی و غیره - که دشمنان از این‏که این چیزها در بین مسؤولان ما رواج پیدا کند، خوشحال می‏شوند - به میان نیاید؛ جلوِ حق را نگیرد و مانعِ دیدن و نظر کردن و فهمیدن چشمها نشود؛ بلکه باید بی‏نظرانه و برای خدا عمل شود. اگر این‏طور شد، به مملکت سود خواهد رسید.

بعضی می‏گویند مبارزه با فاسد و مفسد موجب می‏شود در کشور سرمایه‏گذاریهای مالی صورت نگیرد. این حرف، غلط و از لحاظ علمی رد شده است. کسانی که متخصّص این کارها هستند و دانش این کارها را دارند، می‏دانند و می‏گویند اگر در یک کشور فساد وجود داشته باشد، نسبت سرمایه‏گذاری در آن کشور پایین می‏آید. اینها ثابت شده است. هر چه فساد بیشتر باشد، نسبت سرمایه‏گذاری کمتر می‏شود؛ اما هر چه فساد کمتر باشد، نسبت سرمایه‏گذاری رشد پیدا می‏کند. من خواهش می‏کنم کسانی که به این مسائل آگاهند، بیایند اینها را برای افکار عمومی تشریح و بیان کنند تا عدّه‏ای نتوانند با جنجالی کردن مسائل، این حرکت عظیم را تحت‏الشّعاع قرار دهند.

من شک ندارم، کسانی که نمی‏خواهند این کشور به سامان اسلامی خود برسد، سعی می‏کنند جلوِ این حرکت را بگیرند. البته مسؤولان ما خوشبختانه قاطع و عازم و جازمند؛ اما ممکن است آن افراد، گرفتاری و جنجال درست کنند. این نکته را هم به همه ملت عزیزمان عرض کنم: مواظب و مراقب باشید؛ مبادا با ایجاد یک جنجال در گوشه‏ای، این حرکت عظیم را تحت‏الشّعاع قرار دهند و به دست فراموشی بسپارند. اینها هوشیاری ملت عزیز ما را می‏طلبد. البته مسؤولان هم باید مواظب باشند و بهانه‏ها را از دست دشمنان بگیرند. اگر مشکلاتی در بعضی از قشرها وجود دارد، تا آن‏جایی که امکانات مملکت اجازه می‏دهد، این مشکلات را برطرف کنند و نگذارند دشمنان بهانه به دست آورند و جلوِ حرکت مبارزه با فساد را بگیرند.

در سالهای گذشته، شعار مبارزه با فساد، مکرّر مطرح شد؛ در جلسات، به برخی مسؤولان تأکید شد؛ در محافل عمومی، برای مردم بیان شد؛ اما با همین‏گونه جنجالها و مغلطه‏کاریها نگذاشتند پیش برود. مسؤولان عالیِ کشور به کسانی که زندگی آنها در لجنزار فساد و رشدشان با فساد است، نباید اجازه دهند با بهانه‏های گوناگون، جلوِ این کار بزرگ را بگیرند.