[ بازگشت ] | [ چـاپ ]

مربوط به :پیام به مناسبت پیروزی ملت مبارز و مسلمان افغانستان - 1371/02/12
عنوان فیش : وحدت کلمه
کلیدواژه(ها) : وحدت کلمه
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
ملت افغان که از اقوام و مذاهب مختلف تشکیل شده، با مشارکت و همکاری همگان، توانست به پیروزی برسد. اکنون، برای این‌که بتواند راه استقلال و سازندگی را با موفقیت طی کند و به هدفهای خود برسد، وحدت کلمه و همکاری اقوام و مذاهب گوناگون، شرط اساسی است و این وحدت، فقط بر محور اسلام باید باشد و بس. مذاهب و طوایف گوناگون، به ندای ملکوتی «و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا»، گوش جان دهند و وحدت خود را بیش از پیش مستحکم سازند. دستهایی در کار است که تعصبهای قومی و فرقه‌ای را تشدید کند و میان برادران مسلمان و یا اقوام افغان، درگیری به راه بیندازد. این دستها، از آن دشمنان اسلام و دشمنان افغانستان است و ان‌شاءالله با هشیاری مردم و مسؤولان باید قطع شود.


مربوط به :پیام به مناسبت پیروزی ملت مبارز و مسلمان افغانستان - 1371/02/12
عنوان فیش : اعتماد به خدا
کلیدواژه(ها) : اعتماد به خدا
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
اینک ملت افغانستان و بخصوص عناصر فعال و مبارز و مسؤولان محترم سیاسی آن کشور، در آغاز راهی دشوار و خطیر قرار دارند که فقط با توکل و اعتماد به خداوند متعال و تمسک به احکام الهی و تکیه به مردم و به کارگیری همه‌ی ظرفیت و توان ملی و هشیاری در برابر توطئه و نفوذ دشمنان، خواهند توانست آن راه را با موفقیت طی کنند و ان‌شاءاللَّه به هدفهای والای آن، که حیات طیبه‌ی اسلامی و رشد و پیشرفت مادی و معنوی است، نائل آیند.

مربوط به :پیام به مناسبت پیروزی ملت مبارز و مسلمان افغانستان - 1371/02/12
عنوان فیش :وحدت کلمه بر محور اسلام ، شرط اساسی موفقیت ملت افغان
کلیدواژه(ها) : وحدت کلمه
نوع(ها) : قرآن

متن فیش :
ملت افغان که از اقوام و مذاهب مختلف تشکیل شده، با مشارکت و همکاری همگان، توانست به پیروزی برسد. اکنون، برای این‌که بتواند راه استقلال و سازندگی را با موفقیت طی کند و به هدفهای خود برسد، وحدت کلمه و همکاری اقوام و مذاهب گوناگون، شرط اساسی است و این وحدت، فقط بر محور اسلام باید باشد و بس. مذاهب و طوایف گوناگون، به ندای ملکوتی «و اعتصموا بحبل اللَّه جمیعا و لا تفرقوا»(1)، گوش جان دهند و وحدت خود را بیش از پیش مستحکم سازند. دستهایی در کار است که تعصبهای قومی و فرقه‌ای را تشدید کند و میان برادران مسلمان و یا اقوام افغان، درگیری به راه بیندازد. این دستها، از آن دشمنان اسلام و دشمنان افغانستان است و ان‌شاءاللَّه با هشیاری مردم و مسؤولان باید قطع شود.
1 ) سوره مبارکه آل عمران آیه 103
وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذكُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَيكُم إِذ كُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا وَكُنتُم عَلىٰ شَفا حُفرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنقَذَكُم مِنها ۗ كَذٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُم آياتِهِ لَعَلَّكُم تَهتَدونَ
ترجمه :
و همگی به ریسمان خدا [= قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت‌]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید! و شما بر لبِ حفره‌ای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد؛ این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشکار می‌سازد؛ شاید پذیرای هدایت شوید.


مربوط به :پیام به مناسبت پیروزی ملت مبارز و مسلمان افغانستان - 1371/02/12
عنوان فیش : سرنوشت امت اسلامی
کلیدواژه(ها) : سرنوشت امت اسلامی
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
ملت اسلام باید این‏ها را بداند. ملتها باید در این زمینه تصمیم‏گیری کنند. ملتها باید در مقابل این زورگویی‏ها بایستند. دولتها ایستادگی نمی‏کنند. دولتها نمی‏توانند ایستادگی کنند. متأسفانه بسیاری از دولتها در دنیا، به خاطر انقطاع از مردم، قدرت ایستادگی ندارند. آنکه باید بایستد؛ آنکه اگر ایستاد هیچ قدرتی نمی‏تواند با او پنجه در پنجه بیندازد، ملتها هستند. ملتها باید بایستند. ملتها این چیزها را در کجا باید بفهمند جز در حج!؟ پیام برائت، یعنی این. پیام برائت، یک حرکت بزرگ اسلامی است. شرکت در پیام برائت و در اعلام برائت، یک واجب قطعی و عینی است. هیچ‏کس نباید از حضور در این حرکت عظیم انسانی، اسلامی، الهی و سیاسی، سربازبزند. این، روح و معنای حجّ است. آن جنبه جهانی حج؛ آن چیزی که مربوط به سرنوشت امّت اسلام است، این است. حج برای این است. اینکه گفتند «در یک روز معیّن و در روزهای معیّن فی أیام معلومات در ساعات معیّن و حتّی در جایی معیّن در یک نقطه محدود، از تمام اقصی نقاط عالم جمع شوند»، برای چنین چیزی است. و الّا می‏گفتند «در ایام حج، هرکس در خانه و شهر خود، اجتماعی برقرار کند: ایرانیها در ایران، عراقیها در عراق، حجازیها در حجاز، هندی‏ها در هند، چینی‏ها در چین، اروپاییها در اروپا.» چرا گفتند «همه راه بیفتند»؟ یأتوک رجالا و علی کلّ ضامر یأتین من کلّ فجّ عمیق. چرا؟ «لیشهدوا منافع لهم.» آن منفعت، این است. «منافع لهم» برای همه‏شان، برای مجموعشان و برای امّت اسلام. حج برای این است. آن وقت بعضی آدم‏های ساده‏لوح، سؤال می‏کنند که «آقا! دلیل برائت چیست؟» توقّع دارند که در رساله عملیّه نوشته باشند «برائت»! همه حج، فریاد برائت است. همه احکام حج حاکی از وجود چنین جهت‏گیری‏ای است. آن‏کس که نمی‏فهمد، باید ذهن و فهم خود را تصحیح کند. این است معنای برائت.

مربوط به :پیام به مناسبت پیروزی ملت مبارز و مسلمان افغانستان - 1371/02/12
عنوان فیش : افتخارات جمهوری اسلامی
کلیدواژه(ها) : افتخارات جمهوری اسلامی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
جهاد ملت افغان و تحمل رنجهاى دوران مبارزه، به خاطر اسلام بود.

مربوط به :پیام به مناسبت پیروزی ملت مبارز و مسلمان افغانستان - 1371/02/12
عنوان فیش : مقاومت اسلامی
کلیدواژه(ها) : مقاومت اسلامی
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
جهاد ملت افغان و تحمل رنجهاى دوران مبارزه، به خاطر اسلام بود. هیچ عامل دیگرى نمى‌توانست این ملت مؤمن را در برابر فشارهاى رژیم کمونیست و دست‌نشانده و ابرقدرت شرق سابق، تا این حد، سرسخت و مقاوم سازد. نتیجه آن‌که امروز تشکیل حکومت اسلامى در افغانستان تنها پاسخ به جهاد طولانى ملت افغان است. در دولت آینده و قانون اساسى آینده، همه‌ى تدابیر لازم باید بکار رود تا حکم خدا و قانون اسلام در آن کشور اجراء شود.

مربوط به :پیام به مناسبت پیروزی ملت مبارز و مسلمان افغانستان - 1371/02/12
عنوان فیش : استقلال
کلیدواژه(ها) : استقلال
نوع(ها) : فیش موضوعی

متن فیش :
ملت افغان که از اقوام و مذاهب مختلف تشکیل شده...، برای این‌که بتواند راه استقلال و سازندگی را با ‌موفقیت طی کند و به هدفهای خود برسد، وحدت کلمه و همکاری اقوام و مذاهب گوناگون شرط اساسی است ‌و این وحدت فقط بر محور اسلام باید باشد و بس.‌