news/content
نسخه قابل چاپ
1374/08/22

دیدار جمعی از بانوان مسئول و متخصص و هنرمند کشور با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ پیش‌ از ظهر امروز در دیدار جمعی‌ از بانوان‌ مسؤول‌، متخصص‌ و هنرمند کشور با ایشان‌، طی‌ سخنانی‌ جایگاه‌، مسؤولیتها و نقش‌ زن‌ و مرد در جوامع‌ بشری‌ را بر اساس‌ حکمت‌ الهی‌ و دیدگاه‌ اسلامی‌ تبیین‌ کردند و ضرورت‌ بهره‌ گرفتن‌ از قانون‌ و مقررات‌، بالا بردن‌ سطح‌ خردمندی‌ و تفکر و اندیشه‌ زنان‌ و نیز ارتقا سطح‌ فکری‌ کل‌ جامعه‌ را برای‌ حل‌ معضل‌ جهانی‌ زن‌ و مرد مورد تأکید قرار دادند.
در این‌ دیدار که‌ به‌ مناسبت‌ ولادت‌ با سعادت‌ بانوی‌ گرامی‌ اسلام‌ حضرت‌ فاطمه‌ زهرا(س‌) و روز زن‌ انجام‌ شد، مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در سخنانشان‌ زن‌ و مرد را از اجزای‌ نظام‌ اتم‌ آفرینش‌ خواندند و فرمودند: اگر جوامع‌ بشری‌ شناخت‌ درستی‌ از جایگاه‌ زن‌ و مرد در طبیعت‌ بشری‌ به‌ دست‌ آورند و آن‌ را درست‌ بکار ببرند، نظام‌ کامل‌ الهی‌ تحقق‌ پیدا خواهد کرد و در این‌ نظام‌، هر موجودی‌ فایده‌ وجودی‌ خود را آنچنان‌ که‌ باید خواهد بخشید، به‌ کسی‌ ظلم‌ نخواهد شد، هیچ‌ استعدادی‌ زایل‌ نمی‌شود و بشریت‌ از فیض‌ همگنی‌، همکاری‌ و همایش‌ صحیح‌ زن‌ و مرد بهره‌های‌ فراوانی‌ خواهد برد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ زیبایی‌ و کامل‌ بودن‌ چهره‌ بشریت‌ را منوط به‌ قرار گرفتن‌ زن‌ و مرد در جایگاه‌ واقعی‌ خود دانستند و فرمودند: در نظام‌ الهی‌ زن‌ و مرد حق‌ ندارند خود را واجب‌تر، ضروری‌تر و مفیدتر از دیگری‌ بدانند و با این‌ نگاه‌ همه‌ در یک‌ سطح‌ قرار می‌گیرند. نقش‌ واحد زن‌ و مرد در چرخه‌ زندگی‌ بشر مبتنی‌ بر انجام‌ کار با هدف‌ تکمیل‌ عالم‌ وجود و نظام‌ حیات‌ بشری‌ خواهد بود و این‌ مهم‌ همان‌ دیدگاه‌ حکمت‌ الهی‌ در آفرینش‌ زن‌ و مرد است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ وجود قلمرو وسیع‌ و مشترک‌ میان‌ زن‌ و مرد در عرصه‌ زندگی‌ اجتماعی‌، سیاسی‌ و اقتصادی‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: براساس‌ دیدگاه‌ الهی‌ و اسلامی‌، زن‌ و مرد هر یک‌ وظایفی‌ اساسی‌ را در قلمرو اختصاصی‌ حیات‌ خود بر عهده‌ دارند که‌ باید به‌ آن‌ عمل‌ کنند. اما در عین‌ حال‌ هر دو در یک‌ پهنه‌ وسیع‌، با مشارکت‌، هماهنگی‌ و اعمال‌ تواناییهای‌ خود مسؤولیتهایی‌ را به‌ انجام‌ می‌رسانند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ تفاوتهای‌ ساختمان‌ وجودی‌ زن‌ و مرد فرمودند: براساس‌ آفرینش‌ الهی‌، زن‌ در ساختمان‌ وجودی‌ خود از ظرافت‌ بیشتری‌ نسبت‌ به‌ مرد برخوردار است‌، بنا بر این‌ در یک‌ محیط بی‌قانون‌ و یا در محیطی‌ که‌ در آن‌ حاکمیت‌ عقل‌ و منطق‌ ضعیف‌ باشد، آن‌ که‌ قدرت‌ و خشونت‌ جسمانی‌اش‌ بیشتر است‌، ضعیف‌تر را مورد ستم‌ قرار خواهد داد و او را استثمار خواهد کرد. این‌ همان‌ ضایعه‌ای‌ است‌ که‌ متأسفانه‌ از آغاز در محیط زندگی‌ بشر پیش‌ آمده‌ است‌ و امروز در دنیا این‌ مسأله‌ تلخ‌ و زشت‌ در ارتباط زن‌ و مرد مشاهده‌ می‌شود.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ آمار و ارقام‌ مربوط به‌ ظلم‌ و ستم‌ به‌ زن‌ در دنیای‌ غرب‌ را شرم‌آور توصیف‌ کردند و فرمودند: در کشورهای‌ غربی‌ و از جمله‌ آمریکا که‌ دم‌ از تساوی‌ حقوق‌ زن‌ و مرد می‌زنند آمار وحشتناکی‌ از اعمال‌ خشونت‌ علیه‌ زنان‌ و سو استفاده‌ از زن‌ در محیطهای‌ مختلف‌ وجود دارد. بنا بر این‌ با آنچه‌ که‌ غرب‌ اندیشیده‌ است‌ مشکل‌ زن‌ قابل‌ علاج‌ نیست‌ و با برداشتن‌ حجاب‌ از سرزن‌ و اجتناب‌ کردن‌ از قیود شرعی‌، مشکل‌ زن‌ بدتر می‌شود. اما در مقابل‌ آن‌ تلاش‌ اسلام‌ بر ایجاد محیطی‌ سالم‌ و مبتنی‌ بر عقل‌ و خرد است‌ که‌ در آن‌ دست‌ تطاول‌ نسبت‌ به‌ ضعیف‌ دراز نخواهد شد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ افزایش‌ عامل‌ معنوی‌ در جهت‌ تضعیف‌ عامل‌ مادی‌ و جسمانی‌ را لازمه‌ مقابله‌ با بغی‌ و تطاول‌ در مسأله‌ زن‌ و مرد توصیف‌ کردند و فرمودند برای‌ حل‌ مسأله‌ زن‌ و مرد باید قوانین‌ و مقررات‌ لازم‌ تدوین‌ و تصویب‌ شود، سطح‌ خردمندی‌ و اندیشه‌ زنان‌ از طریق‌ فعالیتهای‌ گوناگون‌ فکری‌، اجتماعی‌، اقتصادی‌، ادبی‌ و هنری‌ افزایش‌ یابد و سطح‌ فکر جامعه‌ نیز به‌ طور عام‌ رشد پیدا کند، زیرا در جامعه‌ای‌ که‌ همه‌ از هوش‌ و اندیشه‌ و حکمت‌ برخوردار باشند هیچکس‌ مورد تعرض‌ دیگری‌ قرار نخواهد گرفت‌.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ قوانین‌ و مقررات‌ مربوط به‌ زن‌ و مرد را در نظام‌ اسلامی‌، ناظر به‌ سعادت‌ آنان‌ دانستند و فرمودند: بر خلاف‌ جنجالی‌ که‌ دنیای‌ غرب‌ روی‌ مسأله‌ حجاب‌ به‌ عنوان‌ ناقض‌ حقوق‌ و آزادی‌ زن‌ می‌کند; مسأله‌ حجاب‌ به‌ حقوق‌ و آزادی‌ زن‌ هیچ‌ ارتباطی‌ ندارد. حجاب‌، امری‌ واجب‌ برای‌ زن‌ و مرد است‌ که‌ هر یک‌ باید به‌ نحوی‌ این‌ محدودیت‌ را رعایت‌ کنند، زیرا با شکسته‌ شدن‌ حجاب‌، همان‌ بلایی‌ بر سر زن‌ خواهد آمد که‌ امروز در محیطهای‌ غربی‌، با سو استفاده‌ از زن‌، شاهد آن‌ هستیم‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ پوسیدگی‌ بنیان‌ خانواده‌ در جوامع‌ غربی‌ و وابسته‌ نبودن‌ زن‌ و شوهر به‌ یکدیگر را از عوارض‌ مسأله‌ بی‌حجابی‌ و بی‌بندوباری‌ توصیف‌ کردند و افزودند: اسلام‌ مسأله‌ حجاب‌ را بسیار حکیمانه‌ بررسی‌ کرده‌ است‌. حجاب‌ در قلمرو زندگی‌ خصوصی‌ زن‌ و مرد مطرح‌ است‌ و در این‌ میان‌ چادر، حجاب‌ برتر محسوب‌ می‌شود اما در عین‌ حال‌، متعین‌ هم‌ نیست‌. شرع‌ مقدس‌ اسلام‌، برای‌ حجاب‌ حدی‌ را معین‌ کرده‌ است‌ که‌ نباید از آن‌ تخطی‌ شود و افراط و تفریط، هم‌ لازم‌ نیست‌.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در پایان‌ سخنانشان‌ انواع‌ زینتها، زیور آلات‌، مدها، لباسهای‌ گوناگون‌ و جلوه‌گریها را برای‌ سعادت‌ بانوان‌، زیان‌آور خواندند و ضرورت‌ دور نگهداشتن‌ زنان‌ و دختران‌ جوان‌ را از این‌ ظواهر فریبنده‌ و گمراه‌کننده‌، مورد تأکید قرار دادند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی