newspart/index2
شجاعت علمی
طراحی این صفحه تغییر کرده است، برای ارجاع به صفحه‌ی قبلی اینجا کلیک کنید.
شجاعت علمی

تکریم این ثروت معنوی سه وظیفه‏ی عمده در قبال آن را بر عهده‏ی همه‏ی علاقه‏مندان و متخصصان فقه امامیه قرار می‏دهد. این سه وظیفه عبارت است از: معرفی، بهره‏برداری و تکمیل. دو وظیفه‏ی اول ناظر به گذشته و اکنون است، و وظیفه‏ی سوم، ناظر به آینده است. بجا است در باره‏ی هریک از این سه، سخن کوتاهی گفته شود:

1 معرفی: فقه شیعه ناشناخته است در معلومات غیر مسلمین از فقه اسلام، غالباً جایی ندارد در کتب استدلالی فقه که از سوی غیر شیعه تدوین می‏شود آرای آن غالباً مورد سکوت و غفلت است در دائرةالمعارف‏های جهانی و حتی اسلامی آرای آن غالباً در ردیف آرای فقهیِ مذاهب مهجور قرار می‏گیرد. و این ستمی بزرگ است، هم به دانشی بدین وسعت و عمق و پیشرفت که شاید بتوان گفت: هیچ‏یک از مذاهب اسلامی به تنهایی دارای فقهی با این خصوصیات سه‏گانه نیستند، و هم به کسانی که می‏خواهند از آن بهره ببرند. معرفی این فقه و کشاندن آن به مجموعه‏های جهانی و کتب فقهی دیگر مذاهب اسلامی و مطالعات حقوقیِ مراکز علمی جهان، خدمتی به علم و به دانشمندان است و این کار باید به شیوه‏ی درست و منطقی انجام شود.

2 بهره‏برداری: بجز در احوال شخصیه و نیز در آنچه مربوط به فرد مسلمان است، فقه اسلامی و از جمله فقه شیعی، در طول قرنها، مورد بهره‏برداری قرار نمی‏گرفته است، پس از تشکیل جمهوری اسلامی، فقه شیعه یکسره در معرض عمل جامعه‏ی ایرانی است و به تبع آن، در همخوانی با موج همه‏جاییِ گرایش ملتها به اسلام، فقه سایر مذاهب نیز در برخی کشورها به جایگاه قانون‏گذاری نزدیک شده است.
با این همه هنوز توان عظیم فقه، در گره‏گشایی معضلات زندگی و حل نقاط کور در مناسبات اسلامی فرد و جامعه، به کار گرفته نشده و بعضاً، شناخته نشده است. پدیده‏های روز به روز زندگی در مقام استفهام و استفتاء از فقه اسلامی، طبعاً باید به پاسخی قانع‏کننده و حکمی قابل استدلال برسد. به علاوه، فقه امروز که از پیچیدگی در استدلال و ظرافت همراه با استحکام برخوردار است، می‏تواند در تکمیل و پیشرفت دانش حقوق، مورد بهره‏برداری قرار گیرد و راههای تازه‏ای را در برابر محققان مراکز حقوقی جهان بگشاید.

3 تکمیل: با پیشرفت فنی و صنعتی و علمیِ بشر که بر روی همه‏ی شئون زندگی وی اثر گذارده و سرعت حوادث و پدیده‏های نوین را نسبت به روزگار گذشته چند و چندین برابر کرده است، تعداد موضوعاتی که در معرض پاسخگویی فقه قرار می‏گیرند و فقه باید حکم شرعی آن‏ها را بیان کند نیز به همین نسبت افزایش می‏یابد. بی‏شک سرچشمه‏های فقه و نیز شیوه‏ی فقاهت برای فهم حکم این موضوعات کافی است، ولی شناخت موضوعیِ آن‏ها و تحقیق و تدقیق لازم برای تطبیق موضوع با عناوین کلی در فقه و استدلال مناسب و خلاصه بهترین روش برای درک حکم شرعی آن، کاری مهم و راهی دراز است. همچنین ای‏بسا موضوعاتی که در فقه مطرح گشته و حکم آن واضح است؛ ولی امروزه، موضوع چنان تحول و تطوری یافته که به آسانی نمی‏توان حکم آن را از آنچه در گذشته گفته شده است دانست. در چنین مواردی است که فقهای عصر باید با روشن‏بینی و احاطه‏ی علمی و پایبندی به روش فقاهت از یکسو، و آزاداندیشی و شجاعت علمی از سوی دیگر، مفاهیم جدیدی را در فقه، کشف کرده و احکام تازه‏ای را با استناد به کتاب و سنت، عرضه کنند. و این تکمیل فقه است. علاوه بر این‏ها، استفاده از سبکهای نوین در تدوین و نگارش کتب و رساله‏های فقهی، عمومی و تخصصی، و نیز استفاده از روشهای تحقیق فنی و علمیِ جدید و حتی استفاده از روشهای پیشرفته‏ی بحث علمی و به کار بردن ابزارهایی که امروز در تسهیل کار علمی دارای سهم مؤثری است، همه‏ی این‏ها به وظیفه‏ی تکمیل فقه کمک می‏کند.

آنچه باید صراحتاً اعلام کنیم آن است که تدوین دائرةالمعارف فقه بر مذهب امامیه در مورد هر سه وظیفه‏ی مذکور، اقدامی بزرگ و بسی مؤثر است. این طرح وسیع و ارزشمند در آن واحد می‏تواند هم به معرفی فقه شیعه و هم به بهره‏برداری علمی و عملی از آن و هم بالاخره به تکمیل و توسعه‏ی آن، خدمتی بزرگ بکند.1372/11/14

لینک ثابت
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی