newspart/index2
شهید سید عبدالاعلی‌ سبزواری / مرجع تقلید نجف / آیت‌الله‌ سبزواری
طراحی این صفحه تغییر کرده است، برای ارجاع به صفحه‌ی قبلی اینجا کلیک کنید.
تاثیر رهبری آیت‌الله سید عبدالاعلی سبزواری در قیام مردم عراق بر علیه رژیم بعث

ایشان [آیت‌الله سید عبدالاعلی سبزواری] از فقهای عالی‌مقام و از مدرسین و علمای بزرگی بودند که عمر با برکت خود را در نجف به تدریس و تحقیق و تربیت شاگردان و تألیف کتب سودمند و با ارزش گذرانیده بودند و دو کتاب بزرگ مبسوط در فقه و تفسیر از ایشان به طبع رسیده و به یادگار مانده است. در آخرین سالهای عمر شریف این روحانی بزرگوار حوادث خونین عراق و قیام فداکارانه‌ی مردم در برابر حکومت ستمگر بعثی پیش آمد که ایشان در رهبری و هدایت مردم دارای نقش و تأثیر بودند و بدین جهت پس از سرکوب قیام تا چندی در محنت فشارهای رژیم بعثی گذرانیدند و بنا بر مسموع جنازه‌ی مطهر ایشان نیز دیروز در نجف غریبانه تشییع و دفن شده و از حضور مردم و طلاب و علمای حوزه‌ی نجف در آن مراسم ممانعت شده است.1372/05/27
لینک ثابت
پیام تسلیت به مناسبت ارتحال آیت‌الله العظمی سید عبدالاعلی سبزواری

بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم‌
انالله‌واناالیه‌ راجعون‌
با تأسف‌ و اندوه‌ اطلاع‌ یافتیم‌ که‌ آیت‌الله‌ العظمی آقای حاج‌ سید عبدالاعلی سبزواری که‌ از مراجع‌ معظم‌ تقلید ساکن‌ نجف‌ اشرف‌ بودند دیروز دار فانی را وداع‌ کرده‌ به‌ جوار رحمت‌ الهی پیوسته‌اند.
ایشان‌ از فقهای عالی مقام‌ و از مدرسین‌ و علمای بزرگی بودند که‌ عمر با برکت‌ خود را در نجف‌ به‌ تدریس‌ و تحقیق‌ و تربیت‌ شاگردان‌ و تألیف‌ کتب‌ سودمند و با ارزش‌ گذرانیده‌ بودند و دو کتاب‌ بزرگ‌ و مبسوط در فقه‌ و تفسیر از ایشان‌ به‌ طبع‌ رسیده‌ و به‌ یادگار مانده‌ است.
در آخرین‌ سالهای عمر شریف‌ این‌ روحانی بزرگوار حوادث‌ خونین‌ عراق‌ و قیام‌ فداکارانه‌ی مردم‌ در برابر حکومت‌ ستمگر بعثی پیش‌ آمد که‌ ایشان‌ در رهبری و هدایت‌ مردم‌ دارای نقش‌ و تأثیر بودند. و بدین‌ جهت‌ پس‌ از سرکوب‌ قیام‌ تا چندی در محنت‌ فشارهای رژیم‌ بعثی گذرانیدند و بنا بر مسموع‌ جنازه‌ی مطهر ایشان‌ نیز دیروز در نجف‌ غریبانه‌ تشییع‌ و دفن‌ شده‌ و از حضور مردم‌ و طلاب‌ و علمای حوزه‌ نجف‌ در آن‌ مراسم‌ ممانعت‌ شده‌ است.
اینجانب‌ این‌ حادثه‌ی تأسف‌‌بار را به‌ پیشگاه‌ حضرت‌ بقیةالله‌ الاعظم‌ روحیفداه‌ و به‌ مراجع‌ معظم‌ تقلید و حوزه‌های علمیه‌ و کسان‌ و ارادتمندان‌ و مقلدین‌ ایشان‌ و بخصوص‌ فرزندان‌ محترم‌ و خانواده‌ معزز ایشان‌ تسلیت‌ عرض‌ کرده‌ از خداوند متعال‌ علو درجات‌ برای ایشان‌ مسئلت‌ مینمایم.
سید علی حسینی خامنه‌ای
۲۸ صفر ۱۴۱۴
برابر ۲۷ مرداد ۱۳۷۲1372/05/27


1 ) سوره مبارکه البقرة آیه 156
الَّذينَ إِذا أَصابَتهُم مُصيبَةٌ قالوا إِنّا لِلَّهِ وَإِنّا إِلَيهِ راجِعونَ
ترجمه:
آنها که هر گاه مصیبتی به ایشان می‌رسد، می‌گویند: «ما از آنِ خدائیم؛ و به سوی او بازمی‌گردیم!»
لینک ثابت
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی