news/content
نسخه قابل چاپ
1373/11/05

دیدار جمع کثیری از روحانیون و ائمه جماعات مساجد با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ صبح‌ امروز در دیدار جمع‌ زیادی‌ از روحانیون‌، فضلا، طلاب‌ و ائمه‌ جماعات‌ مساجد با ایشان‌، طی‌ سخنانی‌ از تبلیغ‌ و تبیین‌ مفاهیم‌ اسلامی‌ به‌ عنوان‌ یک‌ وظیفه‌ اجتناب‌ ناپذیر روحانیون‌ در مساجد و منابر یاد کردند و پاسخگویی‌ به‌ ابهامات‌ و سؤالات‌ موجود در اذهان‌ مردم‌ و نیز ارائه‌ تحلیل‌ صحیح‌ سیاسی‌ به‌ آنان‌ را از وظایف‌ روحانیون‌ دانستند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در این‌ دیدار که‌ در آستانه‌ فرارسیدن‌ ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ انجام‌ شد به‌ تلاشهای‌ پنهان‌ سازمانهای‌ تبلیغی‌ بیگانه‌ برای‌ سست‌ کردن‌ ایمان‌ اسلامی‌ در دلهای‌ مردم‌ ایران‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: سازمانهای‌ تبلیغی‌ از اقصی‌ نقاط جهان‌ با این‌ هدف‌ بر روی‌ ذهنها، دلها و ایمانهای‌ مردم‌ کار می‌کنند که‌ مردم‌ ایران‌ را از دین‌ مبین‌ اسلام‌ رویگردان‌ کنند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در بیان‌ تحلیل‌ دشمنان‌ اسلام‌ و عناصر کج‌اندیش‌ از وضع‌ امروز ملت‌ مسلمان‌ ایران‌ فرمودند: یکی‌ از تحلیلهای‌ غلط دشمنان‌ که‌ در ترویج‌ آن‌ نیز می‌کوشند این‌ است‌ که‌ فکر می‌کنند به‌ حاکمیت‌ رسیدن‌ دین‌ و قرار گرفتن‌ افرادی‌ از روحانیون‌ در راس‌ یک‌ نظام‌، شکست‌ دین‌ را در پی‌ خواهد داشت‌. اما واقعیت‌ این‌ است‌ که‌ اگر حاکمیتی‌ عادلانه‌ باشد و عناصر در راس‌ آن‌ نیز عادل‌ و پارسا باشند، نه‌ تنها دین‌ از دلها خارج‌ نخواهد شد بلکه‌ ایمان‌ دینی‌ در دلها عمق‌ بیشتری‌ خواهد یافت‌ و مردم‌ به‌ دین‌ و روحانیت‌ گرایش‌ بیشتری‌ پیدا می‌کنند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ضرورت‌ جدی‌ گرفتن‌ تبلیغ‌ در مساجد را به‌ روحانیون‌ خاطر نشان‌ کردند و فرمودند: نمازهای‌ جماعت‌ و مساجد باید کاملا جدی‌ گرفته‌ شود و مردم‌ با مسجد و نمازهای‌ جماعت‌ روز به‌ روز انس‌ بیشتری‌ پیدا کنند و برای‌ این‌ منظور روحانیون‌ باید منبر، تبلیغ‌ و تبیین‌ را به‌ عنوان‌ یک‌ کار ضروری‌ در نظر بگیرند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ بیان‌ مسائل‌ حائز اهمیت‌ را در منابر و مساجد به‌ روحانیون‌ یادآور شدند و فرمودند: روحانیون‌ باید با استفاده‌ از منابر و مساجد، سؤالات‌ موجود در ذهن‌ مردم‌ را بیابند و با دادن‌ پاسخ‌ مستدل‌ و منطقی‌ به‌ آنها خلاذهنی‌ زنان‌ و مردان‌ و بویژه‌ جوانان‌ را پر کنند، زیرا اگر غفلت‌ شود این‌ خلا را دشمنان‌ اسلام‌ آنگونه‌ که‌ خود می‌خواهند پر خواهند کرد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ دعوت‌ مردم‌ به‌ عبودیت‌ خداوند را در تمامی‌ عرصه‌ها، ضروری‌ و مفید دانستند و فرمودند: دعا و تضرع‌، راز و نیاز با معبود و ذکر خدا از صمیم‌ قلب‌، متعلق‌ به‌ شجاعترین‌، سیاسی‌ترین‌، روشنفکرترین‌، عاقل‌ترین‌ و اندیشمندترین‌ انسانهای‌ روزگار یعنی‌ امیرالمؤمنین‌ علی‌ (ع‌) حسین‌ بن‌ علی‌ و امام‌ سجاد (علیهم‌ السلام‌) است‌ و جامعه‌ای‌ که‌ از این‌ نظر خلا داشته‌ باشد، ضربه‌ خواهد خورد، بنا بر این‌ روحانیون‌ پیوسته‌ باید مردم‌ را به‌ عبودیت‌ خدا توجه‌ دهند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در ادامه‌ سخنانشان‌ خطاب‌ به‌ فضلا، طلاب‌، وعاظ و ائمه‌ جماعات‌ فرمودند: همیشه‌ و در همه‌ جا مردم‌ باید به‌ اخلاق‌ صحیح‌، گذشت‌، محبت‌ و مهربانی‌ با یکدیگر، صبر و استقامت‌ در کارها، اجتناب‌ از خیانت‌ و پرهیز از بدخواهی‌ و بدگویی‌ دعوت‌ شوند زیرا اگر جامعه‌ای‌ تزکیه‌ و تهذیب‌ اخلاقی‌ نشده‌ باشد، حتی‌ اگر در اوج‌ ترقی‌ هم‌ قرار بگیرد، قابل‌ تحمل‌ نخواهد بود.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ تبلیغات‌ مسموم‌ بیگانگان‌ برای‌ فریب‌ افکار عمومی‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: آگاهیهای‌ سیاسی‌ از جمله‌ مواردی‌ است‌ که‌ همه‌ مردم‌ به‌ آن‌ احتیاج‌ دارند، زیرا ملتی‌ که‌ قدرت‌ تحلیل‌ صحیح‌ داشته‌ باشد می‌تواند توطئه‌ دشمن‌ را دریابد و خود را از نیرنگ‌ و فریب‌ او در امان‌ نگه‌ دارد.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ضرورت‌ اتحاد روحانیون‌ و پرهیز آنان‌ از تعارض‌ و تزاحم‌ را مورد تأکید قرار دادند و در پایان‌ سخنانشان‌ فرمودند: روحانیت‌ باید به‌ معنای‌ حقیقی‌ کلمه‌ وحدت‌ داشته‌ باشد زیرا بدون‌ تردید در سایه‌ این‌ اتحاد و همسویی‌، بزرگترین‌ و خطرناکترین‌ دشمنان‌ نیز نمی‌توانند علیه‌ ملت‌، کشور و نظام‌ اسلامی‌ ایران‌ کاری‌ از پیش‌ ببرند.
بنا بر همین‌ گزارش‌ در این‌ دیدار مبلغین‌ سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی‌ و دفتر تبلیغات‌ اسلامی‌ قم‌، اعضای‌ جامعه‌ روحانیت‌ مبارز، مجمع‌ روحانیون‌ مبارز، مرکز رسیدگی‌ به‌ امور مساجد و جامعه‌ وعاظ تهران‌، روحانیون‌ عقیدتی‌ سیاسی‌ نیروهای‌ مسلح‌، روحانیون‌ تیپ‌ رزمی‌ ـ تبلیغی‌ امام‌ جعفر صادق‌(ع‌)، جمعی‌ از ائمه‌ جماعات‌، طلاب‌ حوزه‌ها و مدارس‌ علمیه‌ استان‌ تهران‌ و مسئولین‌ دفاتر فرهنگ‌ اسلامی‌ نهاد نمایندگی‌ ولی‌فقیه‌ در دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌ حضور داشتند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی