news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1375/12/24

بازدید رهبر انقلاب از روند فعالیت‌های اجرایی و ساخت سد کرخه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز از روند فعالیتهای اجرایی و ساخت سد کرخه، بزرگترین سد مخزنی خاورمیانه، در استان خوزستان بازدید کردند و از نزدیک در جریان پیشرفت کار این سد عظیم و نیروگاه چهارصد مگا‌واتی آن قرار گرفتند.
در این بازدید که بیش از دو ساعت به طول انجامید مقام معظم رهبری همچنین از دو نمایشگاه مربوط به فعالیتهای سدسازی وزارت نیرو و نیز اقدامات عمرانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه سدسازی، احداث تونل، راه‌سازی، احداث خط آهن، اجرای خطوط انتقال آب، فاضلاب و گاز و نیز طرحهای مختلف صنعتی دیدن کردند و طی آن وزیر نیرو و همچنین فرمانده کل سپاه پاسداران و جانشین وی در قرارگاه خاتم‌الانبیاء هر یک توضیحاتی را در مورد طرحهای در دست انجام و فعالیتهای انجام شده به استحضار رساندند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس در جمع مسؤولان و دست‌اندرکاران اجرای طرح سد عظیم مخزنی و نیروگاه کرخه حضور یافتند و طی سخنانی از این سد به عنوان پدیده‌ای بزرگ و قابل توجه یاد کردند و فرمودند: مجموعه‌ای از عناصر مؤمن، کارآمد، حزب‌اللهی و دلسوز که سرپنجه مهارت کاری را با اراده و عزم انقلابی و دینی همراه کرده‌اند، در حال خلق یک پدیده بزرگ هستند، پدیده‌ای که در امر کشاورزی، تولید برق و پیشگیری از ضایعات سیل برای کشور بسیار سودمند است و از جنبه‌های فنی کار و بکارگیری مهارتهای سطح بالا حائز اهمیت تلقی می‌شود.
مقام معظم رهبری استحصال موجودی آب کشور را برای تأمین آب مورد نیاز بخشهای مختلف ضروری خواندند و فرمودند: در کشوری که از زمین فراوان و استعدادهای کشاورزی و اقلیمی برخوردار است و استحصال حقیقی از زمینهای آن به توسعه کشور می‌انجامد، هدایت و کنترل آب، مسأله‌ای مهم و ضروری محسوب می‌شود و در این ارتباط است که سدسازی اهمیت پیدا می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اجرای بخش اعظم سد مخزنی کرخه اشاره کردند و فرمودند: در برداشت عمومی دنیا، نیروهای مسلح مجموعه‌ای مصرف‌کننده تلقی می‌شوند، اما نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در دوره بازسازی، یکی از ابعاد جوهره اقتدار انسانی خود را بروز دادند و این جوهره انسانی که در عزم و اراده انسانها تجلی پیدا می‌کند، هر جا با آگاهی و دانش کار توأم شود، کارآیی تحسین برانگیز خود را نشان می‌دهد و این همان عاملی است که نیروهای مسلح ایران را به نیروهای تولیدکننده و خطرپذیر و انجام دهنده کارهایی که عظمت روح تعهدپذیری یک مجموعه را نشان می‌دهد، تبدیل کرده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تبدیل نیروهای مسلح به نیروهای تولیدکننده ثروت و درآمد را موجب افتخار و سرافرازی ایران اسلامی دانستند و فرمودند: نیروهای انقلابی نشان داده‌اند که از تن دادن به انجام کارهای بزرگ نمی‌ترسند، ما ملتی مستعد و برخوردار از تجربه‌های ارزشمند داریم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توانایی خود را برای ساختن این کشور بزرگ در مقابل چشم جهانیان قرار داده است و احداث دهها سد بزرگ و کوچک در سالهای کوتاه پس از انقلاب، این واقعیت را روشن می‌سازد.
مقام معظم رهبری در پایان سخنانشان توجه دست‌اندرکاران ساخت سد کرخه را به رعایت استحکام کار جلب کردند و خطاب به آنان فرمودند: شما باید این کار را با دقت، جدیت و استحکام هر چه بیشتر، به پایان برسانید تا نسلهای آینده، شما و آنچه را که از سرپنجه همت و تلاش شما به یادگار می‌ماند، تحسین کنند.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری، ابتدا آقای زنگنه وزیر نیرو و سپس سردار سرلشکر محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران به معظم‌له خیر مقدم گفتند و تأثیرات بسیار مهم احداث سد مخزنی کرخه را از جهات گوناگون برشمردند.
خاطرنشان می‌سازد احداث سد کرخه علاوه بر آبیاری 320 هزار هکتار از اراضی خوزستان و دشت عباس در غرب کشور، بخشی از برق مورد نیاز این منطقه را نیز تأمین خواهد کرد.

برچسب‌ها: کشاورزی؛ آب؛
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی