حج / ارکان حج/برکات حج/ابراهیم/طواف/صفا/مروه/عرفات
حاجیان، اجابت کنندگات دعوت الهی
«یا قومنا اجیبوا داعی اللَّه و آمنوا به، یغفرلکم من ذنوبکم و یجرکم من عذاب الیم.»(1)
بار دیگر اجابت کنندگان دعوت الهی - لبیکگویان و هرولهکنان - خود را به خانهی دوست رساندهاند. موسم حج فرا رسیده و عرصهی شوق و نیاز، به روی دلدادگان صفا و معنویت، گشوده شده است. اینک خانهی خدا و قبلهی دلها پیش روی شما است، عرفات و مشعر آراسته برای جوشش سرچشمهی ذکر و معرفت است، منی و صفا آموزندهی سعی و تلاش در قرب به خدا و رمی شیطان است، اینک فرصت خودسازی و بهرهگیری از این آبشار زلال توحید و وحدت فرا رسیده است. لبیکی را که در آغاز احرام بر زبان راندهاید، در دل خویش راسخ کنید و دعوت خدا را که با سفر به حریم دوست اجابت کردهاید، با تأمُّل در معنا و هدف حج، از سود و ذخیرهی هرچه افزونتر، برخوردار سازید.1383/10/29
1 )
سوره مبارکه الأحقاف آیه 31
يا قَومَنا أَجيبوا داعِيَ اللَّهِ وَآمِنوا بِهِ يَغفِر لَكُم مِن ذُنوبِكُم وَيُجِركُم مِن عَذابٍ أَليمٍ
ترجمه:
ای قوم ما! دعوت کننده الهی را اجابت کنید و به او ایمان آورید تا گناهانتان را ببخشد و شما را از عذابی دردناک پناه دهد!
لینک ثابت
دعوت الهی به حج برای آن است که مؤمنان خود را در کنار یکدیگر ببینند و نُمادی از وحدت پیکرهی مسلمین را به چشم خود بنگرند.1383/10/29
لینک ثابت
حج برای تقرب دستجمعی به خدا و بَرائت دستجمعی از شیاطین اِنْس و جِن است.1383/10/29
لینک ثابت
عرفات و مَشْعَر آراسته برای جوشش سرچشمهی ذکر و معرفت است.1383/10/29
لینک ثابت
مِنی و صَفا آموزندهی سعی و تلاش در قرب به خدا و رمی شیطان است.1383/10/29
لینک ثابت
حج ، تمرین اتحاد و پیوستگىِ امت اسلامی است.1383/10/29
لینک ثابت
فریضهی حج، آنگاه که با معرفت و هوشیارانه به جای آورده شود، به مسلمان حج گزار و به امت بزرگ اسلامی فیض میبخشد.1383/10/29
لینک ثابت
فریضهی حج، آنگاه که با معرفت و هوشیارانه به جای آورده شود، حاجی را به صفا و پاکی و معنویت سوق میدهد.1383/10/29
لینک ثابت
فریضهی حج، آنگاه که با معرفت و هوشیارانه به جای آورده شود، امت را به اِتّحاد و عِزّت و اِقتدار نزدیک میکند.1383/10/29
لینک ثابت
موسم حج فرا رسیده و عرصهی شوق و نیاز، به روی دلدادگان صفا و معنویت، گشوده شده است. اینک خانهی خدا و قبلهی دلها پیش روی شما است، عرفات و مَشْعَر آراسته برای جوشش سرچشمهی ذکر و معرفت است، مِنی و صَفا آموزندهی سعی و تلاش در قُرب به خدا و رَمْىِ شیطان است، اینک فرصت خودسازی و بهرهگیری از این آبشار زُلال توحید و وحدت فرا رسیده است. لبیکی را که در آغاز اِحرام بر زبان راندهاید، در دل خویش راسخ کنید و دعوت خدا را که با سفر به حریم دوست اجابت کردهاید، با تأمُّل در معنا و هدف حج، از سود و ذخیرهی هرچه افزونتر، برخوردار سازید.1383/10/29
لینک ثابت
گام اول برای حاجیان، خودسازی است. اِحرام و طواف و نماز، مَشْعَر و عرفات و مِنی، قربانی و رَمْی و حَلْقْ، همه و همه، مظاهر خشوع و فروتنی انسان در برابر خداوند و جایگاه ذکر و تَضَرُّع و تقُّرب به او است. این مناسک پرمعنی را نباید از سر غفلت گذرانید. مسافر دیار حج، در همهی این مراسم باید خود را در محضر حق متعال بداند، خود را در انبوه متراکم جمع، با محبوب تنها ببیند، با او راز و نیاز کند، از او بخواهد و به او دل ببندد، شیطان و هوا را از دل خویش براند، و زنگار حِرص و حَسَد و جُبْن و شهوت را از خویش بِزُداید. خدا را بر هدایت و نعمتش سپاس گوید، دل را بر مجاهدت در راه خدا، رام کند، مهربانی به مؤمنان و بیزاری از معاندان و حق ستیزان را در دل بپروراند، عزم خویش را بر اِصلاح خود و اِصلاح دنیای پیرامون خود استوار سازد، و با خدای خود بر آبادی دنیا و آخرت، پیمان بندد.1383/10/29
لینک ثابت
حج، یک حرکت دستجمعی است. دعوت الهی به حج برای آن است که مؤمنان خود را در کنار یکدیگر ببینند و نُمادی از وحدت پیکرهی مسلمین را به چشم خود بنگرند. حج برای تقرب دستجمعی به خدا و بَرائت دستجمعی از شیاطین اِنْس و جِن است. تمرین اتحاد و پیوستگىِ امت اسلامی است. و امت اسلامی هرگز مانند امروز به این برادری بایکدیگر و برائت عَلَنی از مُشْرِکین و مستکبرین، نیاز نداشته است.1383/10/29
لینک ثابت