Khamenei.ir

1388/11/30

مراسم الحاق ناوشکن جماران به ناوگان نیروی دریائی ارتش در حضور فرمانده کل قوا

«ناوشکن جماران» نخستین ناوشکن طراحی‌شده و ساخته‌شده به دست متخصصان افتخار‌آفرین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نخبگان و دانشمندان توانمند ایرانی، در مراسم ویژه‌ای، با فرمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای -فرمانده کل قوا- رسماً به ناوگان دریایی ارتش ملحق شد و جمهوری اسلامی ایران به جمع معدود کشورهای جهان پیوست که از قابلیت طراحی، ساخت و تجهیز رزمناوها و ناوشکن‌های پیچیده و مجهز برخوردارند.
دراین مراسم، فرمانده کل قوا ضمن بازدید از بخش‌های مختلف ناوشکن جماران، از نزدیک با ویژگی‌های این دستاورد عظیم ملی آشنا شدند.
ناوشکن جماران از جمله رزمناوهای با مأموریت سه منظوره است که در عرصه‌های ضد هوایی، ضد سطحی و ضد زیرسطحی از تجهیزات کاملاً پیشرفته برخوردار است.
علاوه بر متخصصان و دانش‌آموختگان مراکز آموزشی نیروی دریایی، نخبگان و دانشمندان ده‌ها دانشگاه و مرکز علمی، تحقیقاتی و صنعتی و متخصصان بخش خصوصی نیز در طراحی و تولید ناوشکن جماران همکاری داشته‌اند.
ناوشکن جماران که در کلاس خود در شمار ناوهای پیشرفته محسوب می‌شود و از قابلیت حمل و سوختگیری بالگرد نیز برخوردار است. بخشی از سامانه‌های اصلی این ناوشکن تنها در انحصار چند کشور است، اما متخصصان ایرانی موفق شدند این انحصار بین‌المللی را بشکنند و کشور را به دانش طراحی و ساخت این سامانه‌های مهم مجهز کنند.
ناوشکن جماران حاصل تلاش بی‌وقفه و سنگین علمی، تحقیقاتی و تخصصی است و بیش از یک میلیون ‌و ‌چهار‌صد هزار انواع قطعه، دستگاه و سامانه‌های پیچیده‌ی داخلی در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این بازدید، با قدردانی از نیروهای جوان و پر‌نشاط نیروی دریایی تأکید کردند: کلید اقتدار و پیشرفت کشور، سپردن کارها به جوانان مؤمن و دل‌های پر‌امید و انگیزه‌های پرشور آنان است.
در طول این بازدید، فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی توضیحات لازم را بیان می‌کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس در جمع فرماندهان نیروهای مسلّح و جمعی از دست‌اندرکارانِ طراحی و ساخت ناوشکن جماران، امروز را روزی شیرین، مبارک و نویدبخش خواندند و افزودند این دستاورد مهم که نتیجه‌ی امید، اعتماد و توکل به پروردگار است، نسل جوان ما را مصمم‌تر از پیش خواهد کرد و این عزم و امید و اراده، حتی از تولید ناوشکن نیز مهم‌تر و شیرین‌تر است.
ایشان شناخت توانایی‌ها و استعدادهای خودی، قدرشناسی علمی از این نعمت بزرگ و شجاعت ورود به کارهای عظیم را اساس و مبنای پیشرفت و اقتدار کشور دانستند و خاطر نشان کردند: برخی خواست‌ها در ابتدا بلندپروازانه به نظر می‌رسد، اما همت‌های بزرگ در پرتو ایمان و اعتماد، هر کارِ به‌ظاهر ناشدنی را ممکن می‌سازد و به همین علت، یقیناً کارهای آینده در عرصه‌ی ساخت رزمناوها، به‌مراتب عظیم‌تر و با‌ارزش‌تر خواهد بود.
ایشان با یادآوری صدها سال قدمت ایران در صنعت دریانوردی، تسلط حکمرانان فاسد و خودکامه در طول قرن‌های اخیر را باعث ضعف ایران در این عرصه برشمردند و تأکید کردند: اسلام و جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد توانایی، حیثیت و آبروی ایران و ایرانی در جهان از بین برود و بازگشت روح عزت و هویت به ملت و کشور در ۳۰ سال اخیر، مدیون همین نگاه و تفکر است.
رهبر انقلاب اسلامی برچیده‌شدن سفره‌ی چپاول منافع و منابع ایران را علت اصلی خشم مستکبران عالَم برشمردند و افزودند: قبل از انقلاب، زورگویان جهانی ایران را سفره‌ای بی‌صاحب می‌دانستند و هر چه می‌خواستند، آن را چپاول می‌کردند، اما ملت بیدارشده‌ی ایران، اکنون بساط این غارت و چپاول را برچیده است و سلطه‌گران جهانی نیز این ملت را به جرم استقامت و استقلال‌طلبی مورد خشم و توطئه قرار داده‌اند.
ایشان ایستادگی ملت ایران را آزمایشی تاریخی و درسی بزرگ برای نسل‌های آینده خواندند و افزودند: ناکامی زورگویان جهانی در مقابل استقامت و پایداری ملت ایران ثابت کرده است که اگر ملتی با احساس هویت، تکیه بر قدرت ذاتی خود و اتکاء بر ایمان الهی به صحنه بیاید، هیچ قدرتی نمی‌تواند بر عزم و اراده‌ی او غلبه کند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به خشم و درماندگی دشمنان ملت ایران پس از حماسه‌ی عظیم مردم در ۲۲ بهمن افزودند: در آن روز به‌یاد‌ماندنی، ده‌ها میلیون دل مؤمن و حنجره‌ی پر‌استقامت، یکصدا نفرت از استکبار را فریاد زدند و بر ایمان و عزت اسلامی پافشاری کردند و این حقیقت زیبا و ماندگار، سلطه‌گران به‌خصوص آمریکا را درمانده و مأیوس و خشمگین کرده است.
ایشان حرف‌های روزهای اخیر رئیس‌جمهور و دیگر مقامات آمریکایی را نشانه‌ی عصبانیت و ناامیدی از ملت ایران خواندند و افزودند: حرف‌های کهنه و مُهمل درباره‌ی ساخت سلاح اتمی در ایران، نشان می‌دهد دشمنان ملت حتی در زمینه‌ی تبلیغاتی نیز در نهایتِ ناتوانی، به تکرار افتاده‌اند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: جمهوری اسلامی در پاسخ به این‌گونه مُهملات، احساساتی نخواهد شد، چرا که ما بارها گفته‌ایم مبانی و اعتقادات دینی ما این‌گونه سلاح‌ها را به عنوان سمبل نابودی حرث و نسل، ممنوع و حرام می‌داند و به همین علت ما هیچ اعتقادی به سلاح و بمب اتم نداریم و دنبال آن نمی‌رویم.
ایشان افزودند: ما بر خلاف تبلیغات زورگویان مستبد جهانی، دنبال بیدارکردن روح حماسه و عزت در همه‌ی امت اسلامی هستیم؛ همچنان‌که تاکنون نیز تلاش‌های ملت و نظام اسلامی موجب بیداری اسلامی و نفرت روزافزون از مستکبران به‌ویژه امریکا شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ادعای دروغ آمریکایی‌ها و برخی دیگر از کشورهای غربی درباره‌ی اقدامات ایران بر ضد همسایگانش افزودند: همسایگان ما نیز می‌دانند که این ادعاها دروغ است و امریکا و رژیم صهیونیستی با این اختلاف‌افکنی‌ها تلاش می‌کنند نگاه امت اسلامی را از دشمنان اصلی جهان اسلام، یعنی امریکا و اسرائیل منحرف کنند.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال خلیج فارس افزودند: کشورهای منطقه، برادران و همسایگان ما هستند و ما معتقدیم مجموعه‌ی خلیج فارس می‌تواند با سیاست خردمندانه‌ی جمعی، به سود همه‌ی ملت‌ها و کشورهای منطقه اداره شود.
ایشان بیگانگان را مخدوش‌کننده‌ی امنیت منطقه دانستند و افزودند: اختلاف‌انگیزی و حیله‌ورزی، سیاست مستمر بیگانگان است، اما ما امیدواریم که مانند بسیاری از مواقع که توطئه‌ها و حیله‌های تفرقه‌افکنانه‌ی آن‌ها ناکام مانده، بعد از این هم با هوشیاری همه‌ی کشورها، این طرح‌ها خنثی شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جمهوری اسلامی را کشوری متکی بر دل‌های مردم خواندند و افزودند: بر اساس قوانین تخلف‌ناپذیز طبیعت، هنگامی که صدایی واحد و مقتدرانه از حنجره‌ی یک ملت بیان می‌شود، این امواج در تاریخ و هستی ماندگار خواهد شد.
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان، استحکام و اتقان در کارها را مورد تأکید قرار دادند و با اشاره به نشاط و تحرّکی که کارهای بزرگ مانند ساخت ناوشکن جماران، در ذهن‌ها و دل‌ها ایجاد می‌کند، افزود: تلاش کنید این حرکت علمی-صنعتی از شتاب نیفتد و پی‌در‌پی منشأ کار و ابتکار و پیشرفت شود.
رهبر انقلاب اسلامی تکیه بر نیروی انسانی پر‌انگیزه و متعهد را جبران‌کننده‌ی بسیاری از کمبودها خواندند و با اشاره به تجربیات ۳۰ ساله‌ی مدیریت کشور افزودند: باید برخی ضعف‌ها و نقایص را با کشف منابع بالقوه‌ی انسانی و عینی ترمیم و جبران کرد.
فرمانده کل قوا با تبیین ضروریات و اولویت‌های نیروی دریایی افزودند: با تلاش مستمر و عزم و اراده و جدیت، نیروی دریایی را به مرتبه‌ای در شأن ملت بزرگ ایران برسانید و مطمئن باشید که این کار با ایمان و توکل به خدا امکان‌پذیر است.

در ابتدای این مراسم و هنگام ورود فرمانده کل قوا به محوطه‌ی کارخانجات نیروی دریایی ارتش در منطقه‌ی یکم دریایی بندرعباس، سرود جمهوری اسلامی نواخته شد و ایشان در مقابل یادمان شهدای نیروی دریایی، علوّ درجات شهیدان اسلام و انقلاب اسلامی را از درگاه خداوند متعال مسئلت کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس از یگان‌ها و نیروهای فنی-تخصصی مستقر در میدان سان دیدند.
در این مراسم ویژه، همچنین سرلشکر صالحی -فرمانده کل ارتش- ضمن خیر مقدم به فرمانده کل قوا، گفت: کارکنان نیروی دریایی ارتش با تأسی به افتخارآفرینی‌های ملت بزرگ ایران و با بهره‌گیری از توان علمی و تحقیقاتی خود، زنجیره‌ی تولید رزمناوهای موشک‌انداز را آغاز کرده است.
ناخدا مهندس علی غلامزاده -مسئول پروژه‌ی موج- نیز در گزارشی از روند طراحی ساخت ناوشکن جماران گفت: دانش طراحی و ساخت انواع ناوشکن در کشور نهادینه شده است و اکنون آمادگی داریم ساخت ناوهای پیشرفته با کلاس بالاتر را در دستور کار قرار دهیم.
دریا‌دار دوم رستگاری -فرمانده کارخانجات نیروی دریایی ارتش- هم اعلام کرد: کارکنان خَدوم این مجتمع، علاوه بر مشارکت در ساخت ناوشکن جماران، در حال تعمیر و آماده‌سازی چند شناور سطحی و زیرسطحی هستند که این اقدامات در زمره‌ی دانش‌های پیشرفته‌ی نظامی قرار دارد.
دریادار سیاری -فرمانده نیروی دریایی ارتش- هم گفت: این نیرو با درک ضرورت خودکفایی در عرصه‌های تجهیزات دریایی، آب‌های نیلگون خلیج فارس را به عرصه‌ای برای تجلّی «ما می‌توانیم» تبدیل کرده است.

پیوندهای مرتبط:

در این رابطه ببینید:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای