newspart/index2
نهضت امام خمینی / انقلاب اسلامی / امام خمینی(ره) / نهضت امام/ نهضت اسلامی
طراحی این صفحه تغییر کرده است، برای ارجاع به صفحه‌ی قبلی اینجا کلیک کنید.
نهضت امام خمینی

براستی بنیان ارزشهای مادّی در دنیا لرزیده است. رهبر كمونیست كشوری دوردست با قدرت مادّی بالا و دارای پیشرفتهای زیاد می‌گوید: خواهش می‌كنم كتابی درباره‌ی اسلام بدهید تا مطالعه كنم(!) قبل از پیروزی انقلاب، شما نمی‌توانستید بِزور دست جوانی كه باد ماركسیسم به دماغش خورده بود، یك جلد كتاب اسلامی بدهید و بگویید این كتاب را مطالعه كن! ما با زحمت زیاد و هزار كلام شیرین، تعدادی جوان را گرد هم جمع می‌كردیم، تا چند كلمه از مبانی اسلام را به صورت شفاهی و یا كتبی به گوش و دل آنها برسانیم؛ ولی باز هم نمی‌رسید. در آن روزها همه‌ی ما - حوزه‌های علمیه، علما و مدرّسان و فضلا - بودیم، ولی عملاً به نتیجه‌ی دلخواه نمی‌رسیدیم. سرانجام به بركت قیام امام(ره)، ملت ایران و دنیا تكان خوردند و دگرگونی عظیمی در افكار و اندیشه‌های مردم و جوانها به وجود آمد.
امروز نماینده‌ی مجلس یك كشور مادّی كه هفتاد سال برمبنای ماتریالیسم دیالكتیك اداره شده است، به من می‌گوید: به بركت امام شما، در پارلمان كشورم سخنرانیها با «بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم» شروع می‌شود. شخصیتهای معروف فكری دنیا نیز نسبت به آنچه كه در مشت این مرد بزرگ بود و بر دنیا عرضه می‌كرد، احساس عطش می‌كنند. بنابراین، با حركت آن رهبر عزیز، بنیاد ارزشها و قراردادها و مسلّمات مادّی تكان خورد و دگرگون شد.
مسأله این نیست كه ما چند شرابخانه را در مملكتمان بستیم و نگذاشتیم فلان منكر انجام بگیرد؛ اینها ظواهر كار و پدیدارهای قضیه است؛ عمق كار خیلی از اینها بیشتر است. به بركت قیام این مرد، دنیا و ایران تكان خورد. هرچند ما نقش ملت ایران را در انقلاب، نقش اول و درجه‌ی یك می‌دانیم، اما چه كسی این ملت را این‌گونه هدایت كرد؟ چه كسی این‌همه سرچشمه را در آنها به جوشش در آورد و این‌همه استعداد را زنده كرد؟ آیا غیر از آن روح بزرگ و آن انسان عظیم، كس دیگری بود؟
عظمت كار او، به ارتباطش با خدا و تهذیب نفس او برمی گردد. امام(ره) یك انسان مهذب بود. دشمنان داخلی و خارجی او نیز این ویژگی را قبول داشتند و اعتراف می‌كردند كه او آدم مؤمنی است. آن گروگان امریكایی كه چهارصد و چهل و چهار روز در ایران اسیر بوده و طبیعتاً همه‌ی آن ماجراها را از چشم امام می‌دیده است، مصاحبه می‌كند و می‌گوید: من از كسانی نیستم كه از فوت امام خوشحال شوم. او ارزشهای اخلاقی مخصوص خودش را داشت و هیچ‌كس در حد او نبود.1368/03/22

لینک ثابت
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی