newspart/index2
سینما / سینماگران/تلویزیون / فیلم/ فیلم‌سازی
طراحی این صفحه تغییر کرده است، برای ارجاع به صفحه‌ی قبلی اینجا کلیک کنید.
برنامه‌ریزی دشمن برای ازبین بردن عقبه مردمی جبهه انقلاب به‌وسیله سینما، مطبوعات و رادیو تلویزیون

آن‌طور که من احساس کرده‌ام و از مجموع کارهایى که دارد مى‌شود، فهمیده‌ام، این است که حمله‌ى همه‌جانبه‌یى سازماندهى شده است. طبیعى بود که انقلاب در آغاز، روشنفکرجماعتِ اهل هنرِ اهل کارهاى روشنفکرى‌یى را که با دین و ایمان و روحانیت و تقوا و امثال اینها سر و کارى نداشتند، نتواند جذب کند. البته بعضیشان جذب انقلاب شدند؛ چون وجدانهاى بیدارى داشتند که آنها را جذب انقلاب کرد؛ عده‌یى هم کنار ماندند و انقلاب نتوانست آنها را جذب کند.
 در سالهاى اول انقلاب، اینها جرأت نفس کشیدن نداشتند. این جماعت - که من از پیش از انقلاب هم از نزدیک آنها را خیلى مى‌شناختم و از روحیات و خصلتهایشان آگاه بودم - طبیعتشان این است که اهل خطر و اهل وارد شدن به صحنه‌هاى سخت و دشوار و خطرناک نیستند. اوایل انقلاب، آن طوفان انقلاب اینها را وادار کرده بود که به خانه‌هایشان بروند؛ حداکثر در پشت درهاى بسته درد دلى با همدیگر بکنند. تدریجاً که نشریه‌یى راه انداختند، قلمى زدند، در جایى حرفى زدند، کسى به نفعشان چیزى گفت، یک جا شعرى درآوردند و کسى اعتراضى نکرد، اینها دیدند مثل این‌که در این فضا مى‌شود سازماندهى کرد و کارى انجام داد.
 آن کارى که مى‌خواهند بکنند، این است که پشت جبهه‌ى انقلاب را کلاً در بازوهاى خودشان بگیرند. پشت جبهه‌ى انقلاب، مردمند. خط مقدم مسؤولانند، بعد وابستگان شدید به مسؤولان، بعداً هم خیل انبوه آحاد ملت. اینها فکر کردند که اگر ما بتوانیم کمندى دور این خیل انبوهى که پشت سر مسؤولانند، بیندازیم و اینها را در اختیار بگیریم، همه چیز حل خواهد شد.
 البته این درست است که اگر چنین چیزى را بتوانند، ضربه‌ى محکمى به انقلاب خواهد خورد. اگر بتوانند فکر و ذکر و دل و هوى‌ و هوس و احیاناً تشخیص عقلانى آن کسانى که پشت جبهه هستند، به سمتى جذب کنند، اینها را در بین دو بازوى خودشان گرفته‌اند. این درست است؛ اما این‌که آیا مى‌توانند یا نه، به نظر ما برآوردشان، برآورد ساده‌لوحانه‌یى است. خیال کردند که مى‌توانند و شروع کردند؛ هدف این است.
 احساس مى‌شود که در سینما، در مطبوعات، حتّى در رادیو تلویزیون - که متعلق به دولت است، اما بالاخره عناصر آن‌طورى در آن‌جا حضور دارند - در سالنهاى فرهنگى، در جشنواره‌ها و در جابه‌جاى مناطق فرهنگى، یک بخش یا یک مهره از آن مجموعه در آن‌جا حاضر است و دارند کار مى‌کنند. اول هم فرهنگى محض حرکت کردند، اما حالا سیاسیش هم کرده‌اند. به دولت انتقاد بکنند، به نظام انتقاد بکنند، روى گذشته‌ى نظام علامت سؤال بگذارند. این کار انجام شده است. این کار، کار بسیار خطرناکى است.1370/05/23

لینک ثابت
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی