newspart/index2
شهید مطهری‏ / فرقان/روز معلم/12 اردیبهشت/حماسه حسینی/داستان راستان/خدمات متقابل اسلام و ایران/جاذبه و دافعه علی/حجاب/اخلاق جنسی در اسلام و غرب/امدادهای غیبی/حق و باطل/نهضتهای اسلامی 100 ساله اخیر/پیرامون انقلاب اسلامی/پیرامون جمهوری اسلامی / استاد مطهری/مرتضی مطهری/معلم شهید
طراحی این صفحه تغییر کرده است، برای ارجاع به صفحه‌ی قبلی اینجا کلیک کنید.
شهید مطهری‏

شهید مطهری از کسانی بود که کار کردن و درس گفتنش فقط به خاطر یک وظیفه‌ی مقدّس بود. آن هم بی آن‌که کسی وادارش کند یا از وی بخواهد. البته بیشترِ محققّین دنیا این گونه‌اند. همه‌ی پیشرفتهای علمیِ دنیا نیز این گونه پیش آمده است که کسانی از روی عشق یا ایمان و یا هر دو، کار کرده‌اند. یا باید عشق به کار باشد یا ایمان به ثواب الهی، یا هر دو با هم. و شما می‌توانید هر دو را با هم را داشته باشید. این گونه می‌شود که ملت ایران می‌تواند آن استقلال حقیقی و واقعی را که استقلال سیاسی مقدّمه‌ی آن است و آن نیز به یک معنا پشتوانه و پشتیبان و نگهدارنده‌ی استقلال سیاسی است، تأمین کند.1373/02/13
لینک ثابت
شهید مطهری‏

تصادفات زمانه، چنین پیش آورد که شخصیت برجسته‌ای مثل شهید «مطهّری» که به یک معنا، معلّمی بزرگ و به معنای دیگر، کارگری نمونه بود، تقریباً همزمان با روز کارگر به شهادت برسد. معلّمیِ آن شهید، موضوع تدریس اوست و کارگری‌اش، امر تألیف، این‌جا و آن‌جا رفتن، حرکت کردن و تماس گرفتن با قشرهای تحصیلکرده و روشنفکر و نظایر آن است. این هم به یک معنا وجهه دیگری از شخصیت شهید مطهّری است.

آن بزرگوار که سالگرد شهادتش با این ایام مصادف است، نمونه آن چیزی است که بنده می‌خواهم امروز روی آن تکیه کنم.1373/02/13

لینک ثابت
شهید مطهری‏

اگر ملت ایران - اعم از کارگر ایرانی، جوان ایرانی، تولید کننده ایرانی و معلّم ایرانی - با همه تلاش و غیرت خود وارد عمل شود و این کشور را به گونه‌ای بسازد که به خاطر صادرات و واردات و نیازهای مصرفی، محتاج فروش نفت خود، آن هم با این قیمتِ پایین نباشد، ببینید چه خدمت بزرگی به امروز و آینده این کشور خواهد بود!

این کار چگونه امکانپذیر خواهد شد؟ به این گونه که کارگر ایرانی کار را یک عبادت واقعی بداند، نه عبادت تعارفی. واقعاً برای انجام کارِ خود «قصد قربت» کند. همچنین، معلّم ایرانی مسلمان، این تفکّر اسلامی را به نوجوان و جوان دانش‌آموز یاد دهد تا آن‌که ده سال دیگر در کارگاهها و مراکز تعلیم و تعلّم و تحقیقاتمان، چنان کار شود که دیگر همه استعداد این ملت، تجسّم و تبلور پیدا کند. آن وقت، زندگی راحت، رفاه برای همه کس در همه جا، تسلّط اقتصادی دشمنْ صفر، سرمایه‌های کشورْ محفوظ و آبرو و عظمت این کشور تأمین خواهد شد. ارزش و اهمیت کارِ دو قشرِ کارگر و معلّم این گونه معلوم می‌شود. اگر گفتم «شهید مطهّری این گونه بود» واقعاً این گونه بود.

شهید مطهری از کسانی بود که کار کردن و درس گفتنش فقط به خاطر یک وظیفه مقدّس بود. آن هم بی آن‌که کسی وادارش کند یا از وی بخواهد. البته بیشترِ محققّین دنیا این گونه‌اند.1373/02/13

لینک ثابت
شهید مطهری‏

تصادفات زمانه، چنین پیش آورد كه شخصیت برجسته‌ای مثل شهید «مطهّری» كه به یك معنا، معلّمی بزرگ و به معنای دیگر، كارگری نمونه بود، تقریباً همزمان با روز كارگر به شهادت برسد. معلّمیِ آن شهید، موضوع تدریس اوست و كارگری‌اش، امر تألیف، این‌جا و آن‌جا رفتن، حركت كردن و تماس گرفتن با قشرهای تحصیلكرده و روشنفكر و نظایر آن است. این هم به یك معنا وجهه دیگری از شخصیت شهید مطهّری است.

آن بزرگوار كه سالگرد شهادتش با این ایام مصادف است، نمونه آن چیزی است كه بنده می‌خواهم امروز روی آن تكیه كنم1373/02/13

لینک ثابت
شهید مطهری‏

اگر ملت ایران - اعم از كارگر ایرانی، جوان ایرانی، تولید كننده ایرانی و معلّم ایرانی - با همه تلاش و غیرت خود وارد عمل شود و این كشور را به گونه‌ای بسازد كه به خاطر صادرات و واردات و نیازهای مصرفی، محتاج فروش نفت خود، آن هم با این قیمتِ پایین نباشد، ببینید چه خدمت بزرگی به امروز و آینده این كشور خواهد بود!

این كار چگونه امكانپذیر خواهد شد؟ به این گونه كه كارگر ایرانی كار را یك عبادت واقعی بداند، نه عبادت تعارفی. واقعاً برای انجام كارِ خود «قصد قربت» كند. همچنین، معلّم ایرانی مسلمان، این تفكّر اسلامی را به نوجوان و جوان دانش‌آموز یاد دهد تا آن‌كه ده سال دیگر در كارگاهها و مراكز تعلیم و تعلّم و تحقیقاتمان، چنان كار شود كه دیگر همه استعداد این ملت، تجسّم و تبلور پیدا كند. آن وقت، زندگی راحت، رفاه برای همه كس در همه جا، تسلّط اقتصادی دشمنْ صفر، سرمایه‌های كشورْ محفوظ و آبرو و عظمت این كشور تأمین خواهد شد. ارزش و اهمیت كارِ دو قشرِ كارگر و معلّم این گونه معلوم می‌شود. اگر گفتم «شهید مطهّری این گونه بود» واقعاً این گونه بود.

شهید مطهری از كسانی بود كه كار كردن و درس گفتنش فقط به خاطر یك وظیفه مقدّس بود.1373/02/13

لینک ثابت
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی