news/content
پیوندهای مرتبطخبرخبر
نسخه قابل چاپ
1381/01/01

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای سال ۱۳۸۱

بسم‌‌الله‌الرّحمن‌‌الرّحیم‌

یا مقلّب القلوب والأبصار. یا مدبّر اللّیل والنّهار. یا محوّل الحول والأحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال.

امسال آغاز بهار و سال نو، با روزهای عاشورای حسینی و تجدید خاطره آن حماسه بزرگ تاریخی مقارن است. برای ملت عزیز ما که ارادتمند و عاشق حسین‌‌بن‌‌علی علیه‌السّلام است، اگرچه عیدِ به معنای جشن و شادی کودکانه وجود ندارد؛ اما بهجت معنوی‌ای که ناشی از عزّت و افتخار است، وجود دارد؛ زیرا حسین‌‌بن‌‌علی علیه‌السّلام مظهر عزّت راستین و نمودار کامل افتخار حقیقی است؛ هم در چشم ما مردمِ اسیر در دستگاه مادّی عالم و هم برای رستگاران عالم ملکوت.

امسال، سال شمسی ما، هم در فروردین و هم در آخر سال در اسفند، با عاشورای حسینی مقارن و مصادف است. بنابراین جا دارد که ما امسال را «سال عزّت و افتخار حسینی» بدانیم. امیدواریم ملت عزیز ما با تمسّک به معنویتِ حسین‌‌بن‌‌علی علیه‌السّلام و با آشنایی بیشتر با آن بزرگوار، عزّت و افتخار و سربلندی را برای خود کسب کند؛ همچنان که بحمدالله به برکت آن حضرت و به برکت اسلام و قرآن، از عزّت و افتخار معنوی برخوردار بوده و هست.

سال ۱۳۸۰، مثل همه سالهای دیگر، با شادیها و غمهای خود سپری شد و سالی نو و بهاری تازه پیش روی ماست و بهار، فصل رویش و بالندگی و نو شدن و طراوت و صفاست. از خدای متعال میخواهیم که ملت عزیز ما در هر جای کشور که هست، و در هر جای جهان مردمی که دل در گرو خواسته‌‌ها و اهداف این ملت دارند، مشمول لطف الهی و برخوردار از صفا و طراوت و نویی و شادابی باشند. من به همه ملت عزیزمان در این مناسبت درود میفرستم و از خداوند متعال برای همه آنها سلامت و موفقیّت و پیشرفت در امور مادّی و معنوی مسألت میکنم.

اگرچه در سال گذشته -که به نام رفتار علوی مزیّن و موسوم شده بود- کارهای فراوان و تلاشها و اقدامهای مفیدی از طرف مسؤولان و مردم صورت گرفت؛ اما بخصوص دو حرکت در جهت رفتار علوی از طرف مسؤولان کشور آغاز شد که امیدواریم این دو کار با همان جدیّت و شور و شوق و انگیزه و اهتمام ادامه پیدا کند: یکی پرداختن به مسأله اشتغال بود که یکی از مهمترین گره‌‌گشایی‌ها در کار مردم است و گره‌‌گشایی، سیره علوی است؛ و دیگری مبارزه با فساد بود که یکی از شاخصه‌‌های برجسته رفتار علوی است. ان‌شاءالله هر دو اقدام باید در سال نو از طرف مسؤولان با همه جدیّت و اهتمام دنبال شود.

برای مسأله اشتغال، تلاشهای خوبی شد و برنامه‌‌ریزی‌های مفیدی صورت گرفت؛ لیکن این آغازِ کار است؛ این از آن کارهایی است که به پیگیری و تعقیب جدّی از طرف همه مسؤولان کشور احتیاج دارد؛ این یک نیازِ بسیار مهم برای مردم و کشور ماست.

مسأله مبارزه با فساد هم یک عنصر حقیقی و اساسی در اصلاح امور کشور است. مبارزه با فساد، وظیفه همه است؛ اما در درجه اوّل، وظیفه مسؤولان کشور است. مبارزه با فساد باید با جدیّت، دقّت، بی‌نظرىِ کامل و دور از تندروی و زیاده‌‌روی باشد.

همه مسؤولان باید وظایف خود را در قبال این ملت بزرگ به بهترین وجهی شناسایی و دنبال کنند. مردم عزیز ما در طول سالهای بعد از انقلاب نشان داده‌اند که به اسلام و مبانی دینی و سربلندی کشور خود و پیشرفت همه‌‌جانبه این کشور علاقه‌‌مند و بر آن عازمند. مسؤولان عزیز ما هرچه برای این ملت بزرگ تلاش کنند، یقیناً بیش از وظیفه خود انجام نداده‌‌اند و اگر بتوانیم به قدر وظیفه خود کار کنیم، باید خدا را شاکر باشیم.

امیدوارم ان‌شاءالله سالی را که در پیش داریم، برای ملت ما سال اعتلای مادّی و معنوی و پیشرفت در همه امور کشور و سال عزّت و افتخار باشد و همچنان که حسین‌‌بن‌‌علی علیه‌السّلام مظهر عزّت بود و او بود که فرمود: «هیهات منّا الذّلّة»(۱)، این ملت هم در عرصه‌‌های مختلف نشان دهد که گرد ذلّت بر دامانش نخواهد نشست و در عزّتمندی و عزّتمداری، پیرو آقا و سالار خود، حسین‌‌بن‌‌علی علیه‌السّلام خواهد بود.

از خداوند متعال میخواهیم که توجّهات حضرت ولىّ‌عصر و دعای آن بزرگوار را شامل حال همه شما مردم عزیز بفرماید و روح مطهّر امام بزرگوار و شهدای سربلند انقلاب اسلامی را با اولیایشان محشور کند.

والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته‌


۱) بحارالانوار: ج ۴۵، ص ۸۳

 

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی