news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1368/05/31

دیدار وزیر و کارکنان وزارت امور خارجه با رهبر انقلاب

حضرت آیةا... خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در دیدار وزیر، معاونین و مدیران کل وزارت امور خارجه و نیز سفرا و رؤسای نمایندگی های سیاسی کشورمان درخارج با ایشان بر لزوم ادامه پایبندی به اصول و روش های انقلابی اسلامی همچون گذشته در سیاست خارجی تأکید فرمودند.

 در این دیدار رهبر کشورمان با ارائه رهنمودهائی به نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای گوناگون جهان به نقش و اهمیت دیپلماسی در تعیین سرنوشت یک کشور اشاره کردند و افزودند: ما در عالم دیپلماسی دچار یک جنگ تحمیلی و ناخواسته شده ایم و اکنون صهیونیزم سیاسی و قدرت های استکباری نظیر آمریکا و همپیمانانش در سراسر جهان که نه فقط با اسلام بلکه با اصل دیانت مخالفند تمامی امکاناتشان را بر روی دیپلماسی ما متمرکز کرده اند و جمهوری اسلامی ایران در صحنه سیاست بین المللی یک تنه در برابر تمام کسانی قرار گرفته که به خودی خود با ما مسأله سیاسی نداشتند بلکه اسلام، مسأله مورد اختلاف آنها با ماست.

ولی امر مسلمین فرمودند: با آنکه تشکیلات دیپلماسی ما از صفر شروع کرده ولی در عین حال به رشد ذهنی و سیاسی خوبی دست یافته و میدان داری سیاسی و موضع گیری های وزارت امور خارجه کشورمان طی چند سال اخیر راه صحیح دیپلماسی انقلابی و اسلامی را ترسیم کرده است. رهبر انقلاب اسلامی در ادامه رهنمودهایشان ضرورت جهت گیری های اسلامی در سیاست خارجی کشورمان را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: ما در دیپلماسی انقلابی و اسلامی خود به هیچ وجه نباید نسبت به دشمن از موضع ضعف و رعب برخورد کنیم بلکه با حاکم کردن عقل و منطق در تصمیم گیری هایمان باید کاملا شجاعانه و قدرتمندانه با قدرت های بزرگ مواجه شویم. انقلابیگری در صحنه سیاسی به این معناست که ما مواضع اسلامی و انقلابی خود را قاطعانه وبدون دل بستن به برخی از چهره های امید بخش کاذب حفظ کنیم و این خط صحیح دیپلماسی ماست.

حضرت آیةالله خامنه‌ای به رضایت حضرت امام خمینی قدس سره رهبر کبیر انقلاب اسلامی از وزارت امور خارجه و خط کلی دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند وفرمودند: امام بزرگوارمان رضوان الله تعالی علیه، آن شخصیت حکیم و دور اندیش و نافذ البصیره، بارها رضایت و پشتیبانی خود را از وزارت امور خارجه ابراز فرموده و با رضایت کامل از خط کلی دیپلماسی جمهوری اسلامی از ما جدا شدند.

ابهتی که اکنون در دنیا از نظام جمهوری اسلامی وجود دارد و نیز توفیقی که دیپلماسی ما به آن دست یافته از تقید و پایبندی اسلامی نمایندگان سیاسی ما ناشی می شود و تقیدات اسلامی باید بطور صد در صد حفظ شود زیرا قوام شخصیت سفرا و نمایندگان سیاسی و دیپلماسی ما به آن بستگی دارد.

ایشان با بیان این مطلب که سفرای جمهوری اسلامی ایران باید مستغنی، متدین، آزاد، انقلابی و نفوذ ناپذیر باشند به تشریح سیاست خارجی کشورمان پرداختند و فرمودند: سیاست خارجی ما در آینده تغییر نخواهد کرد و همانند گذشته ادامه خواهیم داد. ما بارها تصریح کرده ایم که سیاست خارجی ما مبتنی بر منافع طرفین و عدم زورگوئی و سلطه گری و نیز بر اساس حفظ اصل تغییر ناپذیر و زیربنائی نه شرقی و نه غربی می باشد. ما برای ارتباط سالم و به دور از تکلف و تحمیل جز درمواردی که استثناکرده ایم، آماده می باشیم.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در پایان بیاناتشان نمایندگان سیاسی کشورمان در کشورهای مختلف جهان را به حرکت در جهت استحکام ارتباطات بر مبنای تفکر و عقیده ی اسلامی فراخواندند.

در این دیدار آقای دکتر علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان نیز طی سخنان کوتاهی به برگزاری سمینار سفرا و نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و با بیان نقش فعال و حضور جدی جمهوری اسلامی ایران در صحنه های بین المللی گفت: ما بخش اعظم توفیقات خود را مرهون رهنمودها و پشتیبانی های حضرتعالی می دانیم و بایستی امکانات لازم را برای تمرکز و هدایت صحیح سیاست خارجی در دوره ی جدید فراهم سازیم.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی