news/content
نسخه قابل چاپ
1379/02/26

دیدار اعضاء جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در دیدار اعضاء جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، جامعه‌ مدرسین‌ را مجموعه‌ای‌ ریشه‌دار و بسیار با ارزش‌ خواندند و تأکید کردند: حوزه‌ علمیه‌ باید با تقویت‌ هویت‌ علمی‌ و هویت‌ اجتماعی‌ خود، به‌ عنوان‌ یک‌ مجموعه‌ "فعال‌، پرنشاط، به‌ روز و پیشرو"، فعالیتهای‌ تأثیرگذار خود را افزایش‌ و ارتقاء بخشد.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ ظرفیتهای‌ عمیق‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ برای‌ پرورش‌ فقها، فیلسوفان‌ و متکلمان‌ طراز اول‌ و مسلطبر زمان‌، برنامه‌ریزی‌ برای‌ شناسایی‌ و جذب‌ نیروهای‌ جوان‌، خوشفکر و معتقد حوزه‌ علمیه‌ را ضروری‌ برشمردند و خاطرنشان‌ کردند : این‌ اقدام‌ ضمن‌ کمک‌ به‌ تأمین‌ نیروهای‌ مورد نیاز عرصه‌های‌ گوناگون‌ جامعه‌، استمرار هویت‌ جمعی‌ جامعه‌ مدرسین‌ را در پرتو تعامل‌ صحیح‌ مدرسین‌ "جوان‌ و بانشاط" با دیگر اعضاء فاضل‌ و اندیشمند این‌ نهاد، امکان‌پذیر می‌سازد.
ایشان‌، فلسفه‌ حوزه‌ علمیه‌ را پاسخگویی‌ و تأمین‌ نیازهای‌ حقیقی‌ مردم‌ دانستند و با اشاره‌ به‌ هویت‌ علمی‌ حوزه‌ افزودند: حوزه‌ علمیه‌، محل‌ پرورش‌ و تربیت‌ علما، نوابغ‌ و بزرگانی‌ است‌ که‌ در همه‌ عرصه‌های‌ مورد نیاز جامعه‌ و زمینه‌های‌ گوناگون‌ اداء تکلیف‌، آثار مبارک‌ و تعیین‌کننده‌ای‌ داشته‌ و دارند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، با اشاره‌ به‌ حرکت‌ عمیق‌ حوزه‌های‌ علمیه‌ در طول‌ تاریخ‌ افزودند: از اهداف‌ اساسی‌ این‌ حرکت‌، پاسخگویی‌ به‌ نیازهای‌ زمان‌ بوده‌ است‌ و امروز نیز باید با تکیه‌ بر "فقه‌ مبسوط، مستدل‌ و قوی‌ برای‌ مواجهه‌ با مسایل‌ روز" و "توجه‌ کامل‌ به‌ رشته‌ کلام‌ به‌ عنوان‌ مبنای‌ پاسخگویی‌ به‌ شبهات‌" حرکت‌ تاریخی‌ حوزه‌ ادامه‌ یابد و تقویت‌ شود.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ همچنین‌ در تبیین‌ اهمیت‌ هویت‌ و حیثیت‌ اجتماعی‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، پیوند با مردم‌ را رمز "بقای‌ معنوی‌ و افزایش‌ تأثیرگذاری‌ حوزه‌" برشمردند و افزودند: بزرگان‌ حوزه‌ علمیه‌ و به‌ طور مشخص‌ جامعه‌ مدرسین‌ با لحاظ کردن‌ مصالح‌ و پرهیز از ورود به‌ چالشهای‌ حزبی‌ و جناحی‌، باید در مسایل‌ اساسی‌ جامعه‌ و نظام‌ بویژه‌ مسایل‌ فرهنگی‌، حضوری‌ کارشناسانه‌، مستدل‌، متین‌ و منطقی‌ داشته‌ باشند.
در این‌ دیدار، پیش‌ از سخنان‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، حضرت‌ آیت‌الله‌ مشکینی‌ دبیر جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، با اشاره‌ به‌ فعالیتهای‌ این‌ نهاد در سالهای‌ قبل‌ و بعد از انقلاب‌، انگیزه‌های‌ شکل‌گیری‌ جامعه‌ مدرسین‌، را اخلاص‌، ایمان‌، دفاع‌ از دین‌، جهاد با نفس‌ و مبارزه‌ با دشمنان‌ اسلام‌ برشمرد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی