مسألهی اول، شکل دادن به یک آرمان سیاسی است که بتواند به فعالیتها و تلاشهای جوان جهت بدهد؛ چون بدون آرمان، نه میشود درست زندگی کرد و نه تلاش انسان، منضبط خواهد بود. باید آرمان و خط روشن و افق واضحی در مقابل وجود داشته باشد که به انسان جهت بدهد. این آرمان چیست؟
جوان در ایران اسلامیِ کنونی ما - شاید در جاهای دیگر هم همینطور باشد؛ من نمیتوانم از لحاظ علمی اظهارنظری بکنم؛ اما آن چیزی که به تجربه و شناخت از نزدیک به آن رسیدهام، در مورد جوان ایرانیِ کنونی ماست - آرزوهایش خلاصه نمیشود در پیدا کردن خانه و همسر و شغل؛ این، همهی آرزوهای یک جوان نیست. البته اینها نیازهای یک جوان است و دوست دارد تأمین شود؛ اما فراتر از این، آرزوهای بزرگتری هم بهطور طبیعی در جوان ما وجود دارد؛ بخشی مربوط به طبیعت جوانی است - که آرمانگرایی در آن وجود دارد - بخشی مربوط به آرزوهایی است که نظام جمهوری اسلامی برای ملت و آیندهی ما ترسیم کرده؛ برخی شاید بر اثر پیشرفتهایی است که تاکنون با تجربه به دست آمده؛ برخی هم بر اثر ناکامیهایی است که وجود دارد. جوان ما وقتی تبعیض را در جامعه میبیند، آرزوی عدالت اجتماعی در دل او شعله میکشد. جوان ما وقتی فساد را در بخشی از دستگاههای مجموعهی نظام مشاهده میکند، میل به مبارزهی با فساد و آرمانِ ریشهکنی فساد در درون او شکل میگیرد و او را به حرکت وادار میکند. به این دلایل، کمالجویی و آرمانخواهی در جوانان ایران اسلامی ما وجود دارد.
جوان چه میخواهد؟ جوان ما مایل است در کشوری که خانهی اوست، فقر و عقبافتادگی و بدبختی نباشد؛ امنیت و عزت و افتخار وجود داشته باشد؛ صفا و محبت و روشنبینی بر فضای زندگی حاکم باشد؛ میدان کار و تلاش و پیشرفت در برابر او باز باشد؛ احساس پوچی نکند؛ هدف روحی و معنوی و والایی که در دل هر انسانی هست، بتواند آن را اشباع کند. این یک ترسیم کلی از آرمانهایی است که قاعدتاً یک جوان ایرانی دارد.
به واقعیت که نگاه میکنیم، با جوانها که برخورد میکنیم، گزارشها را که مشاهده میکنیم، میبینیم با وجودی که آرمانگرایی در جوانهای ما موج میزند و بدون تردید وجود دارد، اما درعینحال مجموعهی جوان کشور ما - که مجموعهی بزرگی هم هست - همه در برابر احساس آرمانگرایی یکطور نیستند و یکطور فکر نمیکنند: بعضی دچار غفلتند، دچار روزمرگیاند، سرشان گرم مسائل روزمره است و یادشان نمیآید که آرمانی هم وجود دارد - از این قبیل جوانها شما دیدهاید؛ بنده هم با اینکه پیرم، اینگونه جوانها را سراغ دارم و میشناسم و دیدهام؛ نه فقط از صفحهی تلویزیون، بلکه در واقعیت هم مشاهده کردهام - یک دسته هم کسانی هستند که دغدغه دارند، اما مأیوس و غمگین و افسردهاند؛ نگاهشان بدبینانه است؛ میگویند نمیشود کاری کرد؛ لذا از خیر حیات طیبه میگذرند؛ اینها هم با اینکه دغدغه دارند و غافل نیستند، در نهایت به دام غفلت و روزمرگی میافتند. از این قبیل هم شما دیدهاید، بنده هم دیدهام. در جلسات جوانها و دانشجوها - که شما میدانید بنده از این جلسات دارم و کم هم نیست - انسان گاهی نشانههای یأس و بدبینی و نگاه منفی را میبیند: آقا! چه فایدهیی دارد؟ نمیشود، فایدهیی ندارد. البته در بعضیها این احساس سطحی است، در بعضیها هم این احساس عمیق است و تغییر دادن آن مشکل است.
یک دسته کسانی هستند که توسعه و رشد و پیشرفت علم و میدان رقابت و آزاداندیشی و امثال اینها را میخواهند، اما راه آن را در تقلید مطلق از الگوهای غرب جستجو میکنند؛ فکر میکنند «ره چنان رو که رهروان رفتند». رهروان چه کسانی هستند؟ فعلاً اقلیتی در دنیای امروز، که عبارتند از کشورهای غربی؛ شامل اروپا و کشور ایالات متحدهی امریکا و بعضی از کشورهای پیشرفتهی دیگر. من بعد برمیگردم و به این بخش بیشتر میپردازم.
یک عده هم کسانی هستند که خویش را در خویش میجویند.
اینها فکر میکنند که در مجموعهی اندیشه و معرفت و دستورالعمل موجود در اختیار ملت ایران و یک جوان آگاه و بیدار ایرانی بهقدر کفایت برای رسیدن به آن الگو به شکل کامل راه وجود دارد. اینها هم کم نیستند. بنده با این مجموعهها هم بسیار برخورد داشتهام و آشنا شدهام. انواع و اقسام نگاهها به مقولهی آرمانخواهی وجود دارد که عرض کردم.1384/02/19
لینک ثابت