Khamenei.ir

1381/01/17

دیدار رئیس و اعضای دوره‌ جدید مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ با رهبر انقلاب / سال ۸۱

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی امروز در دیدار اعضای دوره‌ جدید مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌، این‌ مجمع‌ را یکی از نقاط قوت‌ قانون‌ اساسی ارزیابی و تأکید کردند: بن‌بست‌ شکنی، گره‌گشایی و پویایی نظام‌ از یک سو و تعیین‌ سیاستهای کلی نظام‌ و تضمین‌ ثبات‌ این‌ سیاستها از سوی دیگر، دو بعد مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ است‌ که‌ آنرا به‌ یک مرکز بسیار مهم‌ و حساس‌ تبدیل‌ کرده‌ است‌.

ایشان‌ با قدردانی از زحمات‌ و تلاشهای اعضای مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ در دوره‌ قبلی، به‌ جامع‌ بودن‌ و کارآمدی قانون‌ اساسی و پایه‌گذاری یک نظام‌ بدیع‌ براساس‌ شریعت‌ اسلامی و متکی بر آراء و عواطف‌ مردم‌ در این‌ قانون‌ اشاره‌ کردند و افزودند: با لحاظ مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ در قانون‌ اساسی نظام‌ هیچگاه‌ دچار خلاء و بن‌بست‌ نمیشود.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای تعیین‌ سیاستهای کلی نظام‌ و تثبیت‌ آنها و مشخص‌ شدن‌ جهت‌گیری حرکت‌ دستگاههای نظام‌ را از دیگر ویژگیهای مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ برشمردند و خاطرنشان‌ کردند: حضور مجموعه‌ای از فکر، اجتهاد، کارشناسی، تجربه‌، پایبندی به‌ اصول‌، و رعایت‌ و شناخت‌ مصلحت‌ها در مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ موجب‌ کارایی بیش‌ از پیش‌ این‌ مجمع‌ خواهد شد.

مقام‌ معظم‌ رهبری لازمه‌ استفاده‌ صحیح‌ و مناسب‌ از ظرفیت‌ و تواناییهای مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ را، سود جستن‌ از نظرات‌ کارشناسی و دستگاههای کارشناسی کشور، ارتباط مستمر با مراکز تحقیقاتی و فعال‌ بودن‌ اعضای مجمع‌ دانستند و تأکید کردند: دبیرخانه‌، کمیسیونهای تخصصی و مرکز تحقیقات‌ استراتژیک باید با یکدیگر تعامل‌ و همکاری نزدیکی داشته‌ باشند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای با اشاره‌ به‌ اهمیت‌ سیاستهای کلی نظام‌، بر لزوم‌ شفاف‌ و جهت‌دار بودن‌ این‌ سیاستها و پرهیز از کلیگویی تأکید و خاطرنشان‌ کردند: این‌ سیاستها همچنین‌ باید متناسب‌ با نیاز کشور و بر اساس‌ اولویت‌ و با در نظر گرفتن‌ زمان‌ مفید آن‌ و با سرعت‌ بیشتر مورد بررسی قرار گیرند.

ایشان‌ افزودند: مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ باید در عین‌ تصویب‌ و تثبیت‌ سیاستهای کلی نظام‌ همواره‌ آمادگی تغییر این‌ سیاستها براساس‌ برخی اقتضائات‌ داخلی و یا خارجی را داشته‌ باشد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی بر لزوم‌ حل‌ مسائل‌ و اختلاف‌ها میان‌ دستگاههای نظام‌ و تبدیل‌ نشدن‌ آن‌ به‌ معضل‌ تأکید و خاطرنشان‌ کردند: چنانچه‌ مسئله‌ای با ظرفیتهای قانونی قابل‌ حل‌ نبود، مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ باید با روشن‌بینی و نهایت‌ دقت‌ و در نظر گرفتن‌ مصلحت‌ کشور، نظر مشورتی خود را در مورد حل‌ آن‌ معضل‌ به‌ رهبری ارائه‌ دهد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای همچنین‌ با اشاره‌ به‌ اهمیت‌ نظارت‌ بر حسن‌ اجرای سیاستهای کلی نظام‌ افزودند: مجمع‌ باید وظیفه‌ نظارتی محوله‌ از سوی رهبری را جدی و به‌ معنی واقعی کلمه‌ و با پرهیز از دخالت‌ در امور اجرایی انجام‌ دهد. مقام‌ معظم‌ رهبری در پایان‌ اعضای مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ را به‌ حضور فعال‌ در جلسات‌ مجمع‌ و کمیسیونها و تلاش‌ مضاعف‌، در نظر گرفتن‌ مسائل‌ کارشناسی و مصلحت‌ نظام‌ توصیه‌ کردند.

در این‌ دیدار پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ هاشمی رفسنجانی رئیس‌ مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ تشکیل‌ این‌ مجمع‌ را ابتکار ارزشمند امام‌ راحل‌ دانست‌ و ضمن‌ ارائه‌ گزارشی از روند کاری مجمع‌ از زمان‌ تشکیل‌، گزارشی از فعالیتهای دوره‌ اخیر مجمع‌ بیان‌ کرد و افزود: مجمع‌ در این‌ دوره‌ طی ۱۱۹ جلسه‌، ۴۴ مصوبه‌ داشته‌ که‌ ۲۴ مورد آن‌ رفع‌ اختلاف‌ میان‌ مجلس‌ شورای اسلامی و شورای نگهبان‌، ۴ مورد حل‌ معضل‌ و ۱۶ مورد تصویب‌ سیاستهای کلی نظام‌ بوده‌ است‌.

وی با تأکید بر فضای کارشناسی جلسات‌ مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌، روند تصویب‌ سیاستهای کلی نظام‌ را خوب‌ ارزیابی کرد و با اشاره‌ به‌ وظیفه‌ نظارت‌ بر حسن‌ اجرای سیاستهای کلی نظام‌ که‌ از سوی رهبری بعهده‌ مجمع‌ گذارده‌ شده‌ است‌، گفت‌: مراحل‌ تدوین‌ آیین‌نامه‌ چگونگی نظارت‌ در مجمع‌ به‌ پایان‌ رسیده‌ و مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ در دوره‌ جدید این‌ وظیفه‌ را بطور جدی پیگیری خواهد کرد.

در این رابطه ببینید:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای