newspart/index2
عصر امام خمینی / دوران امام خمینی
طراحی این صفحه تغییر کرده است، برای ارجاع به صفحه‌ی قبلی اینجا کلیک کنید.
عصر امام خمینی

من امروز مایلم یك نكته را در باب انقلابمان و در باب تأثیر عمل این عبد صالح خدا، به ملت ایران و به ملتهای مسلمان عالم و به همه‌ی كسانی كه در سطح جهان، نامی از انقلاب ما و از امام خمینیِ بزرگ ما شنیده‌اند، بگویم. این، مبنا و قاعده‌ی حركت ماست. بر اساس همین بینش، ما زندگی و مبارزه و حركت می‌كنیم. آن جمله این است كه‌ با انقلاب اسلامی در ایران و با تشكیل نظام اسلامی در این نقطه‌ی از عالم و با مبارزات طولانی‌یی كه ملت ما پشت سر رهبر عظیم‌الشّأنش، برای حفاظت از انقلاب و اسلام انجام داد، عصر جدیدی با خصوصیاتی متمایز با دوران قبل، در عالم به وجود آمد. قدرتهای مادّی دنیا، چه بخواهند و چه نخواهند؛ امریكا چه بخواهد و چه نخواهد، این دوران در دنیا آغاز شده و پیش هم رفته است و تأثیرات این عصر جدید، روی ملتها و دولتهای ضعیف و نیز روی دولتهای قوی و ابرقدرت‌ها محسوس است.
وقتی عصر جدیدی در تاریخ بشر آغاز می‌شود، هیچ‌كس نمی‌تواند خود را از تأثیرات آن عصر بركنار بدارد. دوران گذشته‌ی تاریخ بشر هم همین‌طور بوده است. هیچ‌كس ممكن نیست خودش را از تأثیرات دورانی كه با پایه‌های محكم الهی و انسانی در جهان شروع شده، دور بدارد. ما می‌خواهیم این را اعلام بكنیم. اگرچه بسیاری از ملتها و دولتهای سطح زمین، تحت تأثیر این عصر جدید قرار گرفتند، حتّی نقشه‌ی سیاسی دنیا عوض شده است، اما توقع نداریم كه تحلیل‌گران و قضاوت‌كنندگانِ قدرتمند و سیاسی عالم اقرار كنند كه این عصر آغاز شده است. آن‌ها اعتراف نمی‌كنند كه دوران جدیدی آغاز شده است؛ اما تحت تأثیر این دوران قرار گرفته‌اند و آن را احساس می‌كنند. این عصر و این دوران جدید را باید «دوران‌ امام‌ خمینی» نامید.
چند خصوصیت در این دوران هست كه از آن تفكیك‌ناپذیر است:
یكی از این خصوصیتها، گسترش اعتقاد و باورهای مذهبی است. بعد از آنكه سیاست قدرت و نظام سلطه‌ی جهانی این بود كه دین و معنویت را بكلی از زندگی مردم حذف كند و جامعه‌ی بشری را یك جامعه‌ی بی‌دین و بی‌ایمان و بی‌اعتقاد به ارزشهای الهی تربیت نماید، این دوران جدید، درست به‌عكس آن سیاستها عمل كرده است. نه فقط در ایران یا در كشورهای اسلامی، مردم به باورهای دینی برگشتند، بلكه در سطح جهان و در میان جوامعی كه دهها سال ضد مذهب زندگی كرده بودند، اعتقاد مذهبی و گرایش معنوی رشد كرده است.
البته آینده‌ی این حركت، به این ترتیب خواهد بود كه هرجا معنویتی عمیق‌تر و خالص‌تر و سالم‌تر و منطبق‌تر با فطرت بشر باشد، جاذبه‌ی بیشتری برای ملتها خواهد داشت. آن روزی كه دین و معنویت، ضد ارزش به حساب می‌آمد و مورد استهزا قرار داده می‌شد، گذشت. امروز، بی‌دینی و بی‌ایمانی و تهی بودن از اعتقاد معنوی، یك ضد ارزش است. در بسیاری از نقاط عالم، این كار انجام گرفته و در بسیاری دیگر هم انجام خواهد گرفت. این، یكی از ویژگیهای عصر جدیدی است كه این مرد بزرگ، پرچم آن را در دنیا برافراشت و درحالی‌كه كسی باور نمی‌كرد، داعیه‌ی آن را سرداد و دلها را به آن متوجه كرد.
خصوصیت دیگر این عصر جدید، معنا بخشیدن به ارزش انسانها و حضور مؤثر توده‌های میلیونی مردم است. در دوران جدیدی كه به‌وسیله‌ی امام ما آغاز شده است و دایره‌ی آن محدود به ایران هم نیست، توده‌های مردم، اصل و تعیین‌كننده و تصمیم‌گیرنده‌اند و آن‌ها هستند كه جریانها را هدایت می‌كنند. در گذشته، ما انقلاب‌های زیادی را سراغ داریم كه با احساسات مردم به پیش رفته است؛ اما امروز وضع فرق می‌كند. امروز، در دنیایی كه دهها سال بعد از جنگ دوم بین‌المللی، قدرتهای مسلط بر عالم، همه‌ی مردم دنیا را عادت داده بودند كه تسلیم خواسته‌های آن‌ها باشند و در مقابل اراده‌ی قدرتهای جهانی حرفی نزنند و اراده‌ای از خودشان بروز ندهند، ناگهان شما می‌بینید كه در كشورهای اروپای شرقی، توده‌های میلیونی مردم، با همان سبكی حركت می‌كنند و به میدان می‌آیند كه ملت مسلمان ما، در مقابله و معارضه‌ی با رژیم ستم‌شاهی وارد میدان شدند. به تعبیر دیگر، مشخصه‌ی انسانیِ این دوران و عصر جدید، عبارت از پیروزی خون بر شمشیر است؛ یعنی در این دوران جدید همچنان كه در ایران اتفاق افتاد آحاد مردم بدون تجهیزات و سلاح، فقط با جسم و جان خودشان به میدان آمدند و فضا را بر حكومت غاصب و ظالم تنگ كردند. این روش، امروز در دنیا روش شناخته‌شده‌یی است. قدرت حضور توده‌های مردم، و لو بدون سلاح، امروز در دنیا معلوم شده است.
قدرتها باید بدانند كه بعد از این، در هیچ جای دنیا، علی‌رغم خواست توده‌های میلیونی مردم، نمی‌شود حكومت را ادامه داد. هرچه این موج در دنیا گسترش پیدا بكند، كار بر سلطه‌های غیر قانونی و ظالمانه و غیر بشری، سخت‌تر خواهد شد. این، آن حركتی بود كه امام بزرگوار ما، به بركت آگاهی و ایمان این ملت، در كشور ایران انجام داد و الگویی برای دنیا شد. لذا شما می‌بینید كه بعد از سالها، داخل سرزمینهای اشغالی، ملت مظلوم فلسطین قیام می‌كنند و علی‌رغم شدت و سطوت دولت غاصب و ظالم صهیونیستی، كار را پیش می‌برند.
از جمله خصوصیات دیگر عصر جدیدی كه امام بزرگوار و انقلاب ما در سطح جهان به وجود آوردند، عبارت از اصل آزادی از سلطه و تصرف و نفوذ قدرتهای بزرگ است؛ یعنی همان چیزی كه در انقلاب ما، به عنوان اصل «نه شرقی و نه غربی» شناخته شد. تقریباً در همه‌ی انقلاب‌های بزرگی كه در قرن بیستم در دنیا اتفاق افتاد، وقتی‌
ملتها یا گروههای مبارز، كار خودشان را آغاز می‌كردند و مبارزه را علیه یك سلطه و یك قدرت، مختصری پیش می‌بردند، خودشان را به یك قدرت دیگر وصل می‌كردند. اینكه یك ملت، با اتكای به خود و با توكل به خدا، در مقابله با یك قدرت ظالم، به هیچ‌كس و هیچ قدرت اعتماد و اتكا نكند، راهی بود كه ملت ایران به رهبری امام بزرگوار آغاز كردند و امروز در دنیا، این راه بتدریج رهروان زیادی پیدا می‌كند.
این دوران جدید كه امام ما آن را با قیام و ایستادگی و اتكال به خدا و تكریم و تعظیم نسبت به ارزشهای معنوی و با اعتمادش به آحاد مردم آغاز كرد، إن شاء اللّه ملتها را از شرّ سلطه‌های جهانی نجات خواهد داد و دوران زوال قدرتهای بزرگ مادّی جهانی را نزدیك خواهد كرد. این، از بركات آن بزرگوار است. ملت ما، پشت سر رهبر باعظمت و استثنایی خود، اولین ملتی بود كه قدم در این دوران جدید گذاشت و پایه‌های آن را مستحكم كرد و با مقاومت خود، برای ملتهای دنیا، شاهدی بر صدق این ادعاها شد.
انقلاب بزرگ ما، خصوصیاتی مخصوص به خود داشت. این خصوصیات كه بارها هم در تحلیلهای ملت ما و آشنایان با انقلاب تكرار شده، اولین بار در یك انقلاب مشاهده می‌شد: تكیه‌ی به اسلام، هدف‌گیری ایجاد حكومت اسلامی، تجدید نظر در مفاهیم سیاسی عالم مثل آزادی و استقلال و عدالت اجتماعی و چیزهای دیگر و حركت به سمت دنیا و جامعه‌ای كه بر پایه‌ی ارزشهای اسلامی بنا شده باشد.1369/03/14

لینک ثابت
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی