news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1371/05/07

دیدار جمعی از روحانیون استان تهران با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار علماء، روحانیان، ائمه جماعات و وعاظ استان تهران با ایشان طی سخنان مهمی با استناد به درسهایی از واقعه ی عاشورا بر ضرورت شناخت دشمن اصلی و وظایف اساسی و مهم مسلمین در برخورد با آن تأکید کردند و از سلطه فرهنگی، نظامی، سیاسی و اقتصادی کفر و استکبار بعنوان بزرگترین خطر تهدید کننده ی اسلام و مسلمین نام بردند.

مقام معظم رهبری با تأکید بر اهمیت برخورداری مسلمین از شناخت صحیح و واقعی نسبت به تکالیف و وظایف اساسی خود در مقاطع مختلف فرمودند: حسین بن علی(ع) با قیام خود به مسلمانان فهماند که در چنان شرایطی مبارزه با اصل قدرت طاغوتی و اقدام برای نجات انسانها از سلطه ی شیطانی و اهریمنی او، واجب ترین کارهاست و وظایف مهم دیگر باید فدای این وظیفه مهم تر شود. در هر زمان دشمن خاصی، جهان اسلام و مسلمین را تهدید میکند و بدون تردید اگر در شناخت دشمن اشتباه شود خسارتهای جبران ناپذیری بر مسلمانان تحمیل خواهد شد و ما امروز مصمم هستیم هوشیاری، توجه ، دشمن شناسی و تکلیف شناسی را در حد اعلای آن برای جهانِ اسلام به ویژه ملت مسلمان ایران تدارک ببینیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای لزوم پرهیز از اشتباه در شناخت دشمنِ واقعی و اصلی را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: تشکیل حکومت اسلامی و برافراشته شدن پرچم اسلام در ایران، واقعه ی بی سابقه ای در تاریخ اسلام است. لذا ما حق نداریم در شناخت دشمن و آگاهی نسبت به تهاجم او دچار اشتباه شویم. جهت حرکت جامعه اسلامی ما باید همان جهت ضد استکباری و ضد سلطه ی جهانی که امروز بر همه ی جهان اسلام پنجه افکنده است باشد. زیرا سلطه جهانی کفر و استکبار دشمن اساسی، خطر بنیان کن و بزرگترین تهدید کننده ی اسلام و مسلمین است.

رهبر انقلاب اسلامی از دولت جبار و متجاوز آمریکا بعنوان سردمدار استکبار جهانی یاد کردند و فرمودند: آمریکا و قدرتهای کوچک و بزرگ هم پیمان او به دلیل خصومت دیرینه و اصطکاک منافع خود با اسلام و یا هراس از آن، دشمن ایران اسلامی هستند و اینکه آنان از دشمنی با جمهوری اسلامی ایران دست بر داشته اند، تصور اشتباهی است.

مقام معظم رهبری به کشتار مسلمانان بوسنی هرزگوین در قلب اروپا اشاره کردند و فرمودند: سیاست اروپا در برابر قتل عام مسلمانان بوسنی هرزگوین نشان میدهد که آنان قصد دارند مسلمانان را در آن منطقه بکلی از بین ببرند و از تشکیل یک کشور مسلمان در قلب اروپا جلوگیری کنند و این خطر وجود دارد که درآینده هر مجموعه ای از مسلمانان در داخل اروپا در معرض اینگونه فشارها قرار گیرند. ما به شدت نگران سرنوشت ملت مسلمانان و برادر خود در بوسنی هرزگوین هستیم و حمایتها و پشتیبانی های همه جانبه ای را از مردم مسلمان این کشور بعمل آورده ایم.اما این حمایتها را کافی نمی دانیم و جهان اسلام برای دفاع از این ملت مظلوم باید وارد عمل شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از فشار قدرتهای بزرگ بر جمهوری اسلامی ایران به عنوان بالاترین مظهر دشمنی آنان با اسلام نام بردند و افزودند: اسلام انقلابی و مسلمانان برخوردار از آگاهی و بیداری که در راه ایجاد دنیایی بر اساس معیارهای صحیح از هیچ مانعی نمی هراسند، هدف حداکثر بغض اسکتبار جهانی قرار دارند. امروز دشمنان اسلام، تهاجم کم سابقه ای را در زمینه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی علیه ما تدارک دیده اند. لذا جامعه ی اسلامی باید بصورتی زنده و پرتحرک، هوشیار، آسیب ناپذیر و پرامید به مقاومت خود ادامه دهد.

رهبر انقلاب اسلامی دربخش دیگری از بیاناتشان عمل به تکلیف شرعی امر به معروف و نهی از منکر را موجب قوام حکومت اسلامی دانستند و فرمودند: آگاهی و شناخت آحاد یک ملت نسبت به معروف و منکر به معنای وجود نظارت، حضور و همکاری عمومی در جامعه اسلامی است. امر به معروف و نهی از منکر یک واجب بزرگ الهی برای عموم مسلمانان است و قشرهای مختلف باید جایگاه خود را در مورد آن پیدا کنند و در صحنه حضور همیشگی داشته باشند.

مقام معظم رهبری از تخلف ها و جرائمی که پایه های نظام اسلامی را سست میکند، به عنوان بزرگترین تخلف ها نام بردند و فرمودند: مأیوس کردن دلهای امیدوار، کج نشان دادن راه راست، گمراه کردن انسانهای مؤمن و با اخلاص، سوء استفاده از اوضاع در جامعه ی اسلامی، کمک به دشمنان از طریق مخالفت با احکام و مقررات اسلامی و تلاش برای ایجاد بی تفاوتی به فساد کشاندن نسل مؤمن، از جمله منکرات جامعه ی ما هستند و باید درمحیط های مختلف نهی از منکرات اخلاقی، سیاسی و اقتصادی ترویج شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان آمادگی برای انجام تکلیف الهی را یک ارزش انقلابی خواندند و افزودند: در نظام اسلامی افراد برخوردار از روحیه حزب‌اللهی بر کسانی که فاقد چنین روحیه ای هستند ترجیح دارند. مدیران، استادان و صاحب منصبان، فرماندهان، هنرمندان و نویسندگان ما باید حزب اللهی باشند و در محیط های مختلف، عناصر حزب‌اللهی باید حضور برجسته ای داشته باشند و این ارزش باید به طور عملی در دستگاههای اجرایی و قضایی مورد توجه قرار گیرد. زیرا دستگاه اداری سالم زمانی کارآیی بیشتری خواهد داشت که در آن عناصر مهم، صالح و به معنای واقعی حزب‌اللهی وجود داشته باشد.

بر پایه همین گزارش در این دیدار که آیت‌الله مهدوی‌کنی، ائمه جماعات تهران، قم، شهر ری و کرج به همراه اعضای مرکز رسیدگی به امور مساجد، مبلغین و روحانیون سازمان تبلیغات اسلامی، روحانیون دفاتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اعضاء جامعه ی روحانیت و مجمع روحانیون مبارز تهران حضورداشتند، حجةالاسلام والمسلمین فلسفی طی سخنان کوتاهی به بیان نقش و تأثیر امر به معروف و نهی از منکر در حفظ سلامت جامعه اسلامی پرداخت و طی آن گفت: در پرتو اسلام بقای استقلال، آزادی و قطع دست سلطه گران مستکبر تضمین شده خواهد بود و ما باید همواره چهره ی اسلام را در این مملکت زنده نگه داریم. وی در سخنان خود همچنین تأکید کرد که روحانیت در اجرای رهنمودهای حیات بخش مقام معظم رهبری درزمینه ی امر به معروف و نهی از منکر همچون گذشته پیشتاز خواهد بود.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی